این دستگاه می تواند در فانوس‌های دریایی، شهرهای صنعتی، جزایر و كشتی‌ها و شناورهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. از یك مخترع ایرانی موفق به ساخت و آزمایش دستگاه تولید انرژی الكتریسیته از امواج دریا شد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، این دستگاه در چهارمین نمايشگاه بين‌المللي انرژي هاي تجديدپذير و بهره‌وري انرژي (IECREE2012) که هم اکنون در تهران در حال برگزاری است، برای بازدید علاقه مندان عرضه شده است.
"مصطفی حدادی" مخترع این دستگاه گفت: پروژه ساخت دستگاه تولید انرژی الكتریسیته از امواج دریا  از سه سال پیش آغاز شد و در این زمینه، ابتدا تحقیقات مفصلی درباره تجارب جهانی صورت گرفت.
به گفته وی، از سال 1968 میلادی كه تحقیقات برای جذب انرژی از دریا در سطح جهانی آغاز شده، بیش از 1200 طرح اساسی تعریف شده است كه انگلیس و آلمان پیشگام این صنعت هستند.
این فعال صنعتی با بیان اینكه از 1200 طرح تعریف‌ شده جهانی، 45 مورد اجرایی و چهار طرح به طور رسمی پذیرفته شده است، توضیح داد: انرژی در طرح كره‌ای‌ها از طریق جزر و مد، در طرح آلمانی‌ها با تبدیل موج به تراكم هوا، در طرح هلندی‌ها به شكل ماری و در نمونه ساخت دانمارك از امواج اعماق دریا تولید می‌شود.
وی با بیان اینكه در ساخت نمونه ایرانی با توجه به این طرح‌ها و نواقص آنها، پروژه‌ای طراحی شده است كه مشكلات تمام آنها را پوشش دهد، گفت: امواج دارای نیروهای بسیار زیاد اما كاملا ناهمگون و ناهماهنگ از حیث حجم، قدرت، ارتفاع و جهت هستند.
سازنده دستگاه ایرانی جذب انرژی از امواج دریا درباره چگونگی كاركرد این دستگاه، گفت: در این طرح، شناوری به نام شناور مركزی طراحی شده و دارای 80 بازوی متعلقه است كه هر هشت بازو، دارای شعاع مخصوصی هستند و سطح گسترده‌ای از دریا را پوشش می‌دهند و قادرند از هر موج، 160 حركت خطی را گرفته و به شناور مركزی انتقال دهند
وی افزود: از آنجا كه این دستگاه به شكل دایره در سطح دریا می‌نشیند، جهت و اندازه امواج از كوتاه‌ترین تا بلندترین نوع آن را دریافت می‌كند و به شناور مركزی انتقال می‌دهد. این شناور، نیروها را به طور مجزا به صورت دورانی درمی‌آورد و به قسمت بعدی، انتقال می‌دهد.
حدادی با بیان اینكه نیروها پس از گذشت سه قسمت در نهایت در قسمت چهارم به ژنراتور می‌رسد، گفت: ژنراتور قابلیت آن را دارد كه در دور ثابتی كار كند و تا مدت زمانی بدون امواج با استفاده از نیروی ذخیره مكانیكی خود به كار ادامه دهد. ضمن آنکه قابلیت انتقال برق را به ساحل دارد و در صورت عدم نیاز به برق، پروژه می‌تواند به طور خلاص و بدون هیچ اصطكاكی به كار ادامه دهد و همچنین در صورت پر شدن ظرفیت پروژه، كل بازوها از مفصل خلاص و آزادانه حركت می‌كنند تا زمانی كه دوباره به زیر بار بروند.
وی ادامه داد: این دستگاه می تواند در فانوس‌های دریایی، شهرهای صنعتی، جزایر و كشتی‌ها و شناورهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
حدادی یادآور شد: این نمونه آزمایشی، از سوی وزارت دفاع، وزارت نیرو، بنیاد ملی نخبگان و مالكیت فكری وزارت علوم نیز تأییدیه‌های كتبی دریافت كرده و در زمان حاضر در مرحله تأیید نهایی قرار دارد.
براساس این گزارش، این مخترع ایرانی موفق به تایید ثبت اختراع خود در WIPO سوییس و بنیاد ملی نخبگان شده است و اختراع وی به عنوان اختراع برگزیده بیست و پنجمین دوره جشنواره بین المللی خوارزمی معرفی شده است./س
برچسب ها: اختراع ، تولید ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار