کشاورزان استان کردستان از امروز برداشت خوشه هاي طلايي گندم را در مزارع اين استان آغاز کردند.

130به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ،  هزار بهره بردار گندم در استان کردستان از امروز به مدت دو ماه حاصل دست رنج خود را برداشت و بر سر سفره هم ميهنان خود مي آورند.
فصل برداشت گندم در استان کردستان معمولا از روزهاي ابتداي تيرماه هر سال آغاز مي شود و با توجه به وضعيت جغرافيايي و آب و هوايي اين استان اين کار تا روزهاي پاياني مرداد ماه ادامه دارد.

به گفته ابراهيم حسن نژاد رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان کردستان در سال جاري پيش بيني مي شود که بيش از 644 هزار تن گندم در استان کردستان برداشت شود که 570 هزار تن از اين محصول توسط کشاورزان به فروش مي رسد و از سوي مراکز ايجاد شده خريد خواهد شد.

از مجموع سطح زير کشت گندم در سال جاري در استان کردستان 32 هزار هکتار آن به صورت آبي و 508 هزار هکتار آن به صورت ديم کشت شده است

جمال صالحي مديرعامل شرکت غله و خدمات بازرگاني استان کردستان با اشاره به راه اندازي و تجهيز 15 مرکز خريد و انبار گندم شامل سيلو هاي خصوصي دولتي و کارخانجات استان کردستان براي سال جاري يادآور شد: تلاش خواهيم کرد که در سال جاري با برنامه ريزي مناسب و نظارت بر روند فعاليت هاي مراکز خريد، کشاورزان با مشکل مواجه نشوند.

ظرفيت سيلوهاي خصوصي و دولتي استان کردستان به ترتيب 240 هزار تن و 80 هزار تن است.
بانک سپه به عنوان بانک عامل خريد گندم اعلام شده است و با توجه به برگزاري نشست هاي کاري با مسئولان اين بانک هماهنگي هاي لازم براي پرداخت وجه به کشاورزان در کمترين زمان ممکن از طريق کارت هاي الکترونيکي انجام شده است.
بر اساس اعلام کشوري در سال جاري قيمت هر کيلوگرم گندم خوب 420 تومان است.
رطوبت پايين، گلوتن بالا، سن زدگي پايين و پروتئين بالا از ويژگي هاي گندم خوب است.

استان کردستان در سال گذشته با توليد 660 هزار تن گندم به عنوان پنجمين استان توليد کننده اين محصول در کشور دست يافت./ج2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.