استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل ضعف نظام ثبت و گزارش دهی بیماری ها، در حال حاضر آمار دقیقی از مبتلایان به آرتروز زانو در کشور در دست نیست.

سید منصور رایگانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: آرتروز یکی از مهمترین مشکلات مفصلی است که کیفیت زندگی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
وی افزود: آرتروز به عنوان مهمترین مشکل در ناحیه زانو مطرح است و روش های نامناسب زندگی عامل اصلی ابتلا به آن محسوب می شود.
رایگانی با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به آرتروز زانو ر سال های اخیر تاکید کرد: به طور کلی از نظر آماری یکی از مشکلات مهم در کشور نبود ثبت دقیق بیماری ها از جمله آرتروز زانو است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نمی دانیم که چند درصد جمعیت کشور به آرتروز مبتلا هستند تصریح کرد: در واقع به دلیل ضعف نظام ثبت و گزارش دهی بیماری ها در حال حاضر آمار دقیقی از مبتلایان به آرتروز زانو در کشور در دست نیست.
رایگانی یادآور شد: البته برخی از کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته در خصوص تعداد و درصد مبتلایان به آرتروز زانو آمارها و ارقامی دارند و برخی از سازمان های بهداشتی نیز در زمینه مبتلایان به آرتروز در جهان آمارهایی را ارایه می دهند.
وی خاطر نشان کرد: نبود آمار دقیق مبتلایان به آرتروز مشکلاتی را به وجود می آورد و این مشکلات می تواند در برنامه ها و برنامه ریزی های مرتبط با بیماری ها و کنترل یا پیشگیری از این بیماری مشکلات زیادی را به وجود آورد.

*آرتروز زانو یکی از 5 علت اصلی ناتوانی در افراد سالمند
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: آرتروز مشکل مهمی است که در افراد مسن و سالمند می تواند موجب ناتوانی های گوناگونی شود.
رایگانی افزود: در حال حاضر آرتروز زانو یکی از 5 علت اصلی ناتوانی در افراد سالمند است و کیفیت زندگی مبتلایان را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.
وی با بیان اینکه اغلب مبتلایان به آرتروز زانو دچار محدویت های حرکتی هستند یادآور شد: تعداد زیادی از مبتلایان قابلیت انجام حرکات و فعالیت روزانه خود را به درستی ندارند.
رایگانی خاطر نشان کرد: آرتروز زانو در سنین قبل از 50 سالگی نیز شیوع قابل توجهی دارد که روش های نامناسب زندگی به ویژه تغذیه نامناسب و ورزش نکردن و نداشتن فعالیت بدنی از جمله دلایل اصلی آن است.

*هزینه های درمان مبتلایان به آرتروز زانو بالاست
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مشکلات زیادی در زمینه آرتروز زانو وجود دارد که یکی از مهمترین آنهامسایل اقتصادی درمان بیماری است.
وی با بیان اینکه هزینه های درمان مبتلایان به آرتروز زانو بالا است تصریح کرد: بسیاری از مبتلایان به آرتروز ناچارند که برای درمان بیماری خود اعم از دارویی، جراحی و ... همچنین برای یک ویزیت و مشاوره ساده پزشکی هزینه های زیادی را از جیب پرداخت کنند.
رایگانی یادآور شد: در زمینه انتخاب روش های درمانی نیز نظرات متعددی وجود دارد و در واقع کارگروهی در این زمینه کمتر وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه نبود کارگروهی در درمان بیماری هایی همچون آرتروز زانو یک مشکل مهم است تاکید کرد: باید فعالت و کارگروهی را تقویت کرد چرا که در صورت نبود کارگروهی به طور قطع بیماران بیش از همه متضرر می شوند.
رایگانی گفت: تاثیر عوامل محیطی مانند شهر سازی، عوامل خانگی و زندگی ماشینی از دیگر مشکلات مرتبط با آرتروز زانو و افزایش شمار مبتلایان محسوب می شود.
وی خاطر نشان کرد: دست اندر کاران تمام سلامت وجامعه پزشکی بایدجهت گیری را مشخص کرده و در زمینه کاهش مشکلات بیماران به ویژه کاهش هزینه های درمان بیماری اقدامات موثری را انجام دهند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار