بهاي مسكن در دنيا حاكي از افت قيمت در بخش مصالح ساختماني ، قيمت خريد و فروش و اجاره بها است اين در حالي است كه نرخ اجاره بها همچنان در ايران روند صعودي را طي مي كند .

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،در حالي كه گزارش ها از افت جهاني بهاي مسكن در نتيجه كاهش قيمت مصالح ساختماني در يك ماه اخير را نشان ميدهد ، قيمت مسكن در ايران با رشد 30 درصدي مواجه شده است .

بر اساس اين گزارش ، باتوجه به کاهش بهاي جهاني نفت در يک ماه اخير و افت شديد بهاي جهاني مصالح ساختماني در برخي نقاط جهان، بهاي جهاني مسکن از افت قابل ملاحظه اي در ماه ژوئن و 3 ماهه اول و حتي 3 ماهه دوم سال جاري ميلادي که به پايان آن نزديک مي شويم برخوردار است.

اين در حالي است كه در ايران مصالح ساختماني با افزايش 60 تا 100 درصدي به فروش مي رسد .

قرائتي ستوده دبير انجمن توليد كنندگان و فناوران صنعت ساختمان در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران معتقد است: مصالح ساختماني توليد داخلي بين 20 تا 40 درصد و مصالحي كه مواد اوليه آن ها از كشورهاي خارجي تامين مي شود بين 60 تا 100 درصد افزايش قيمت را تجربه كرده است.

*افزایش ۶۰ درصدی اجاره بها با افزایش نقدینگی مسکن

محتشم عضو هيئت مديره كانون سراسري انبوه سازان در خصوص افزايش قيمت اجاره وخريد مسكن گفته است : با سرازير شدن نقدينگي ها به سمت بازار مسكن، شاهد افزايش 60 درصدي اجاره بها خواهيم بود.

محتشم با اشاره به اينكه اجراي فاز دوم قانون هدفمند كردن يارانه موجب افزايش قيمت اجاره و رهن در تهران مي شود، افزود: بخش عمده اي از اقتصاد كشور در بخش مسكن قرار دارد و همين امر موجب افزايش قيمت خريد، اجاره و رهن در كشور شده است.

عضو هيئت مديره كانون سراسري انبوه سازان در ادامه تصريح كرد: در سال گذشته اجاره بها و رهن سه بار افزايش قيمت را تجربه كرده است ، افزود: با كاهش قيمت ارز و سكه و سرازير شدن نقدينگي ها به سمت بازار مسكن، افزايش قيمت بيش از نرخ تورم را تجربه خواهيم كرد.

محتشم خاطرنشان كرد: با سرازير شدن نقدينگي ها به سمت بازار مسكن افزايش قيمت مسكن به بيش از 60 درصد مي رسد.

بر اساس اين گزارش : ماريو دراگي رئيس بانک مرکزي اروپا تاکيد کرده، ميانگين قيمت مسکن در پرتغال، يونان، ايرلند کاهش ويژه اي داشته و انتظار افت بيشتر قيمت ها را نيز مردم در اين کشور ها دارند.

همچنين ميانگين بهاي مسکن در شهرهاي استراليا در 3 ماهه اول سالجاري ميلادي در مقايسه با مدت مشابه سال 2011، 1.4 درصد افت و در ماه مي 6.1 درصد افت داشته است.

از سوي ديگر در کشور ولز ميانگين قيمت مسکن در ماه مي نسبت به ماه آوريل از افت 4.2 درصدي برخوردار بوده است.

- ميانگين قيمت مسکن کشور اسپانيا نسبت به 3 ماهه آخر سال 2011 از کاهش 2.9 درصدي برخوردار بوده و نسبت به همين ماه در سال گذشته 7.3 درصد افت داشته است.

گفتني است : طبق بررسي‌هاي مركز آمار، متوسط قيمت مسكن در كل ايران مترمربعي 870 هزار تومان برآورد مي‌شود كه به اين ترتيب متقاضيان مسكن در همه جاي كشور، كمتر از نصف آنچه در تهران براي صاحب‌خانه شدن پرداخت مي‌شود را هزينه مي‌كنند.

شايان ذكر است : در رتبه گران‌ترين‌ها، بعد از شهر تهران به ترتيب اصفهان، كرج، اراك و تبريز قرار دارند كه متوسط قيمت املاك مسكوني در آنها بين 700 هزار تا حداكثر 896 هزار تومان در نوسان است.

متوسط قیمت مسکن در کل کشور به متری 698 هزار تومان رسیده که این رقم در مقایسه با نیمه اول سال88، حدود 4 درصد کاهش داشته است. میانگین قیمت آپارتمان در کل کشور طی نیمه اول سال88 و نیمه دوم همان سال به ترتیب متری 728 هزار و 718 هزار تومان بوده است.

در بین 25 شهر اصلی و بزرگ کشور اصفهان مقام دوم را به لحاظ گران ترین کلان شهر به خود اختصاص داده است به طوری که میانگین قیمت خرید هر متر مربع واحد مسکونی در شهر اصفهان 882 هزار تومان است.

بعد از تهران و اصفهان، شهر اراک گران ترین شهر در بین 25 شهر کشور است به طوری که هر متر مربع واحد مسکونی در اراک را می توان با 784 هزار تومان خریداری کرد.

براساس محاسبات مركز آمار، چنانچه رتبه‌بندي شهرها براساس اجاره‌بهاي مسكن انجام گيرد، فاصله هزينه‌هاي زندگي در مناطق مختلف كشور بيشتر مي‌شود.

تهران گران‌ترين شهر براي اجاره‌نشين‌ها معرفي شده، به طوري كه متوسط اجاره‌بها در آن متري يك ميليون تومان ده ميليون تومان اجاره واحد 100 متري- و در ساير شهرها حدود 3 هزار تومان است.

لازم به ذكر است : درحالي كه شاخص ميانگين قيمت مسکن آمريکا موسوم به اس اند پي چيرل که مربوط به 20 شهر بزرگ آمريکا مي باشد، از افت قابل ملاحظه اي در ماه مي و آوريل برخوردار بود و بهاي مسکن در شهر آتالانتا 18 درصد افت داشته و همچنين به گونه اي قيمت مسکن در شهر بلومينگتون ايالت اينديانا افت داشته که يک خانه مبله نوساز با تمامي تجهيزات را با 5 هزار دلار مي توانيد خريداري کنيد.

کاهش قيمت مسکن در دوبي امارات و کراچي پاکستان در ماه مي و آوريل و به خصوص روزهاي ابتدايي ماه ژوئن، افت داشته است.

بر اساس اين گزارش : ميانگين کاهش قيمت مسکن در سراسر شهرهاي چين به 2.3 درصد در ماه مي و آوريل رسيده است.

در اين گزارش و به نقل از پايگاه اينترنتي گلوبال آمده است که ، پراپرتي گايد با افت شديد بهاي جهاني مسکن مواجه است بطوريکه يک خانه 120 متري نوساز با تمامي امکانات و مبله را به ميانگين قيمت در امارات به قيمت 3393 دلار، مصر 1025 دلار، اردن 1106 دلار، مراکش 2101 دلار، لبنان 3223 دلار به فروش مي رسد.

همچنين ميانگين بهاي مسکن در بلغارستان طي 5 ماهه ابتدايي امسال نسبت به سال گذشته 38 درصد افت داشته است

و قيمت مسکن در ميانگين شهرهاي انگليس نزديک به يک درصد ودر لندن 50 درصد نسبت به پيش از اغاز بحران کاهش داشته است.

حال با توجه به كاهش قيمت جهاني مسكن كه ناشي از افت قيمت نفت و مصالح ساختماني در جهان است، چرا بايد در ايران كه تا كنون چندين هزار واحد مسكوني از جمله مسكن مهر ،خود مالكي و نوسازي بافت هاي فرسوده به بهره برداري رسيده همچنان قيمت ها روند صعودي را طي كنند و چنين افت جهاني مسكن را ناديده بگيرد؟؟

/عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار