جزیره قشم در جنوب ایران با هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت، 135 کیلومتر طول و عرض متوسط 14 کیلومتر بزرگترین جزیره غیرمستقل جهان به شمار مى رود که به تنهایى از 22 کشور جهان بزرگتر است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، ژئوپارک جزیره قشم تنها ژئوپارک ایران و خاورمیانه یکی از جاذبه های جالب گردشگری کشورمان است. از سال2000 که یونسکو شروع به ثبت محدوده‌هایی تحت حفاظت و مشخص برای گردشگری با عنوان ژئوپارک در دنیا کرد تاکنون 77 ژئوپارک در دنیا به ثبت رسیده است.

بنا بر اعلام سازمان یونسکو، ژئوپارک منطقه ای است با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین شناسی در محدوده آن قرار گرفته باشد و این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامونی خود نقش موثری را ایفا کند. همچنین در ژئوپارک علاوه بر پدیده های زمین شناسی ، آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی نیز وجود دارد.



وجود 30 هزار هکتار پدیده های بارز زمین شناسی شامل گنبدهای نمکی، چشمه های گوگردی، غار نمکی، دره ستاره ها، کاسه سلخ،سواحل بکر و زیبا و حیات وحش دربخش غربی جزیره قشم و جنگل های دریایی حرا، تنگه چاهکوه، تنگه عالی، بام قشم، دره تندیس ها، کلات کشتاران، جزایر ناز و دهها تخته سنگ ، صخره با اشکال زیبا و وجود بیش از 220 گونه پرنده 30 گونه خزنده و 20 گونه پستاندار موجب شده تا نام قشم در لیست دارندگان ژئوپارک های جهانی ثبت شود.

یونسکو معتقد است که ژئوپارکها تنها مکان هایی برای مسافرت، مشاهده مناظرزیبا، تفریح و طبیعت درمانی نیستند، بلکه این محدوده ها عوامل کلیدی برای حفظ میراثهای زمین شناسی و کلاسهای آموزشی برای کسب تجارب بیشتردر زمینه علوم زمین شناسی و ژئومرفولوژی هستند. ژئوپارکها مناطق حفاظت شده ای هستند که برای رسیدن به سه هدف حفاظت،آموزش و توسعه ژئوتوریسم ساخته می شوند .

بر اساس این قانون، ژئوپارکها 4 سال فرصت دارند با استاندارهای یونسکو منطبق شوند و کارت سبز دریافت کنند.



بر اساس نظر کارشناسان، ژئوپارک قشم دارای ارزشهای زمین شناسی و زیست محیطی بسیاری است هرچند ساخت و ساز غیر مجاز، استخراج معدن، تخریب سواحل ، بهره برداری از شن و ماسه و عدم توجه به برنامه ریزی برای نصب تابلو و ایجاد جاده دسترسی برای گردشگران در جزیره قشم از عوامل نارضایتی مجامع بین المللی از این منطقه است.

تالاب پرندگان دوکوهک، دره ستاره ها، جزایر ناز، خلیج دلفین ها، تنگه چاهکوه، قلمرو قدیم ژئوپارک، سایت تخم گذاری لاک پشت ها و غار نمکدان از جمله آثار ثبت شده در این ژئوپارک هستند.

ژئوپارک مقوله جدیدى در صنعت گردشگرى است که مى تواند به عنوان سرمایه ملى پایدار جایگزینی برای منابع غیرپایدار شود و به توسعه اقتصاد کشور کمک کند و از آنجا که ژئوپارکها توجه گردشگران را به خود جلب می کند، لذا از وجود ژئو پارک قشم نیز می توان بیشترین درآمد را در صنعت توریسم نصیب منطقه و کشور کرد.

جزیره قشم در جنوب ایران با هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت، 135 کیلومتر طول و عرض متوسط 14 کیلومتر بزرگترین جزیره غیرمستقل جهان به شمار مى رود که به تنهایى از 22 کشور جهان بزرگتر است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار