توصیه یک کارشناس آموزشی به کنکوری ها؛

بی دقتی در تست زنی ناشی از بدخوانی سوال است

از این هفته دکتر نکویی کارشناس مسائل آموزش کشور نکات طلایی را به کنکوری ها در این چند روز باقیمانده توصیه میکند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران؛1.روی تست های کلیدی که مفاهیم و مهارت های اصلی درس را نشان می دهد و در بسیاری از کنکورها تکرار شده است تمرکز بیشتری داشته باشید دقت در تست زنی اهمیت دارد بی دقتی در تست زنی ناشی از بدخوانی سوال است به منفی و مثبت بودن صورت سوال مثل (هست-نیست) و (درست-نادرست)دقت زیادی کنید به کلمه (به جز) در صورت سوال دقت کنید همزمان با خواندن سوال دور کلمات خط بکشید تا دقت و سرعت عمل شما زیاد شود.موقع خواندن سوال چشم نباید روی گزینه ها باشد.

2.اکثر اشتباهات که در هنگام تست زدن پیش می آید مربوط به افعال جملات است سوالاتی که آخرشان با  کلماتی مثل (می)شود و (نمی)شود(است) و (نیست) تمام می شود ممکن است داوطلب را دچار خطا کند.

در سوالات جور كردني بتدريج كه موارد را با هم جور مي­كنيد، آنها را حذف كنيد؛ در اين صورت پاسخ­ها كمتر خواهند شد و احتمال كاربرد مجدد آنها كاهش خواهد يافت. در موقع حدس زدن معمولاً اولين حدس شما درست است؛ بنابراين زياد وسواس به خرج ندهيد تا جواب را عوض كنيد؛ مگر در مواقعي كه مطمئن هستيد. پاسخ­ هايي را كه مي­بينيد غلط است، كنار بگذاريد و بدين طريق تعداد پاسخ­ ها را محدود كنيد تا احتمال پيدا كردن پاسخ صحيح را بيشتر كنيد. سوالات آسان را زودتر جواب دهيد. اگر احساس مي­كنيد سوالي پيچيده است، وقت خودتان را زياد روي آن سوال تلف نكنيد. كنار آن علامت بگذاريد تا بعداً به آن پاسخ دهيد. همه سوال­ها را جواب ندهيد.

سوالاتي كه تصادفي پاسخ داده مي­شود، شانس موفقيت فرد را كمتر مي­كند؛ چون هر پاسخ منفي نمره اي منفي در پي دارد. بنابراين تا جايي كه امكان دارد از پاسخ­ هاي تصادفي پرهيز كنيد. در نهايت پاسخ­ ها را مرور كنيد؛ اما سعي در عوض كردن پاسخ را نداشته باشيد. سوالاتي را كه احساس مي­كنيد اشتباه پاسخ داده­ايد يك بار ديگر بررسي كنيد و به عقب برگرديد و دوباره با دقت بيشتري مطالب مربوط به آن را بخوانيد تا اشكال برطرف شود. خلاصه­اي از آنچه را كه در پاسخگويي به سوالات چهار گزينه­­اي و انتخاب گزينه صحيح لازم معرفي مي­شود، مدتي همراه خود داشته باشيد و مرور كنيد، به اين ترتيب موارد بيشتر در ذهنتان حك خواهد شد و سرجلسه بهتر خواهيد توانست آنها را رعايت كنيد.

 زمان را در نظر داشته باشيد
زمان، يكي از عواملي است كه قبل از تست­ زدن و پاسخگويي به آزمون­ هاي تستي بايد مدنظر باشد. سعي كنيد وقت خود را با توجه به ارزش زمان بندي كنيد. بسيار مهم است كه مدت زماني را كه براي پاسخگويي به هر سوال در نظر مي­گيريد، با مدت زماني كه براي پاسخگويي آن سوال تعيين شده است، هماهنگ باشد. خوب است براي ايجاد هماهنگي، در منزل شرايطي شبيه به آزمون سراسري به وجود بياوريد و ساعتي را كه زمان آن قابل تنظيم باشد، در نظر بگيريد و به تعدادي سوال با زمان مشخص پاسخ دهيد.

سرعت عمل داشته باشيد

برخي افراد در كارهايشان سرعت كمتري دارند. اين افراد بنا به دلايلي ميزاني از وقت خود را هدر مي­ دهند اين زمان­هاي از دست رفته در برخي از كارها و فعاليت­ها چندان مشهود نيست؛ ولي در كارهايي چون تست­ زني بويژه سرجلسه كنكور اهميت اساسي دارد. معمولاً كساني كه تمركز دارند و مطالب را خوب خوانده­ باشند، در پاسخگويي حضور ذهن دارند و با سرعت عمل بيشتري پيش مي­روند. ولي برخي از افراد به دليل كندي عمل نه به خاطر فقدان تمركز وقت را از دست مي­دهند. اين افراد بايد بيشتر و بيشتر تمرين كنند و سرعت عمل خود را افزايش دهند. آنها براي اين كار بهتر است علت كندي عمل خود را تشخيص دهند و اقدام به رفع آن كنند. براي افزايش سرعت عمل مي­توانيد زماني را براي انجام كارهاي خود بويژه تست­زدن اختصاص دهيد و سپس سعي كنيد در اين فاصله تعدادي تست بزنيد. رفته رفته سعي كنيد تعداد تست­هايي را كه در اين فاصله زماني مي­زنيد، افزايش دهيد.

با انواع سوالات تستي آشنا شويد
علاوه بر مطالعه دقيق، آنچه در كنكور اهميت دارد، آشنايي با نوع سوالات تستي است. مسلماً كسي كه با شيوه پاسخ به سوالات تستي آشنايي داشته باشد، در آزمون بهتر عمل مي­كند تا افرادي كه هيچ­گونه آشنايي نداشته باشند و اين امر با تمرين آسان مي­شود. خيلي از عوال مي­توانند شيوه پاسخ فرد به سوالات را تحت تأثير قرار دهند. اگر فرض كنيم كه تمام شرايط مطلوب وجود داشته باشد و فرد با آگاهي كامل در جلسه امتحان حضور پيدا كرده باشد، شيوه تست­ زني عامل بسيار مهمي است كه به صورت يك كانال ارتباطي دانسته ­هاي او را بر پاسخنامه منتقل مي­كند. موارد ساده­ اي چون افزايش سرعت عمل، دقت و رعايت نكاتي در مورد شيوه پاسخ دادن به سوالها مي­توانند كارآيي شما را بالا ببرند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۴۷ ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
خیلی ممنون.....لطفا یکمم امید بدین به کنکوری ها چون واقعا استرس زیادی داریم
Iran (Islamic Republic of)
roya
۱۱:۰۵ ۰۷ تير ۱۳۹۱
salam vaghean az rahnamayii hatun mamnoonam.kheyli ali bod.torokhoda doamoon konid
آخرین اخبار