مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: از ماه آینده امکان عرضه نفت و گاز یورو ۵ در کشور فراهم شده و به تدریج در بخش حمل‌ونقل این عرضه گسترش می یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، جلیل سالاری در جمع خبرنگاران، به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران، گفت: در ماه آینده امکان عرضه نفت و گاز یورو 5 در کشور فراهم شده و به تدریج در بخش حمل‌ونقل این عرضه گسترش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: با توجه به بهره‌برداری از پروژه‌های بهینه‌سازی دو مجتمع پالایشی در مجموع امکان عرضه 25 میلیون لیتر گازوئیل یورو 5 برای بخش حمل‌ونقل در کشور وجود خواهد داشت.
سالاری همچنین در تشریح برنامه‌های آینده ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی با اشاره به ایجاد 4 انبار بزرگ فرآورده‌های نفتی در آینده نزدیک اظهار داشت: انبار کرمان در چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، انبار صادراتی بندر ماهشهر و بیرجند نیز در دست ساخت است، انبار ملایر تکمیل شده و انبار فرآورده‌های نفتی شیراز نیز در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان اینکه در قانون بودجه ورود بخش خصوصی به مسیر عرضه و تقاضای فرآورده‌های نفتی پیش‌بینی شده است، گفت: براین اساس بهره‌برداری یا ساخت مخازن را به روش BOO و BOT و با تأمین منابع اعتبار توسط بخش خصوصی به این بخش واگذار می‌کنیم.
سالاری افزود: در بهره‌برداری از انبارها به ازای هر لیتر ذخیره‌سازی به بخش خصوصی کارمزد پرداخت می‌شود؛ بخش عملیات پخش فرآورده‌های نفتی عمدتاً توسط پیمانکاران انجام می‌شود و در بخش انبارها نیز به همین گونه خواهد بود.
وی درباره حل و فصل مشکل جایگاه ‌داران بنزین گفت: نظام مدیریت جایگاه نظام کارمزدی است و براساس درجه‌بندی رفتار می‌شود وبخشی از انتظارات که منطقی و قابل قبول است در محدوده امکانات ما قابل اجابت خواهد بود اما بعضی انتظارات نیز در حد شرایط جایگاه و قابل قبول نیست.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با بیان اینکه دستورالعملی برای رعایت عدالت بین جایگاهها براساس میزان مصرف آنها تنظیم شده است، افزود: در هماهنگی با جایگاه‌دارانن، جایگاههایی که فروشی کمی دارند از کامزد پایه‌ای بهره‌مند می‌شوند و دستورالعمل براین اساس بازنگری شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: میزان کارمزد در چارچوب بودجه مصوب سالانه تخصیص می‌یابد و افزایش کارمزد سالانه در سال‌های اخیر بیش از افزایش بودجه سنواتی بوده است.
وی اظهار داشت: پیشنهاداتی درباره بهبود وضعیت کارمزد و ایجاد نظام حق‌العمل‌کاری برای تعادل بین جایگاههای پرفروش و کم‌فروش ارائه شده است و شاید نظام بهره‌برداری از جایگاه برای ایجاد رقابت به نظام چندجایگاه تغییر کند.
سالاری با اشاره به بهبود سطح درآمد جایگاههای کم‌فروش و امکان خدمات‌رسانی به آنها خاطر نشان کرد: با بانکها برای دریافت تسهیلات کوتاه‌مدت توسط جایگاهها و نوسازی وارد مذاکره شده‌ایم./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار