از سوی سازمان حفاظت محیط زیست هوبره به عنوان نماد و سمبل حیات وحش استان یزد انتخاب شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، هوبره (بمب انداز) پرنده ای زیبا است این پرنده در دشت، تپه ماهورها، ریگزارها و بیابان و نواحی کویری که دارای تراکم گیاهی و درختی انبوه نبوده ، زندگی می کند . جمعیت این گونه زیبا بیابانهای باز ایران است که متاسفانه به دلیل عوامل متعددی از قبیل تخریب زیستگاه تا شکار بی رویه و به خصوص قاچاق آن بسیار کم شده است و در حال حاضر هوبره به خاطر کم شدن شدید جمعیت آن در لیست پرندگان حمایت شده ایران قرار دارد.
مهدی تیموری کارشناس محیط طبیعی با اشاره به اینکه این گونه در گذشته در بسیاری از کشورهای دیگر (حدود 20 کشور) نیز زیست کرده که متاسفانه بسیار کمیاب بوده و یا در حال انقراض است گفت: کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به خاطر سنت دیرینه که در تربیت پرندگان شکاری دارند اقدام به شکار هوبره می کنند و در حال حاضر نیز مهمترین عامل تهدید و قاچاق این پرنده علی رغم ممنوعیت تجارت، همین کشورها هستند.
وی افزود: هوبره، استتار بسیار زیادی دارد و برای حفاظت از خود یکی از بهترین راهکارهایی که به کار می برد همان قابلیت استتار خود در طبیعت در مقابل دشمنان طبیعی چون روباه و گربه های شنی است.
وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست برای هر استان یک سمبل حیات وحش استان یزد انتخاب شده است.

*اولین مرکز تحقیقات هوبره کشور در شهرستان خاتم راه اندازی شد
این کارشناس تصریح کرد: منطقه هوبره تپه در فاصله 7 کیلومتری شهر هرات مرکز شهرستان خاتم یزد یکی از مناطق ارزشمند زیستگاهی این گونه به خصوص از لحاظ جوجه آوری و تخم گذاری و هم چنین وجود جمعیت قابل ملاحظه آن در کشور و دنیاست که ایستگاه تحقیقاتی هوبره نیز در این زیستگاه احداث شده است.
وی خاطر نشان کرد: طبق نتایج به دست آمده از مطالعات اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد علاوه بر شهرستانهای خاتم در شهرستانهای ابرکوه ، طبس، اردکان، بافق و تفت نیز وجود این گونه به اثبات رسیده است./ل
برچسب ها: هوبره ، یزد ، تمساح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار