قادر آشنا، مدير كل هنرهاي نمايشي به چهاردهيمن جشنواره بين‌المللي نمايش عروسكي تهران- مبارك پيام داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي چهاردهمين جشنواره بين‌المللي نمايش عروسكي تهران-مبارك، متن كامل پيام بدين شرح است:

" هنر ، تلاشی متعهدانه برای برون رفت از حصار تنگ دنیایی است که زندان یوسف جان شده و فرصتی برای تنفس در آرمان شهری که به انسان راستین وعده داده‌اند .

رشته‌ها و نحله‌های هنری هم، پنجره‌های گشایش به این آرمان‌شهر و گروهی گشاینده و گروهی دیگر، تماشاچیان این فرصت‌ها. در این راستا، ابزارهای هنری، نماد تلاش برای گشودن این پنجره ها، و از جمله اینان، صحنه و بازی و کلام و نغمه و هرآن چه ساعتی و حتی دقایقی، تو را از خاک بر می‌گیرد؛ و اینک فرصت به نقش‌آفرینی عروسک‌هایی است که نماد شیفتگی به آفرینشند .

عروسک‌هایی که هرچند توان بازدارندگی در برابر ویرانی‌های ناشی از جنگ افروزی‌ها و افزون‌خواهی‌ها و نیز بلایای خانمان‌سوز طبیعی را ندارند، اما ازجهانی می‌آیند که هنوز بغض وکینه و تهدید و خون‌خواهی در آن جایی ندارند و ظواهر پارچه‌ای و چوبی‌شان از دنیایی سنگی برخی آدم ها فاصله‌ها دارد و اتفاقاً همین فاصله‌ها محل یادآوری‌ها می‌شوند و یادآوری این‌که می توان بهتر دید، بهتر بود، می‌توان دنیای به امانت رسیده به نسل معاصر را زیباتر  کرد و زیباتر نگاه داشت، لبخند را تقسیم کرد و شادی را قسمت کرد و اندوه را از چهره‌ها برگرفت.
به بیان دیگر رویکرد به عروسک، فرصت‌یابی برای تعریف و ارائه ظریف و جذاب کودک حقیقی، پاک و بهشتيانه‌اي است که در پنهان کسی‌، جای دارد و گاه حادثه‌ای و دستی و اشک و لبخندی، این کودک درون را به دیدار می‌آورد .دیداری با فطرت قدیم و متن قصه‌ای، داستانی و روایتی از دغدغه‌ها و آرزوهای فردی وجمعی مردمي پاکدل و یکتاپرست تا در بزنگاهی و زخمه‌ای تلاطم‌انگیز و روح‌بخش، دریابی که چرا پیامبر رحمت‌آور دین آخرین، دنیای کودکان را بسیار دوست می داشت؟ و به راستی چه قدر مؤثر و ماندگار، شخصیت‌های عروسکی با تکیه بر جذابیت و معصومیت ارتباطی خود و پیوند ریشه‌دار با زندگانی مردم، مردمان را به این ساحت‌ها دعوت می کنند!
ساحت‌هایی که از شاخص‌ترین مؤلفه‌های فرهنگی ایران و آموزه‌های اخلاقی و معرفتی این تمدن کهن، این سرزمین ایزدخواه و شادی بخش می‌آیند . و بدین اعتبار، دور از موضع و موضوع نیست که انتظار داشته باشیم تکیه بر مضامین جاری در فرهنگ ایرانی در متن و اجرای نمایش‌های عروسکی، محور اساسی و میدانی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک باشد و ایران اسلامی نه تنها به پشتوانه شخصیت‌های مبارک "عروسکی خود بلکه با عنایت به افق درخشان و عمیق فرهنگی" و آموزه‌های تربیتی خویش، در جایگاه دعوت و فراخوان جهانی باشد .

امید که ذهن خلاق و پربار هنرمندانی که در سایه سار عروسک‌های دست آفرین ایستاده‌اند، در فرصت چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران–مبارک امکان مناسبی برای نمایش پیوندهای فرهنگی ایرانیان با سایر فرهنگ‌ها و تببین بنیه‌های هنری این مرز و بوم عزیز، پیش روی خود ببینند و در ارتباطی وسیع و مؤثر با مخاطبان، هویت انسانی و تعالی بخش هنر نمایش ایرانی را از افق تا افق، به معرفی بنشینند."

گفتني است؛ چهاردهمين جشنواره بين‌المللي تئاترعروسكي– مبارك از 10 تا 15 تير ماه سال جاري با حضور گروه‌هاي تئاتر ايراني وخارجي و به دبيري اردشير صالح‌پور درتهران برگزار مي‌شود./ه

 

 

برچسب ها: تئاتر ، عروسکی ، قادر آشنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار