رئیس مجلس شورای اسلامی نگاه شیخ اشراق مبنی بر اینکه هرگز زمان و زمانه ای خالی از امام نیست را هم راستا با دیدگاه های شیعیان توصیف و گفت: برخی سهروردی شناسان شیخ اشراق را شیعه می دانند که با توجه به دیدگاه های وی این موضوع صحت دارد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش شیخ اشراق گفت: ملت ایران ازدیرباز ملتی فرهنگی بوده و همانطور که پیامبر اسلام(ص) در خصوص این ملت تأکید کرد که اگر علم درثریا باشد مردانی از ایران به آن دست خواهند یافت نشان دهنده پیشینه فرهنگی ملت ایران است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح ریشه های خرد و اندیشه در فرهنگ ملت ایران افزود: موارد مربوط به تفکر زرتشت پیامبر ایرانی که در آن زمان این حکمت به یونان نیز رفت وهزاران مورد دیگر نشان می دهد که ایرانیان از فرهنگ مملو از خرد و اندیشه برخوردارند.

لاریجانی حضور تفکر اسلامی را عاملی در تعالی حرکت خردگرایی توصیف و تصریح کرد: یکی از دلایل تبلور بحث حکمت، خرد و اندیشه در پیشینه فرهنگی ایرانیان نحوه حکومت داری برخی از پادشاهان است.

وی ادامه داد: ساز و کار حکومت داری برخی از حاکمان قدیمی ایران از اندیشه و خرد برخوردار بوده و این مسئله در پیشینه فرهنگی ایرانیان امری غیر قابل انکار است.

***فرهنگ ایرانی در سایه دین اسلام بلوغ یافت

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخن امام حسین(ع) در این خصوص که عقل در پناه حق و دین به کمال می رسد گفت: عقل مهمترین استعداد بشری و ودیعه الهی است که از طریق آن می توان به دین دست یافت و این ودیعه به عقل جهت و هدف می دهد.

وی ادامه داد: فرهنگ ایرانی با پیشینه قوی که داشت در زیر سایه دین اسلام و بعد از حضور دین اسلام بود در ایران به بلوغ رسید و مسیر تکامل را در پیش گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح شاخه های حکمت و فلسفه با تأکید بر اینکه حمکت مشاع از ارسطو آغاز شده است گفت: حکمت مشاع که آغاز آن از ارسطو دانسته می شود در کشور ما و در مکتب ابن سینا شکل عمیق تر به خود گرفت و ارتقاء یافت.

وی ادامه داد: در دوره های اخیر نیز حکمت مشاع با توجه به استخوان بندی آن در میان ایرانیان رواج دارد و بزرگانی چون علامه حائری سمنانی در این خصوص فعالیت ویژه ای را انجام داده اند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه ایرانیان در حوزه های حکمت حرکت پیشتازی داشته اند افزود: سابقه تاریخی ایرانیان نشان دهنده پیشتازی آنها در عرصه های حکمت و فلسفه است و مکتب شیخ اشراق با تمام تفاوت ها و ویژگی های برجسته آن مؤید این موضوع است.

وی افزود: شاخه ای در خصوص تعلمات بشری در حکمت مشاع مفقود است که در مکتب شیخ اشراق تشریح شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بیان اثرات برجسته سهروردی گفت: کتاب حکمت الاشراق و مهمتر از آن رساله زیبایی که سهروردی به زبان بسیار زیبا نوشته است دارای حرف های بدیع و زمینه ذوقی است که کمتر در آثار دیگر حکما و فیلسوفان می توان دید.

لاریجانی با تأکید بر استعداد و ذوق خاص سهروردی در حکمت مشاع افزود: تفکر سهروردی بدون شک جامع الحکمتین است که به هر دو بال دریافت های بشری توجه ویژه داشته.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بیان برجستگی های فکری سهروردی گفت: سهروردی حکمت را ناشی از الهامات خداوند می داند و در تئوری او حکمت در بین تمامی انسان ها جاری و ساری است.

وی ادامه داد: شیخ اشراق با این تفکر که حکمت ناشی از الهامات خداوند است و خداوند نورالانوار است و حکمت را به همه اعطا می کند تأکید دارد که مبدأ بخیل نیست.

لاریجانی این نگاه را دارای تیزبینی و فهم بی بدیلی توصیف و تصریح کرد: بنا بر این دیدگاه شیخ اشراق مبدأ حکمت نمی تواند مخصوص به یک منطقه مثل یونان یا جای دیگری باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح حکمت تألهی در نگاه شیخ اشراق گفت: نکته بدیع دیگر در مکتب شیخ اشراق این است که از نگاه وی هیچ زمان و زمانه ای خالی از امام نیست.

وی ادامه داد: این نگاه شیخ منطبق بر دیدگاه های تشیع است و از این منظر برخی سهروردی شناسان وی را شیعه می دانند و این حرف درستی است.

لاریجانی با تأکید بر اینکه امام متأله هم خردها و نفوس و هم زندگی مردم را هدایت می کند افزود: دیدگاه های ویژه شیخ اشراق در خصوص امام متأله گام جلوتری از تفکر افلاطونی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سهروردی همچون کنفیسیوس به پل بین حکمت و حکومت معتقد بود گفت: شیخ اشراق همچون برخی فیلسوفان مثل کنفسیوس معتقد است که پادشاهان گذشته اهل حکمت بودند و این پل بین حکمت و حکومت منجر به رشد فرهنگی ایرانی شده است.

لاریجانی از پل بین حکمت و حکومت به عنوان تئوری خردورزی ایرانیان یاد کرد و افزود: ایرانیان افرادی را برای حکومت انتخاب می کردند که اهل حکمت باشند البته این مسئله در تمامی دوران ها مشهود نبوده و به گذشته ایران باز می گردد.

***حرکت های مردمی برای انجام کارهای فرهنگی قابل تقدیر است

رئیس مجلس شورای اسلامی مطالعه فیلسوفان و محققان بر روی آثار سهروردی در زمان امروز را نشان از قوام کار شیخ اشراق دانست و گفت: ساز و کار فلسفه شیخ اشراق تا اندازه ای جذاب است که امروز با گذشت سالیان دراز از نگارش مطالب هنوز سهروردی شناسان به دنبال مطالعه آثار وی هستند.

لاریجانی ضمن تقدیر و تشکر از حرکت های مردمی برای پاسداشت ارزش های فرهنگی منطقه سهرورد تأکید کرد: استاندار محترم برای نوسازی این مناطق قول هایی دادند که ما نیز در مجلس در خصوص آنها پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد.

وی افزود: حرکت های مردمی قابل تقدیر است و باید ادامه یابد اما لازم است دقت شود تا حکومت نیز وظیفه خود را فراموش نکند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت خاص جمهوری اسلامی ایران در شرایط امروز در منطقه گفت: دقت به وضعیت اقتصادی و حل مسائل و مشکلات معیشتی مردم اهمیت بسیار دارد که مجلس در این خصوص پیگیری های لازم را انجام می دهد./پ2


برچسب ها: لاریجانی ، اشراق ، شیعه ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار