رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر 3.3 درصد از میزان درآمد ناخالص ملی، به بخش سلامت اختصاص پیدا می کند، این در حالی است که در دنیا میانگین این تخصیص 10 تا 15 درصد درآمد ناخالص ملی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد  محمود شبستری در دومین کنگره سراسری نقش پزشک خانواده در نظام سلامت در مشهد با بیان این مطلب افزود: از آنجایی که یکی از اهداف طرح پزشک خانواده عدالت محوری است تلاش می شود که با اجرای این طرح عدالت در نظام سلامت بین آحاد مردم اجرا شود و مردم دغدغه ای به غیر از بیماری نداشته باشند.

وی اضافه کرد: با استقرار یک نظام سلامت هدفمند می توان از خیلی از هزینه های جاری جلوگیری کرد و آن را در بخش سلامت سرمایه گذاری کرد، البته در این مسیر چالش هایی وجود دارد که با الگو های درست و مناسب باید آنها را برطرف کنیم.

شبستری با اشاره به بیمه همگانی در این طرح عنوان کرد: در طرح پزشک خانواده کل افراد جامعه تحت پوشش بیمه قرار می گیرند، آنهایی که بیمه نیستند با مراجعه به مراکز بیمه درمانی می توانند خود را بیمه کنند که 50 درصد حق بیمه را دولت و 50 درصد آن را خود بیمه شده پرداخت می نماید و افرادی هم که توان پرداخت آن 50 درصد را نیز ندارند کمیته امداد امام خمینی مسوول پرداخت سهم بیمه شده می باشد.

وی اذعان کرد: در حال حاضر شاهد پدیده هایی از قبیل زیر میزی هستیم که برای قطع ارتباط مالی خارج از قانون بین پزشک و بیمار طرح پزشک خانواده یکی از بهترین گزینه هاست چرا که بیمار از طریق پزشک خود در سطح یک به یک متخصص در سطح دو معرفی می شود و طبق ضوابط باید کار درمان صورت پذیرد.

شبستری تصریح کرد: طرح پزشک خانواده طرحی است بزرگ که نباید در آن تعلل کرد بلکه باید با هم فکری و همراهی تلاش شود تا به بهترین صورت انجام پذیرد چرا که هم سود مردم و جامعه و هم سود جامعه پزشکی در آن است.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خراسان رضوی ادامه داد: با اجرای طرح پزشک خانواده، می توانیم گام بلندی برای کاهش مصرف بی رویه دارو نیز در کشور بردایم.

شبستری عنوان کرد: با اجرای این طرح هر فرد ایرانی دارای پرونده سلامت الکترونیکی خواهد شد و با مراجعه به پزشک در سراسر کشور،

سوابق بیماری و پرونده پزشکی وی قابل دسترس می باشد.

گفتنی است: 385 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال که از آن بین 267 مقاله انتخاب و در قالب کتاب کنگره و پوستر ارائه شد.

برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع به صورت نهادی می خواهد نظام درمانی کشور را متحول سازد

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع به صورت نهادی می خواهد نظام درمانی کشور را متحول سازد تا به صورت عادلانه خدمات بهداشتی درمانی در سطح جامعه توزیع شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران علیرضا مصداقی نیا دردومین کنگره سراسری نقش پزشک خانواده در نظام سلامت در مشهد با بیان این مطلب افزود: سال گذشته اولین کنگره در دانشگاه تهران برگزار شد و ما با اما و اگرهایی مواجه بودیم اما پس یک سال تلاش امروز در نقطه ای قرار گرفته ایم که برنامه درحال اجرا است.

وی اضافه کرد: برنامه پزشک خانواده، برنامه ای است که در آن افراد تحت پوشش خدمات درمانی یک تیم سلامت تعیین شده، قرار می گیرند و وضعیت سلامتی و بیماری آنان بر اساس اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت به طور مستمر پیگیری می شود.

مصداقی نیا با ری فرم خواندن این طرح عنوان کرد: در این طرح تلاش می شود که هر چیزی در جای خود قرار بگیرد و طرح پزشک خانواده قصد ایجاد ویا تخریب جایی را ندارد، بلکه می خواهد از منابع موجود به بهترین نحو موجود استفاده نماید.

وی هدف این طرح را ارتقا سلامت مردم و جامعه و دسترسی آسان مردم به خدمات پزشکی و درمانی عنوان کرد و ادامه داد: پزشک خانواده فقط سلامتی فرد را مد نظر قرار نمی دهد بلکه باید سلامت جامعه را نیز مورد توجه قرار دهد.

مصداقی نیا تصریح کرد: زندگی شهری و تغییر شیوه زندگی یکی از مشکلات پیش روی طرح پزشک خانواده است که اگر حل نشود با وجود همکاری خوب وزارت بهداشت و رفاه راه به جایی نخواهیم برد هم چنین تغییر هرم سنی جامعه و افزایش جمعیت و تغییر الگوی بیماری ها از مواردی است که کار را با مشکل رو به رو می کند./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.