يک کارشناس مسائل سياسي گفت شيعيان عراق مي توانند دولت اکثريت تشکيل دهند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني کُردست، قادر بوستاني، کارشناس مسائل سياسي و عضو شوراي مرکزي اتحاديه ميهني کردستان عراق گفت: در بيانيه دفتر نوري مالکي علاوه بر موضوع برگزاري انتخابات زودهنگام، به تشکيل دولت اکثريت نيز اشاره شده است. شيعيان مي توانند به تنهايي تشکيل دولت دهند و منع قانوني نيز در اين خصوص وجود ندارد.  
 
وي افزود اگر شيعيان بتوانند حدود 164 نماينده پارلمان را با خود همراه کنند و مثلا نظر مساعد کردها يا هرجناح اقليت ديگر را بدست آورند، مي توانند دولت اکثريت تشکيل دهند. آنان بيشتر بدنبال حذف فشارهاي العراقيه و جناح ها همسو با آن هستند.  
 
اين کارشناس افزود: شيعيان ديدگاه نزديکي با کردها دارند. کردها نيز بيشتر با شيعيان منافع مشترکي دارند. سني ها از همان دهه 1920 که حکومت عراق تاسيس شد، به کردها ظلم کرده اند. کردها با شيعيان مشکلي نداشته اند. اگرچه اکنون از نظر جغرافياي سياسي اختلافاتي بايکديگر دارند.
 
بوستاني همچنين خاطرنشان کرد به قوانيني که تاکنون در پارلمان (به نفع کردها)  تصويب شده است، اکثرا سني ها راي مثبت نداده اند. از سوي ديگر نبايد فراموش کنيم ، پس از آنکه تمام طرف ها در اربيل توافق کردند تا رياست جمهوري به کردها ، نخست وزيري به شيعيان و رياست پارلمان به سني ها داده شود ، در هنگام راي گيري براي اعطاي پست رياست جمهوري به جلال طالباني ، سني ها از صحن پارلمان خارج شدند. استان کرکوک چهار نماينده (سني) عرب دارد که هنوز ماده 140 و فدراليسم را به رسميت نشناخته اند.  
 
او در ادامه گفت کردها با شيعيان تاريخ مشترک دارند وگذشته خونين نيز در اين تاريخ ديده نمي شود.  

برچسب ها: شیعیان ، عراق ، دولت ، اکثریت ، مالکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار