باخت تیم ملی بسکتبال به لبنان در حالی در سایه بردن اردن قرار گرفت که ساده گذشتن از آن تنها به ضرر بسکتبال ایران خواهد بود. طبق معمول همیشه دراین میان منتقدان اولین محکومان پس از باخت بودند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران: این روزها انتقاد از تیم ملی با ردیف کردن تعداد مصدومان و غایبان تیم محکوم می شود اما از آنجایی که نشان دادن حقایق و صحبت از ضعفها اولین رسالت رسانه ها است برای عادی نشدن باخت به تیم هایی مثل اردن و لبنان این بار اجازه کوچک شمردن این شکست را نباید داد.

مصدومیت دقیقه آخر داوری، حضور 25 دقیقه ای کامرانی یکی از دلایل باخت به لبنان مصدومیت 2 بازیکن اصلی تیم و غیبت چند بازیکن دیگر نامیده شد اما بررسی فیلم بازی با لبنان و آمار این مسابقه که درسایت رسمی فدراسیون اردن موجود است نشان می دهد مهدی کامرانی 25 دقیقه و جواد داوری 19 دقیقه کامل مقابل لبنان بازی کردند و در این میان جواد داوری درست در دقیقه پایانی بازی و در برخورد با سعید داور پناه هم تیمی اش دچار مشکل شد در این لحظه نتیجه بازی 71 بر 67 بود و پس از این صحنه هم تنها 5 امتیاز بین 2 تیم رد و بدل شد بنابراین کامرانی و داوری به اندازه ی کافی در زمین حضور داشته اند و باخت را نباید به غیبت این 2 بازیکن ربط داد.

*پنج بازیکن تیم ملی ب در ترکیب لبنان

تیم ملی لبنان با مشکلات داخلی با ترکیب تنها 10 بازیکن به اردن رفته بود که میگوئل مارتینز با 22 سال، حسین خطیب با 25 سال، جدظفر بیتار با 23 سال، ندیم شکرالله هاوی با 29 سال و ندیم بوتروس صعود با 25 سال بازیکنان تیم ملی ب لبنان و تامپسون کارنت، 32 ساله الی استفان 26 ساله، رودریگواکی و چارلزمارون ثابت23 ساله و فادی الخطیب 33 ساله بازیکنان تیم الف بودند که در این میان تنها کارنت تامپوسن مدتی قبل از این رقابتها به تابعیت لبنان در آمده بود.

هر چند حرکت تیم های عربی مبنی بر استفاده از بازیکنان آمریکایی و آفریقایی پذیرفته نیست و رقابت غیر عادلانه ای را درآسیا به وجود می آورد اما در تیم فعلی لبنان تنها یک بازیکن تبعه حضور داشت درمقابل تیم ملی ما هم اسکلت اصلی خودرا منهای اوشین ساهاکیان و حامد حدادی دراختیار داشت که با توجه به ترکیب لبنان مشخصاً رقابت 2 تیم ناعادلانه نبود.

*جوانگرایی با 3 بازیکن!

حرف از جوانگرایی در مسابقات غرب آسیا هم یکی از نکات جالب مطرح شده بعد از نایب قهرمانی در این رقابت ها بود در ترکیب تیم ملی محمدجمشیدی و محمدحسن زاده تنها بازیکنان جوان ایران بودند که از ترکیب تیم ملی جوانان قهرمان سال 2007 آسیا شناخته شدند. در این بین

هم محمد حسن زاده با سابقه حضور در چند رقابت مهم بين المللي مثل جام جهاني بسكتبال تجربه كافي بين المللي داشته و محمد جمشيدي را تنها بازيكني بايد دانست كه فرصت خوبي با حضور دراين رقابت ها پيدا كرد.

جمشيدي در ديدار با يمن 13 دقيقه ، در ديدار با فلسطين 23 دقيقه و در مقابل سوريه نيز 12 دقيقه فرصت حضور پيدا كرد اما با توجه به حساسيت هاي بازي با لبنان و اردن در مقابل اين تيم ها روي نيمكت نشست .

روزبه ارغوان نيز سومين بازيكن جوان تيم ملي با 24 سال بود ساير ملي پوشان اعزامي به اردن بدون استثناء بيشتر از 26 سال سن داشتند .

*ضعف در زير حلقه ، غيبت حدادي

صحبت از حضور نداشتن بازيكني در حد و اندازه هاي حامد حدادي در مسابقاتي مانند غرب آسيا چندان هم منطقي نيست چرا كه در بسكتبال دنيا مرسوم است بازيكنان بزرگتر تيم ها در تونمنت هاي نه چندان مهم تيم هاي ملي شان را همراهي نمي كنند همانطور كه بازيكناني مثل پائو گسول در تيم ملي اسپانيا و كوبي برايانت و بدون جيمز در آمريكا حتي در مسابقات جام جهاني نيز حضور نداشتند اما در هر حال نبود بازيكن مثل حامد حدادي كه بازيكنان جايگزينش فرسنگ ها با وي فاصله دارند مصدوميت موسي نبي پور و غيبت اوشين ساهاكيان ضعف بزرگي را در زير حلقه تيم ملي ايجاد كرده بود.

غيبت اين بازيكنان فرصت خوبي بود كه بسكتبال ايران به فكر تربيت بازيكنان بزرگ در پست هاي چهار و پنج و سرمايه گذاري روي بازيكنان شاخص جوانان در اين پست ها باشد تا مصدوميت و غيبت يك بازيكن به اين شكل تيم را لنگ نگذارد .

* از رقابت با چين تاع ادي شمردن باخت به لبنان

پس ازجهش بسكتبال ايران از سال 2005 و 2006 به بعد ديگر تنها رقيب ايران در آسيا چين شمرده مي شد و حتي باخت به اين تيم در كوانگجو به قدري سنگين به حساب مي آمد كه مهدي كامراني قبل از جام ملت هاي قبل تاكيد مي كرد تازمان شكست دادن چين خواب و خوراك ندارد اما در جام ملت هاي آسيا تيم ملي با باخت به اردن حذف شد كه در آن زمان اين شكست را يك اتفاق ناميدند و حالا با بردن تيم نه چندان كامل اردن همه از گرفتن انتقام از اين تيم خوشحال شده و باخت به لبنان را نيز با توجه به غيبت 2 بازيكن عادي مي شمرند.

* خود شكن، آيينه شكستن خطاست

يكي از نكاتي كه در بسكتبال ما فراموش شده پذيرش شكست است در سه ناكامي آخر تيم ملي در گوانگو ، جام ملت هاي آسيا و حالا غرب آسيا ا نواع و اقسام بهانه ها و متهم كردن منتقدان باعث شد كه ضعف هاي اصلي ديده شود و در اين ميان رسانه ها هم به خوبي در مقابل شكست ها سكوت كردند.

اين درحالي است كه اولين شرط پيروزي پذيرش شكست محسوب مي شود و اي كاش فدراسيون بسكتبال نيز به جاي تخريبي محسوب كردن هر انتقاد صحبت هايي را كه از نگراني بر باد رفتن سلطه چند ساله در آسيا ناشي مي شود بپذيرد و به فكر پس گرفتنم قدرت كمرنگ شده در آسيا باشد./مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار