دبیر جشنواره با توجه به استقبال از نمایش و پسند مردم به منظور برنامه ریزی برای نوبت اجرای عمومی قول مساعدت داد.

ندا ایزدی، کارگردان اثر نمایش "لالایی ها و دروغ ها" که در چهاردهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران – مبارک شرکت کرده است و این اثر را در اولین روز جشنواره به صحنه برد، در خصوص این اثر نمایشی به خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: متاسفانه جلسات هماهنگی پیش از جشنواره ای که داشتیم باید زودتر برگزار می شد و ما از شرایط مطلع می شدیم که در این خصوص بهتر بود هر سالن مسئول مربوط به خودش را داشت.

وی افزود: ما مشکلاتی از جمله هماهنگی های نور داشتیم که کار را سخت کرد.

ایزدی با اشاره به اینکه از دبیر جشنواره وعده نوبت اجرای عموم گرفته است، افزود: این جشنواره به صورت 2 سالانه برگزار می شود و 350 متن به جشنواره فرستاده شد که دست آخر 23 متن به اجرا رسید به نظرم باید در رابطه با این مسئله و پذیرش آثار برنامه ریزی درستی انجام می شد.

این کارگردان که لالایی ها و دروغ ها اولین تجربه کارگردانی اوست، بیان کرد: یکی از اتفاقاتی که در دوره های گذشته وجود داشت، کاتالوگ و تعدادی کتاب بود که گروه ها دریافت می کردند اما متاسفانه این اتفاق در این دوره رخ نداد.

ایزدی در خصوص شیوه اجرایی این نمایش اظهار کرد: تکنیک این اثر سایه بود که در ایران اجرای این شیوه به صورت مطلق و به دور از سبک تلفیقی، بسیار کم است.

وی افزود: داستان این اثر بر اساس یکی از قصه های گلی ترقی بود که آن را به صورت موزیکال و با تلفیق اشعاری به آن اضافه شد اجرا کردیم و تغییراتی در روند داستان ایجاد شد.

ایزدی در رابطه با موسیقی این اثر تصریح کرد: موسیقی در زمان ورود تماشاگر و رورانس به صورت پلی بک پخش شد اما موسیقی در طول اثر به صورت زنده و به همراه سازهای تنبک، کمانچه تار و نی نواخته شد.

وی با بیان این که تمرکز جشنواره در 2 سال اخیر تنها بر روی متون ایرانی بوده است، ابراز کرد: بیش از این اصرار بر متون ایرانی به صورت مطلق نبود بلکه اولویت با این نمایشنامه ها بود اما به نظرم آثار متفاوت و حتی به صورت اقتباسی باید وجود داشته باشد.

ایزدی اظهار کرد: حمایت از متون ایرانی و نمایشنامه نویسان عروسکی اندک این حوزه بسیار مهم است اما به طور مثال باید از هنرمندان نمایشنامه نویسی جون طلا معتضدی و هنگامه مفید حمایت شود تا آن ها متون خود را در اختیار هنرمندان برای اجرای صحنه ای بگذارند.

ایزدی بیان داشت: هنرمندان سرشناس حوزه تئاتر عروسکی مثل مریم نعیمی ، زهرا صبری و آزاده انصاری ، با توجه به مسابقه کاریشان در این زمینه در جشنواره عروسکی حضور نداشتند و به نظر من باید دلیل آن و توقعی که از این جشنواره دارند مشخص شود.

شایان ذکر است، "لالایی ها و دروغ ها" به نویسندگی روشنک مرادی و کارگردانی ندا ایزدی در اولین روز جشنواره مهمان تالار سایه تئاتر شهر بود.

گفتنی است، چهاردهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران- مبارک تا 15 تیر ادامه دارد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار