رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: این استان با داشتن ۸۰۰ گونه‌ گیاهان دارویی، تولید ۱۰ درصد گیاهان دارویی کشور را به خود اختصاص داده است

غلامرضا هادربادی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با با خبرنگارباشگاه خبرنگاران بیرجند؛ اظهارداشت: طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی (سال 89) این استان 10 درصد از گیاهان دارویی کشور را داراست و با داشتن تنوع گونه‌های گیاهان دارویی (حدود 800 گونه) و قدمت طولانی در تولید و استفاده از فراورده‌های گیاهان دارویی از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان گیاهان دارویی در استان سالانه بالغ بر 1200 میلیون ریال از تولید خام این گیاهان درآمد دارند، افزود: از کارگاه‌های صنعتی استان در شهرهای بیرجند و قاین حدود 400 هزار لیتر عرقیات و از کارگاه‌های سنتی استان در شهر مود حدود 500 لیتر استخراج می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: ایجاد 2 کارخانه عرقیات گیاهان دارویی در شهرک صنعتی بیرجند و شهرک صنعتی قاین، تشویق کشاورزان در تولید عرقیات دارویی به صورت خانگی از جمله عرق چهل‌گیاه، کلپوره، نعناع و احقو(زنیان) از جمله اقدامات استان در زمینه فراوری گیاهان دارویی است.

وی تصریح کرد: حدود 30 درصد از تولیدات کارگاه‌های صنعتی استان به استان‌های همجوار از جمله خراسان رضوی، شمالی، سیستان و بلوچستان و کرمان ارسال می‌شود.

هادربادی با تاکید براینکه حدود 30 گونه گیاه دارویی در استان به صورت تولید عمده استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: زیره سبز، سماق، نعنا محلی، به لیمو، الوئه‌ ورا و آویشن، به صورت جمع‌آوری از مزارع و باغات شامل درمنه ترکی، شاه تره و خاکشیر جمع‌آوری از مراتع شامل آنغوزه، کلپوره، کاکتی و بنه از مهمترین گیاهان دارویی استان هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 3 هزار و 758 هکتار سطح زیرکشت مرزعه‌ای در استان وجود دارد که با احتساب جمع‌آوری گیاهان دارویی از مزارع و باغات این سطح به 9 هزار و 442 هکتار است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: این سازمان با ارائه نکات فنی کاشت، داشت و برداشت، ارائه تسهیلات لازم جهت کشت و فراوری گیاهان دارویی، برگزاری دوره‌های آموزشی، فرهنگ سازی لازم جهت مصرف گیاهان دارویی و ارائه نهاده‌های کشاورزی از فعالان این عرصه حمایت می‌کن./س 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.