معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با اشاره به برگزاری كنفرانس مسكو و حضور ایران در این كنفرانس گفت: در این كنفرانس كه با هدف بررسی وضعیت سوریه برگزار می شود ایران با پذیرش طرح كوفی عنان شركت می كند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ امیر عبداللهیان در گفتگو با خبرنگاران خاطرنشان كرد: تصور آمریكا، اسرائیل و برخی دولت های عربی این بود كه دولت بشار اسد در سه ماه سرنگون خواهد شد ولی با وجود تمام فشارها و دخالت های آشكار و پنهان خارجی، سوریه از مرحله بحران امنیتی عبور كرده است.

وی افزود: ما اشكالات در سوریه را می بینیم و معتقدیم همانگونه كه در سایر كشورهای اسلامی اصلاحات امری ضروری است در سوریه هم باید اینگونه باشد، در سوریه هم كشتار از طرف هر كس باشد، محكوم است ولی سیاست جمهوری اسلامی دوگانه نیست.

عبداللهیان افزود: ما در سوریه، یمن و بحرین از یك دیالوگ مشترك استفاده می كنیم، در هر سه كشور اعلام كردیم باید به مطالبات مردم پاسخ داده شود، مداخله خارجی محكوم است و اصلاحات ضروری است.

وی اظهار داشت: امروز سوریه با توجه به نقشی كه در ژئوپولوتیك منطقه دارد هدف 70نظام سیاسی قرار گرفته كه رفتارهایی كاملا دوگانه در قبال آن دارند، در بحرین اوج این تقابل و دوگانگی ها دیده می شود..

عبداللهیان خاطرنشان كرد: در سوریه انتخابات پارلمان انجام شده، اصلاحات پیش می رود و قانون اساسی اجرا و رفراندوم انجام می شود اما هنور مجامع بین المللی می گویند كافی نیست ولی در مصر شورای نظامی كه منصوبین حسنی مبارك هستند مجلس مردمی را منحل می كنند.

وی ادامه داد: یك شورایی كه مشروعیت او زیر سوال است مجلس مردمی را منحل می كند و مجامع بین المللی سكوت می كنند، از طرفی 120 نفر در بحرین كشته می شود و این مجامع هیچ واكنشی نشان نمی دهند.

عبداللهیان با اشاره به برگزاری كنفرانس مسكو و حضور ایران در این كنفرانس گفت: در این كنفرانس كه با هدف بررسی وضعیت سوریه برگزار می شود ایران با پذیرش طرح كوفی عنان شركت می كند.

وی ادامه داد: ما در شرایطی در این كنفرانس شركت می كنیم كه خروجی آن طرح كوفی عنان باشد، البته چین و روسیه نیز در این زمینه نسبت به تحولات منطقه حساس هستند و می دانند غربی ها دنبال منافع خود هستند.

عبداللهیان افزود: به دلیل جایگاه استراتژیك سوریه و نگاه روس ها به تحولات منطقه و نوع تعامل آنها با جمهوری اسلامی ایران، قطعا خروجی این كنفرانس طبق خواسته غربی ها نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، انقلاب های منطقه را نشات گرفته از انقلاب اسلامی وفكر نظری حوزه های علمیه دانست و گفت: از ظرفیت حوزه علمیه در این عرصه بیشتر استفاده خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار