فارس/

پيشرفت 65 درصدي بزرگترين طرح حوزه نفت و گاز فارس

ساخت پتروشیمی مرودشت به عنوان بزرگترین طرح حوزه نفت و گاز فارس با 65 درصد پیشرفت درحال اجراست .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس مدیرعامل شرکت توسعه صنایع پتروشیمی در بازدید وزیر نفت از مراحل ساخت این طرح گفت : ساخت پتروشیمی مرودشت با سرمایه گذاری 400 میلیون یورویی ، معادل 7 هزار میلیارد ریالی و با هدف تولید سالانه بیش از یک و 7 دهم میلیون تن اوره و آمونیاک درحال اجراست .
  قربانی افزود : با وجود برخی محدودیت های ناشی از تحریم ، این طرح با شتاب خوبی در حال اجراست و با بهره برداری از این طرح توسعه ای سالانه 660 هزار تن آمونیاک و یک میلیون و 73 هزار تن اوره گرانول به توان تولیدی صنعت پتروشیمی کشور اضافه می‌شود .
وی گفت : با بهره برداری از این طرحها علاوه بر تامین نیاز فرآورده های مورد نیاز داخل بر میزان صادرات این صنعت ارزش آفرین نیز افزوده می شود .
این طرح در زمینی به مساحت 22 هکتار و با مالکیت خصوصی در شمال شرقی مجتمع پتروشیمی شیراز در حال ساخت است .
ساخت این کارخانه که از سال 86 آغاز شده است تا پایان سال 92 به بهره برداری می رسد .
خوراک اصلی این طرح سالانه یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی است .
آمونیاک را می توان هم به صورت مستقیم به عنوان کود شیمیایی به کار برد و هم درتولید مواد مانند نیترات آمونیوم ، سولفات آمونیوم ، مونو آمونیوم فسفات ، دی آمونیوم فسفات و اوره و دیگر کودهای شیمیایی از آن استفاده کرد .
برخی دیگر از کاربردهای جزئی آمونیاک در تولید موادی مانند لاستیک ، کائوچو ، بازیافت آب ، تولید کاغذ و مقوا ، تهیه پودرهای شستشو و صنایع چرم و پارچه است .
اوره هم به صورت یک محصول نهایی و هم به صورت یک ماده واسط در تولید کود استفاده می شود و علاوه بر مصرف مستقیم آن در کودهای شیمیایی ، این ماده در تولید محلول های نیتروژنی و نیز در اختلاط مکانیکی کودهای جامد مخلوط مصرف می شود .
مجتمع های پتروشیمی جهرم ، فیروزآباد ، داراب ، استهبان ، لارستان ،کازرون ، فسا ، ممسنی و فراشبند درمسیرخط لوله اتیلن مرکزی اجرا و این طرحها زنجیره به هم پیوسته صنعت پتروشیمی در فارس است ./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.