وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با اشاره به اینکه احیای مجدد جاده ابریشم در گرو کاهش نقش دولتها و بسترسازی برای مشارکت بیشتر ملت هاست، از سهم 40 درصدی جاده ابریشم در تجارت جهانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبريز، مهدی غضنفری درسومین اجلاس بین المللی بازرگانان جاده ابریشم در تالار پتروشیمی تبریز گفت: عدم موفقیت در احیای جاده ابریشم به دلیل حضور پرنگ دولت ها در معادلات مربوط به این احیاست، در حالیکه باید ملل کشورهای عضو که دارای تعصبات کمتری هستند، نقش اصلی را ایفا کنند.
 وی با بیان اینکه جاده ابریشم دو هزار سال قبل، جاده ابریشم بین دولت ها نبوده است ، افزود: با وجود اینکه قوانین و مقرارتی که توسط دولت ها وضع و اعمال می شود به حاکمیت کمک می کند اما سیطره دولت ها در مرزها و قوانین، ارتباط بین مردم را تضعیف می کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: اولین اشتباه در احیای جاده ابریشم این است که به دنبال تحقق جاده ابریشم دولتی باشیم که به توسعه روابط کمک نمی کند.
 وی با اشاره به اینکه  تبادلات مردمی به خوبی گذشته وجود ندارد، از حاکمیت نظام سلطه بر مناسبات جهانی انتقاد کرد و افزود: اکنون، قدرت واحدی در دنیا که سلطه ضدمردمی دارد بر معادلات جهانی اثرگذار شده است ولی ایران اعتقاد دارد جاده ابریشم باید فاقد نگاه انحصارگرایانه باشد.
غضنفری افزود: در سایه حاکمیت این نظام سلطه، دوستی بین ملت ها در حاشیه دوستی بین دولتها قرار گرفته و تبعیض، بی عدالتی و تزویر جای خود را به صداقت داده است. این عضو کابینه دولت تصریح کرد: مزیت های طبیعی بین ملتها نباید در معرض حراج و نابودی قرار گیرد بلکه احترام به حقوق ملل باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
 وی افزود: اکنون برای احیای جاده ابریشم نیازمند جاده دوستی و صلح، جاده عدالت، جاده مشارکت تمدن ها و آرمان های مشترک بین ملت ها هستیم که البته متاسفانه در روابط امروز جهانی کمرنگ است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، سهم 40 درصدی کشورهای عضو جاده ابریشم در مجموع تجارت جهانی را سهمی قابل توجه دانست و یادآور شد: کشورهای جاده ابریشم 13 هزار و 500 میلیون دلار تجارت سالانه دارند که این رقم به راحتی می تواند افزایش یابد.
 وی گفت: جایگاه جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای جاده ابریشم در صادرات و واردات به ترتیب 12 و 13 است که ممتاز بودن موقعیت کشورمان را نشان می دهد.
غضنفری با تشریح قابلیت های جمهوری اسلامی در حوزه های صنعت، معدن و تجارت، افزود: کشورمان بر اساس آمارهای بین المللی معتبر، هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان است و این موضوع می تواند برای سرمایه گذاران، حائز اهمیت باشد.
 وی تاکید کرد: ایران از سالها پیش اقتصاد مبتنی بر غیرنفت را در پیش گرفته و همه ساله با سرعت بیشتر این سیاست اصولی را تعقیب می کند که می تواند فرصتی برای توسعه همکاری ها با کشورهای واقع در جاده ابریشم قلمداد شود.
 وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه ایجاد دبیرخانه دائمی کشورهای عضو جاده ابریشم را خواستار شد و گفت: راه اندازی این دبیرخانه و یا دستکم شکل گیری یک گروه اقتصادی با حضور حداقلی دولت ها و حضور حداکثری بخش خصوصی می تواند دولت ها را در شناسایی و رفع موانع توسعه مراودات تجاری بین کشورهای واقع در جاده ابریشم کمک کند. غضنفری با بیان اینکه توصیه های بخش خصوصی راهکار خوبی برای همه دولت ها می تواند باشد، اعلام کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران آماده در این راستا همکاری لازم را داشته باشد و موانع موجود را حل و فصل كند./ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.