جشنواره فیلم ویدئویی تهران باعث شکوفایی و بالندگی فیلم‌های ویدئویی خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی اظهار داشت: برگزاری جشنواره فیلم ویدئویی تهران را به فال نیک می‌گیریم، گام بسیار مؤثر و خوبی است که باعث شکوفایی و بالندگی فیلم‌های ویدئویی خواهد شد.
دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با روابط عمومي نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی تهران در مورد برگزاری این جشنواره گفت: از آقای عباسیان و همکارانشان برای برپا کردن این جشنواره مستقل تشکر می‌کنم. اگرچه در گذشته هم فیلم‌های ویدئویی مورد توجه قرار می‌گرفتند اما در جشنواره فیلم  فجر در سایه و تحت الشعاع قرار داشتند و این فیلم‌ها، عوامل و دست اندرکارانشان کمتر دیده می‌شدند.
وی همچنین گفت: تفكيك جشنواره فيلم‌هاي ويدئويي از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به عنوان يك ايدة اوليه، اتفاق خوب و ضروری بود و اين تفكيك، گام سازنده‌اي است كه همه با هم بايد آن را تجربه كنيم.
وي افزود: جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم‌ترين رويداد سينمايي كشور و حضور گسترده فیلم‌های سینمایی، توجه مخاطبان و منتقدان را از پرداختن به فيلم‌هاي ويدئويي دور مي‌كرد و از طرف ديگر، در سال‌هایي كه ما فيلم سينمايي كم داشتيم در كنار آن از آثار ويدئويي استفاده مي‌كرديم ولي در حال حاضر كه توليدات سينمايي به حد مطلوب رسيده، به نظر مي‌رسد برگزاری مستقل جشنواره بین‌المللی فيلم ويدئويي حركت مطلوبي است.
دکتر حسینی در مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فیلم‌های ویدئویی گفت: این‌که به طور مستقل یک جشنواره‌ای برای فیلم‌های ویدئویی اختصاص پیدا کرد، بیانگر اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مقوله است. در گذشته در کنار جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، به فیلم‌های ویدئویی پرداخته می‌شد اما تنها در این حد که از تهیه‌کننده و کارگردان تقدیر شود و معمولاً هم در سایه آن جشنوار قرار می‌گرفت و اهمیت موضوع نادیده انگاشته می‌شد.
وی در ادامه افزود: اما این‌که ما به‌طور مستقل فیلم‌های ویدئویی را ارائه می‌دهیم و آن را ارزیابی می‌کنیم و آسیب شناسی می‌شود و بعد بهترین‌ها معرفی می‌شوند و تمام عوامل و دست‌اندرکاران این‌گونه فیلم‌ها مورد تقدیر قرار می‌گیرند؛ خود این رقابت و فضای با نشاطی را ایجاد می‌کند که ما انشاءا... امیدواریم باعث شود که این روند رو به رشد را شاهد باشیم. سال به سال آثار بیشتر و با کیفیت بهتری را تولد کنیم. فیلم‌های ویدئویی هم در شبکه خانگی و هم در شبکه‌های متعدد تلویزیونی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: فکر می‌کنم این جشنواره نقش به‌سزایی می‌تواند داشته باشد و در کنارش هم به هر حال نشست‌های تخصص و کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید صاحب‌نام داخلی و خارجی و چهره‌های برجسته سینما و تلویزیون با هدف آشنایی تهیه‌کنندگان، تولیدکنندگان و هنرمندان و دانشجویان برگزار می‌شود. همچنین جلسات نقد و بررسی فیلم‌های ویدئویی با حضور منتقدان، کارشناسان و سازندگان آثار، بعد از نمایش فیلم‌ها برپا می‌شود.
حسینی با اشاره به نگاه تخصصي به فيلم‌ها و ارزيابي مستقل توليدات دو سال گذشته ويدئويي گفت: با توجه به تغيير روش فيلم‌سازي از نظر تكنولوژي و ابزار ساخت، احتمال مي‌رود تا چند سال آينده، تعريف برگزاري جشنواره‌ها هم تغيير كنند.
وی همچنین در مورد حضور جوانان در نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی تهران گفت: به تمام کسانی که در این عرصه تلاش می‌کنند خسته نباشد می‌گویم، به‌ویژه جوان‌هایی که امید آینده کشور هستند و با ساخت فیلم‌های ویدئویی که به ظاهر ساده‌تر است و سریعتر می‌شود کار کرد ولی خُب در عین حال یک کار
پیچیده‌ای است و آن‌طور هم که به نظر می‌رسد ساده نیست.
وي در ادامه گفت: كليه مباحث جشنواره در شوراي سياست‌گذاري مورد بررسي قرار گرفته و تقريباً تمام اهداف و برنامه‌هاي جشنواره پي‌ريزي شده و در بخش اجرايي هم، در طول روند برگزاري ارزيابي خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بخش «خاطره ياس‌ها» در نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی تهران خاطرنشان كرد: در اين بخش، با مجموعه عظيمي از تله فيلم‌هاي 10 سال اخير رو به رو بودیم كه نتيجه آن معرفي آثار مطلوب و فاخر به مردم خواهد بود.
وی همچنین گفت: سینماگران کشورهای دیگر هم در این جشنواره حضور پیدا می‌کنند، فرصت خوبی برای تبادل نظر و دیدن بعضی از آثار آنها است و یک رقابت مثبتی بین بازیگران، فیلمنامه‌نویسان، کارگردانان، تهیه‌کنندگان و همه عوامل و دست‌اندرکاران ساخت یک فیلم به‌وجود می‌‌آید.
دکتر سید محمد حسینی در ادامه تأکید کرد: با برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی تهران، برای آینده مسیری باز می‌شود؛ برای این‌که در آینده هنرمندان عزیز بتوانند کارهای فاخر و ارزشمندی را انجام بدهند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد عرضه فیلم‌های ویدئویی در شبکه نمایش خانگی و در شبکه‌های تلویزیونی گفت: انشاءا... در شبکه نمایش خانگی و در برنامه‌های مختلف شبکه‌های تلویزیونی از این آثار به نحو مطلوبی استفاده شود. بخش عمده‌ای از تولیدات ویدئویی در شبکه‌های مختلف تلویزیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این همکاری و هماهنگی بین سینما و تلویزیون می‌تواند بسیار مؤثر باشد و ما این انتظار را داریم که در همه برنامه‌ها دوستان ما در تلویزیون، حامی سینمای ایران باشند. از جمله در خرید فیلم‌های سینمایی بعد از این‌که در سالن‌های سینما اکران می‌شود قطعاً در تلویزیون هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ به‌ویژه اینکه الان شبکه‌های متعددی در حال فعالیت هستند و نیاز فراوانی به این گونه آثار دارند.
وی افزود: همین‌طور فیلم‌های متعدد را در کشورهای مختلف و در هفته‌های فیلم که الان خیلی مورد استقبال و توجه است بتوان به نمایش در آورد. دوستان در این زمینه همت کنند و به زبان‌های مختلف دنیا فیلم‌های خوب و ارزنده را دوبله کنند تا فرهنگ مردم عزیز ایران را به دنیا بیشتر معرفی کنیم.
حسینی در مورد موضوع بیداری اسلامی در سینما گفت: هنرمندان قطعاً نقش بسیار خوبی را می‌توانند ایفا کنند هر پیامی در قالب هنر اگر ارائه شود رساتر، نافذتر و ماندگارتر خواهد بود. از این جهت انتظار داریم که هنرمندان هم، نسبت به این قضیه بی‌تفاوت نباشند. ما در ایران شاهد تولید سریال‌ها، فیلم‌های سینمایی و فیلم‌های ویدئویی خوبی هستیم که در طی این سه دهه ساخته شده است. ما نمونه‌های بسیار خوب و موفقی داریم که هم مضامین والایی دارند و هم تأثیرگذار بوده‌اند. از این جهت آمادگی هم داریم که کارهای مشترک خوبی را با کشورهای مختلف انجام دهیم. علاقمند هستیم که آثاری را تولید کنیم قطعاً اگر سینماگران داخلی در این زمینه همت کنند مورد حمایت خواهند بود و تلاش می‌کنیم که در این کار مشارکت کنیم تا بتوانیم کارهای ارزنده و تأثیرگذاری را ارائه بدهیم. به هر حال این کار در اولویتهای ما هست امیدواریم انشاءالله بتوانیم آثار ارزشمندی را تولید کنیم.
وی همچنین گفت: از خارج از کشور هم آثار متعددی به نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی تهران ارسال شده است که از تجربیاتی که آنها هم دارند ما می‌توانیم استفاده کنیم.
حسینی در مورد کیفیت آثار ویدئویی گفت: به هر حال ضعف‌هایی وجود دارد ما نمی‌خواهیم بگوئیم که در نقطه کمال و ایده‌آل هستیم ولی در مقایسه با گذشته، روند رو به رشدی را ما شاهد هستیم. قطعاً با چنین برنامه‌هایی و با این نقدهایی که انجام می‌شود و با داوری که صورت می‌گیرد شور و نشاط ایجاد می‌شود که هم به ظواهر و جاذبه‌های سمعی و بصری این گونه آثار و هم به محتوی و پیامی که فیلم‌های ویدئویی می‌تواند داشته باشد توجه بیشتری صورت گیرد. از این جهت فکر می‌کنم که این حرکت، مؤثر است البته باید حمایت‌های لازم به‌ویژه از جوان‌هایی که با استعداد، خلاق و مبتکر هستند، صورت گیرد.
وی در مورد برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی تهران در جزیره ابوموسی گفت: معمولاً بنا بر این است که جشنواره‌ها علاوه بر تهران در استانهای دیگر هم مورد توجه قرار بگیرد. به همین مناسبت این جشنواره به طور همزمان در گیلان و همچنین در جزیره ابوموسی برگزار می‌شود. چون اولین سال برگزاری جشنواره است شاید بیش از این، امکان توسعه‌اش در استان‌های دیگر وجود نداشته است ولی بنای ما بر این است که همین شور و نشاطی که در تهران است انشاءا... در مراکز دیگری هم ایجاد شود.
حسینی در مورد آینده جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی تهران گفت: در آغاز راه هستیم قطعاً سال‌های آینده با
مقدمات بیشتر و با اطلاع‌رسانی گسترده‌تری انجام خواهد شد و حتماً مشارکت فعال‌تری را ما شاهد خواهیم بود.
وی در ادامه تأکید کرد: صرفاً ما به ایرادگیری و اشکال گرفتن به فیلم‌های ویدئویی اکتفا نکنیم، بلکه تشویق فیلم‌های خوب، سینماگران خوب، بازیگران خوب، تهیه‌کنندگان خوب و کارگردانان خوب، می‌تواند عاملی باشد برای اینکه این‌ها در مسیر درستی حرکت خودشان را استمرار ببخشند.
دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان ساخت: برگزاری نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی تهران را به فال نیک می‌گیریم، گام بسیار مؤثر و خوبی است که انشاءا... باعث شکوفایی و بالندگی فیلم‌های ویدئویی خواهد شد. البته این جشواره ارزیابی خاص خود را دارد که نتایج آن در آینده مشخص خواهد شد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار