سوخت مرکب که در گروه سوخت های جامد قرار می گیرد همه روزه در حال تکامل و توسعه است و استفاده از آن نیز هر روز بیشتر می شود.

علیرضا شوبیری، کارشناس علوم فضایی در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: روند توسعه و تکامل سوخت های جامد مورد استفاده در راکت ها و موشک های بزرگ در سال های پیش از جنگ جهانی دوم در آمریکا آغاز شد.
وی افزود: سوخت جامد و به خصوص نوع مرکب آن تا به امروز همچنان در حال تکامل و توسعه بوده و هر روز حجم استفاده از آن بیشتر از قبل می شود.

شوبیری اظهار داشت: پیشران های جامد به طور کلی از دو ماده مجزا تشکیل شده  اند که یکی از آن ها ماد سوختی دیگری ماده اکسید کننده است.

وی تصریح کرد: در علم به مجموعه سوخت و اکسید کننده که در قالب یک ماده جامد کنار هم آورده شوند پیشران می گویند.

** سوخت اغلب راکت های فضايي و موشک ها از پیشران مرکب است

شوبیری سوخت های جامد را به دو دسته اصلی پیشران های دو پایه و مرکب تقسیم کرد و افزود: پیشران های دو پایه از دو ماده پر انرژی و کم انرژی که هر دو به تنهایی قابلیت انجام واکنش را دارند تشکیل شده اند.

كارشناس علوم فضايي تاکید کرد: در پیشران های مرکب سوخت و اکسید کننده هیچ یک به تنهایی قابلیت واکنش ندارد و به صورت بلورها یا دانه های مجزا در یک شبکه کنار هم قرار می گیرند.

شوبیری یادآور شد: با آغاز زنجیره در پیشران های مرکب، واکنشی شروع می شود که موجب ترکیب شدن این دو ماده می گردد و این سوخت امروزه در اغلب موشک ها راکت های پرتابگر فضایی و موتور های فضایی استفاده می وشد و دارای کارایی و ایمنی بالاتری نسبت به پیشران های دو پایه است.

وی افزود: ماده سوختی مورد استفاده در پیشران های مرکب بیشتر در حالت عادی به شکل مایع است که قابلیت تبدیل شدن به حالت جامد را دارد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سهراب بادفر
۱۸:۵۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
مطالبتون عالی بود،با سپاس
آخرین اخبار