کارشناس بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در سال 89 از مجموع 2 هزار و 953 نفر قالیبافی که در سطح خراسان‌جنوبی مورد معاینه قرار گرفته‌اند، 28 درصد از بیماری و عوارض شغلی رنج می‌برده‌اند

 محمد حنفی بجد  در گفتگو با خبرنگاربا شگاه خبرنگاران بیرجند؛ با اشاره به پژوهش خویش با مضمون "بررسی بیماری‌ها و عوارض شغلی شایع در قالیبافان خراسان جنوبی در سال 1389" اظهار داشت: طبق آمار موجود در حال حاضر نزدیک به 6 هزار و 500 قالیباف در 5 هزار کارگاه قالیبافی خانگی در روستاهای خراسان‌جنوبی مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: با وجود نقش بسیار پر اهمیت و حیاتی حرفه قالیبافی، در توسعه انسانی مناطق روستایی استان، شرایط کار به گونه‌ای است که قالیبافی به‌عنوان یک کار سخت و طاقت‌فرسا و زیان‌آور به شمار می‌آید.

*در این طرح 2953 قالیباف مورد معاینه قرار گرفته‌اند

کارشناس بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به مشکلات موجود در این حرفه تصریح کرد: ساعات کار طولانی، شرایط نامطلوب محیط کارگاه قالیبافی از نظر روشنایی، تهویه نامطلوب و وضعیت ارگونومیکی نامناسب بدن و ابزار کار، از جمله مهمترین مشکلات بهداشتی پیش روی این گروه از شاغلان است.

حنفی بجد ادامه داد: مطالعه حاضر با هدف تعیین شایع‌ترین عوارض شغلی در قالیبافان سطح استان در سال 1389 انجام شده است.

وی با اشاره به توصیفی بودن مطالعه خویش تصریح کرد: در این مطالعه توصیفی عوارض و بیماری‌های شغلی در کلیه قالیبافانی که توسط پزشکان خانواده شاغل در مراکز بهداشتی درمانی روستایی در طول سال 1389 مورد معاینات ادواری قرار گرفته بودند از روی پرونده پزشکی آنها استخراج ومورد بررسی قرار گرفت.

*عوارض چشمی و اختلالات اسکلتی، مهمترین عوارض شغلی قالیبافان است

کارشناس بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به یافته‌های پژوهش خویش ابراز داشت: این مطالعه نشان داد که از مجموع 2 هزار و 953 نفر قالیباف معاینه شده درسال 1389 که 37 درصد کل قالیبافان را شامل می‌شود، 826 نفر که معادل 28 درصد از کل قالیبافان معاینه شده را شامل می‌شود؛ دارای بیماری شغلی بوده‌اند.

حنفی بجد ادامه داد: در بین افراد بیمار عوارض چشمی با 12.6 درصد و اختلالات اسکلتی عضلانی (کمردرد) با 11.7 درصد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به ظریف و دقیق بودن کار قالیبافی تصریح کرد: کمبود نور و روشنایی و تاریکی فضای کارگاه‌های قالیبافی، علاوه بر خستگی اعصاب، باعث ایجاد سردرد، سرگیجه و بروز مشکلاتی برای چشم به ویژه خستگی و کاهش میدان بینایی، "میوپی" و "آستیگماتیسم" می‌شود.

*اجرای برنامه بهداشت قالیبافان راهی موثر در راستای کاهش عوارض شغلی

کارشناس بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: از طرف دیگر به علت طراحی نادرست ابزار دستی، دار و ایستگاه کار قالیبافی و نشیمن‌گاه نامناسب، اندام‌های بدن مثل گردن، کمر، شانه‌ها، بازوها، ساعدها، مچ دست‌ها و زانوها از حالت طبیعی و خنثی خارج شده و در دراز مدت دچار آسیب می‌شوند.

حنفی بجد در نتیجه‌گیری تحقیق خویش اذعان داشت: بنابراین بهسازی کارگاه‌های قالیبافی در غالب برنامه بهداشت قالیبافان که هم‌اکنون در کلیه شهرستان‌های استان در حال اجرا است، می‌تواند نقش بسیار موثری در کاهش این عوارض داشته باشد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.