رئيس ناظران بين‌المللي در سوريه گرچه اعلام كرد ماموريت اين ناظران با پيشرفت‌هاي چشمگيري همراه بوده است با اين حال دو طرف درگير در سوريه را در ادامه خشونت‌ها مقصر دانست.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي المحيط ؛ ژنرال "رابرت مود"، رئيس‌ ناظران بين‌المللي مستقر در سوريه در يك كنفرانس مطبوعاتي در دمشق اعلام كرد: مخالفان مسلح و نظام سوريه هر دو در ادامه خشونت‌ها در كشور مقصر هستند و ناظران بين‌المللي موارد متعددي از حمله مخالفان به ساختمان‌هاي دولتي و ايست‌هاي بازرسي را ثبت كرده‌اند و در مقابل استفاده نيروهاي دولتي از توپخانه و خمپاره‌انداز و نيز گسترش نيروهاي نظامي همانند آنچه كه در يك جنگ كلاسيك روي مي‌دهد نيز توسط ناظران بين‌المللي رويت شده است.

رابرت مود ادامه داد : تاكنون دستاوردهاي مثبتي در تحولات سوريه به دست آمده كه از جمله آن‌ها آزادي برخي زندانيان و نيز ورود تعداد بيشتري از خبرنگاران به سوريه است كه اين امر مساله مثبتي تلقي مي‌شود.

رئيس ناظران بين‌المللي سوريه گفت: بزرگترين مشكلي كه هم‌اكنون در پيش‌روي ناظران بين‌المللي وجود دارد افزايش خشونت‌ها در سوريه است كه مانع انجام وظيفه صلح‌بانان بين‌المللي شده كه اين امر بر سختي‌هاي ملت سوريه افزوده است.

مود ادامه داد: سطح خشونت‌ها در سوريه به حدي رسيده كه قابل قبول نيست و اين مساله باعث شده كه آينده كار ناظران در سوريه به تصميم‌گيري شوراي امنيت بستگي پيدا مي‌كند و شوراي امنيت است كه تعيين مي‌كند آيا ناظران بين‌المللي پس از پايان ماموريتشان در سوريه بمانند يا نه.

وي گفت: مخالفان سوري كه در خارج از اين كشور هستند از هماهنگي لازم برخوردار نيستند و نمي‌توان از آن‌ها به عنوان يك نظام تاثيرگذار در سوريه نام برد.

رئيس ناظران بين‌المللي سوريه با اشاره به حمايت‌هاي بين‌المللي از طرح 6 ماده‌اي كوفي عنان،‌ نماينده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه گفت: طرح كوفي عنان متعلق به همه گروه‌هاي سوري است كه اين طرح را امضا كرده‌اند و اين طرح همچنين متعلق به جامعه جهاني است و جايگزيني براي آن نيست.

وي گفت: ماموريت ناظران بين‌المللي در سوريه قابل تغيير و دگرگوني است و شوراي امنيت ظرف چند روز آينده در اين خصوص تصميم‌گيري خواهد كرد.

مود با اشاره به همكاري‌هاي صلح‌بانان سازمان ملل با دولت سوريه گفت: اگر همكاري‌هاي دولت سوريه و تسهيلات دولت نبود ناظران بين‌المللي نمي‌توانستند به سادگي ماموريت خود را انجام دهند و هم‌اكنون نيز تماس‌هاي مستقيم و هماهنگي ميان نظام سوريه و ناظران بين‌المللي وجود دارد.

مود اعلام كرد كه با توجه به شيوه اجراي انفجارهاي دمشق نيز مشخص شده در اين انفجارها طرف سومي دخالت دارد كه اين طرف هنوز كاملا شناخته شده نيست.

رئيس ناظران بين‌المللي همچنين از كشورها و طرف‌هايي كه اقدام به وارد كردن اسلحه به سوريه مي‌كنند خواست تا براي جلوگيري از افزايش خشونت‌ها از اين اقدام خود دست بردارند.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار