جشنواره تئاتر عروسكي برپايي چهارده دوره اخير خود را مديون زحمات و تلاش‌ها و دلسوزي‌هاي زنده‌ياد جواد ذوالفقاري و اهتمام مدير وقت علي منتظري است.

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛نشست رسانه‌اي چهاردهمين جشنواره تئاتر عروسكي تهران- مبارك ظهر امروز برگزار شد.
اردشير صالح‌پور،دبير اين انجمن با اشاره به قدمت حضور تئاتر عروسكي در ايران گفت:تئاتر عروسكي به هيچ عنوان كوچك شده‌ي تئاتر بزرگسالان نيست و ژانري مستقل و يگانه با زيبايي شناسي خارق‌العاده و قدمت و ديرپايي كهن است.
وي افزود:تئاتر عروسكي سابقه‌اي 4 هزار ساله دارد و همواره انسان يك انس و الفت ازلي داشته است.
صالح پور تصريح كرد:انسان هنگامي كه سايه خودش را كشف كرد متوجه شد كه مي‌شود يك ژانر تئاتري از اين اتفاق ايجاد كرد و از آن اشكال مختلف ساخت.
وي ادامه داد:‌ويژگي ديگر تئاتر عروسكي كه در تئاتر صحنه‌اي وجود ندارد؛قدرت فانتزي‌ آن است كه بسيار جادويي است،زيرا فيزيك در صحنه محدوديت‌هاي زيادي ايجاد مي كند كه عروسك به راحتي مي‌تواند آن را انجام دهد و همين مسئله آن را جذاب مي‌كند.
وي با اشاره به اينكه چهاردهمين جشنواره تئاتر عروسكي يادمان زنده‌ياد جواد ذوالفقاري آغاز مي‌شود،بيان كرد:اين جشنواره در بخش‌هاي بين‌الملل،صحنه اي،فضاي باز،دانشگاهي،ويژه اساتيد پيشكسوت،پاتوق كودك و نوجوان،نمايشگاه و كارگاه‌هاي آموزشي برگزار مي‌شود كه 175 گروه نمايشي از سراسر دنيا خواهان شركت در اين دوره از جشنواره بودند،اما ما به دليل محدوديت تنها توانستيم پذيراي 8 كشور باشيم.
دبير جشنواره چهاردهم تئاتر عروسكي بيان كرد:امسال كشور‌هاي آلمان و بلاروس و گرجستان هر كدام  2 نماش به صحنه مي‌برند،همچنين دبير يونيماي جهاني با توجه به اين كه در دوره قبل و در جشنواره سيزدهم به ايران آمده بود،امسال نتوانست حضور بيابد به همين خاطر پيغامي فرستاد كه در كاتالوگ شاهد آن خواهيم بود.
صالح پور گفت:اين مسئله نشان از اهميت تئاتر عروسكي دارد كه به اين معناست كه با فرآيند  جهاني مرتبط است،اين مسئله ماحصل تلاش هنرمندان خانواده عروسكي است.
وي با اشاره به اينكه در بخش كارگاهي چند ورك‌شاپ با اساتيد خارجي خواهيم داشت،افزود: يكي از كارگاه‌هاي آموزشي ما در رابطه با طراحي شن روي شيشه است كه اين هنر به عروسكي‌هاي ايران آموزش داده مي‌شود.
صالح پور ابرازداشت:امسال با همكاري "مبارك يونيما" 2 استاد از ارمنستان دعوت كرديم كه در بيرجند كارگاه خواهند داشت.اين برنامه در راستاي مسئله تمركز زدايي از تهران انجام مي‌گيرد.
وي افزود:در پي اين اتفاق يك نمايش نيز از سوي كشور افغانستان در بيرجند اجرا مي‌شود.
صالح پور گفت:هدف،تقويت بنيه‌هاي عروسكي در استان و رشد و اعتلاي تئاتر در شهرستان‌ها است،اميدواريم اين اتفاق در سال‌هاي آتي نيز به تهران متمركز نشود و در سطحي گسترده‌تر برگزار شود.
دبير جشنواره چهاردهم تئاتر عروسكي بيان كرد:258 اثر در بخش صحنه‌اي به دبيرخانه رسيد كه از اين بين 21 اثر پذيرفته شد،در بخش فضاي باز، 66 طرح رسيد كه از آن بين 9 اثر اجرا مي‌شود و در بخش دانشگاهي نيز از ميان 11 اثر رسيده  4 اثر را خواهيم داشت.
وي با بيان اين كه جشنواره عروسكي رقابتي نيست،تصريح كرد:امسال به دليل سياست جشنواره مبني بر حمايت از نمايشنامه نويسان عروسكي،از اين بخش حمايت ويژه به عمل مي‌آيد و جدا از تقويم جوايز،آثار آن‌ها به چاپ خواهد رسيد.
وي افزود:از بين 23 نمايشنامه رسيده، 3 اثر را انتخاب كرديم كه در روز اختتاميه معرفي مي‌شوند.
صالح پور گفت:من به هيچ عنوان با عروسك‌هاي جهاني مخالف نيستم و به نظرم بسيار جذابند،اما ما بايد هويت خودمان را داشته باشيم،عروسك بخشي از ميراث ماست و ضمن احترام به تمامي عروسك‌هاي جهاني،عروسك‌هايمان را بشناسيم.
وي گفت:در اين دوره از جشنواره از  2 استاد تجليل خواهيم كرد كه 64 عروسك را براي اولين بار به نمايش مي‌گذارند كه مربوط به شهرهاي اصفهان و نائين هستند.
صالح پور تاكيد كرد:تعداد كل هنرمندان شهرستاني 193 نفر،هنرمندان خارجي 62 نفر، هنرمندان تهراني 379 نفر كه در كل 634 نفر را تشكيل مي‌دهند.
پيمان شريعتي،مدير اجرايي اين جشنواره نيز گفت:امسال در بخش بزرگداشت از هنگامه مفيد و ايرج محمدي تجليل مي‌شود همچنين حسن لوئيان و رضا جعفري هنرمندان اصفهان و نائين نيز مورد تقدير قرار مي‌گيرند.
وي افزود:امسال تلاش شده تا از حواشي كم شود و بتوانيم با صرفه‌جويي به راه اندازي خانه‌اي براي تئاتر عروسكي كمك كنيم.
شريعتي در خصوص بودجه جشنواره تصريح كرد: بودجه دوره گذشته اين جشنواره 800 ميليون بوده و اين دوره 500 است كه به نسبت گذشته با بضاعت افتضاحي سعي كرديم بخش‌هاي ارزشمندي در جشنواره داشته باشيم .
قادر آشنا،مديركل مركز هنرهاي نمايشي كه در ميانه‌هاي اين نشست به جمع پيوست در خصوص اين جشنواره گفت:‌جشنواره به مانند يك كارگاه پژوهشي است كه انسان در آن از تجارب ديگر آن سود مي‌برد.
وي افزود:ما هرچه به غناي يك جشنواره نسبت به كميت آن اهميت دهيم،جشنواره پربارتري در انتخاب آثار ايراني و خارجي دقت كنيم.
آشنا بيان كرد:تئاتر عروسكي گونه خاصي از تئاتر است كه احتياج به حمايت جدي دارد،به همين خاطر با تلاش معاونت هنري و انجمن هنرهاي نمايشي به زودي تئاتر عروسكي صاحب يك خانه مي‌شود كه اميدواريم تا روز اختتاميه اين امر محقق شود.
گفتني است؛چهاردهمين جشنواره تئاتر عروسكي تهران – مبارك، 10 تا15 تير در تهران برگزارمي‌شود./ه
برچسب ها: نشست ، جشنواره ، عروسکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار