خوزستان/

نوسازی شبكه های آبیاری یكی از اركان اصلی توسعه بخش آب و كشاورزی است

معاون طرح و توسعه شبكه های آبیاری و زهكشی سازمان آب و برق خوزستان گفت:تجهیز و نوسازی شبكه های آبیاری یكی از اركان اصلی توسعه در بخش آب و كشاورزی است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران خوزستان ، 'محمدرضا تندرو' افزود: بیش از 23 درصد از تولید ناخالص و 23 درصد از نیروی كار كشور مرتبط با بخش كشاورزی است.

وی افزود: این درحالی است كه بیش از 90 درصد از تولید بخش كشاورزی از كشت آبی حاصل شده است ، اما علیرغم وابستگی شدید تولیدات كشاورزی ایران به كشت آبی و كمبود منابع آب، متوسط راندمان آبیاری در كشور در حدود 30 درصد گزارش شده است.

تندرو اظهار كرد: به منظور عبور از بحران آب، تامین غذا و رسیدن به توسعه پایدار با حفظ منابع آب و محیط زیست، استفاده بهینه از منابع آب در بخش كشاورزی را امری اجتناب ناپذیر است.

معاون طرح و توسعه شبكه های آبیاری و زهكشی سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: در زمان حاضر حدود 90 درصد از كل محصولات كشاورزی كشور از حدود هشت میلیون هكتار اراضی آبی تولید می شود.

به گفته وی طبق آمار موجود حدود 7/1 میلیون هكتار از این میزان زیرپوشش شبكه های آبیاری و زهكشی قرار داشته و مابقی اراضی آبی با استفاده از انهار سنتی و یا توسط آبهای استحصال شده از آبهای زیرزمینی و با راندمانهای بسیار پایین آبیاری می شوند.

تندرو بیان كرد: بدین منظور توسعه شبكه های آبیاری و تجهیز و نوسازی شبكه های آبیاری یكی از اركان اصلی توسعه در بخش آب و كشاورزی است و سالانه هزینه های زیادی از منابع ملی صرف توسعه شبكه های آبیاری و تأسیسات وابسته به آنها مثل سدهای انحرافی، آبگیرها و طرح های انتقال آب برای كشاورزی می شود.

وی ادامه داد: در همین راستا توسعه شبكه های آبیاری توسط سازمان آب و برق خوزستان یكی از محور های اصلی فعالیت های این سازمان است.

وی گفت: از حدود 7/1 میلیون هكتار شبكه های آبیاری در دست بهره برداری كشور بیش از 370 هزار هكتار آن در استان خوزستان قرار دارد كه این مقدار با در نظر گرفتن اراضی تحت كشت نیشكر به بیش از450 هزار هكتار می رسد.

تندرو با اشاره به اینكه توسعه شبكه های آبیاری تا حدود یك میلیون هكتار در این استان جزو برنامه های سازمان آب و برق خوزستان می باشد، افزود: گرچه صرف هزینه های كلان جهت توسعه شبكه های آبیاری در دو دهه اخیر سبب پیشرفت های زیادی در عرصه توسعه شبكه های آبیاری شده است، اما مشكلات اجتماعی و هزینه های سنگین احداث و بهره برداری از شبكه های آبیاری و تأسیسات مرتبط از یك طرف و محدودیت منابع مالی برای فعالیت بیشتر و پیشبرد توسعه شبكه های آبیاری از طرف دیگر توسعه شبكه ها را با محدودیت‌های زیادی روبرو نموده است.

وی در مورد اهمیت حضور بخش خصوصی در این زمینه گفت: حضور و مشاركت مردم و بخش‌های خصوصی در این بخش را می توان كلید حل مشكلات و عامل تسریع در توسعه شبكه های آبیاری دانست.

این مقام مسوول در سازمان آب و برق خوزستان در مورد اقدامات انجام شده از سوی این سازمان عنوان كرد: سازمان آب و برق خوزستان در تلاش است با اتخاذ تدابیر و ملاحظات همه جانبه، زمینه مشاركت هر چه بیشتر مردم، كشاورزان و بخش خصوصی را در تصمیم سازی‌ها، توسعه، اجرا و بهره برداری از شبكه های آبیاری و تأسیسات وابسته به آن فراهم آورد.

معاون طرح و توسعه شبكه های آبیاری و زهكشی سازمان آب و برق خوزستان در ادامه افزود: در سالهای اخیر رویكرد مطالعات مشاركت های مردمی، توسعه شبكه های آبیاری با مشاركت كشاورزان، ایجاد تشكل های بهره برداران و واگذاری بهره برداری از شبكه های آبیاری در دستور كار قرار گرفته است./س
برچسب ها: نوسازی ، آبیاری ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.