استاد بسيجي دانشگاه تهران گفت: زماني كه دانشجويان درصدد عضويت در تشكل ها و گروه هاي مختلف هستند، بهترين راهكار اين است آن فضا از سوي خود دانشگاه برايشان فراهم شود.

غلامعباس اكبري عضو هيات علمي دانشكده كشاورزي پرديس ابوريحان دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران در توضيح فضاي فرهنگي دانشگاه ها اظهار داشت: دانشگاه ها در تمام کشورها كانون تحول هستند و دانشجويان به عنوان قشر فعال، نقش موثري را شکل گيري تغييرات و تحولات جامعه دارند که البته گاهي با سوء‌استفاده و برنامه ريزي برخي احزاب بيروني كه به دنبال جذب نيرو هستند، به حاشيه کشيده مي شوند.

وي با بيان اينکه اغلب دانشجويان از بدو ورود به دانشگاه زمينه فکري خاصي نداشته و صرفا براي تحصيل وارد دانشگاه مي شوند، تصريح کرد: دانشجو به لحاظ شرايط سني که دارد پر انرژي و فعال است؛ لذا با بروز زمينه هاي فکري مختلف در دانشگاه و فراهم شدن بستر فعاليت هاي گوناگون، به انجام فعاليت هاي گاهاً حاشيه اي ترغيب مي شود.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: البته تمام فعاليت هايي که دانشجويان انجام مي دهند را نمي توان حاشيه اي قلمداد کرد و براي آن بعد منفي در نظر گرفت و نبايد فعاليت هاي کارآمد کنار درس را با حاشيه هايي که صرفا وقت دانشجو را تلف مي کند، اشتباه گرفت.

اكبري با تاکيد بر اينکه برگزاري تريبون هاي آزاد و ايجاد فضايي که دانشجويان بتوانند از آن طريق احساسات خود را به صورت قانوني و منطقي بيان کنند، يکي از راهکارهاي هدايت افکار دانشجويان است، يادآورشد: مسئولين دانشگاه بايد طبق قوانين و ضوابط دانشگاه فضايي را براي دانشجويان فراهم کنند تا آنان بتوانند آزادانه و در فضاي کاملا فرهنگي به بيان اعتقادات و نقطه نظرات خود بپردازند.

عضو هيات علمي پرديش دانشگاه تهران اضافه کرد: زماني كه دانشجويان با تبليغات گسترده كانون هاي مختلف دانشجويي- حزبي روبرو شده و درصدد عضويت در تشكل ها و گروه هاي مختلف هستند، بهترين راهكار اين است آن فضا از سوي خود مسئولان دانشگاه برايشان فراهم شود تا هدايت آن نيز قانونمند باشد.

وي افزود: ايجاد فضاي مناسب و كنترل افكار و عقايد دانشجويان آنان را از مخفي كاري و پرداختن به حواشي که آنان را به انحراف مي کشاند دور نگه مي دارد.

اكبري با اشاره به نقش برخي احزاب در به حاشيه كشاندن دانشجويان تاکيد کرد: اگر احزاب در مسير درست حركت کنند، قطعا مي توانند در کنترل فضاي دانشجويي نقش به سزايي را برعهده داشته و آنان را براي دفاع نرم در مقابل تهاجمات آماده کنند؛ اما وقتي عملکرد احزاب، عملکرد خوبي نباشد،‌ خود به عامل جنگ نرمي براي دانشجويان تبديل مي شود.

اكبري در پايان به نقش اساتيد در كنترل فضاي دانشگاه ها اشاره و خاطرنشان کرد: تمام اساتيد اعم از بسيجي و غير بسيجي بايد با رفتار صادقانه و ايجاد باورهاي اعتقادي در ميان دانشجويان، آنان را به سمت اعتقادات مبنايي و ارزشي اسلامي جذب و هدايت کنند. چرا که استادان به عنوان الگو براي دانشجويان اهميت فراواني دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار