عضو مرکز تحقیقات سلامت زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزایش خطر سقط جنین با مصرف مواد مخدر در دوران بارداری را مهمترین و شایع ترین تهدید در مادران معتاد عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد  به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، دکتر ملیحه حسن زاده بارداری در مادرانی که وابستگی به مواد مخدر دارد پرخطر به شمار می رود بیان کرد: ‌بیشتر این دسته از مادران از نظر تغذیه وضعیت نامساعدی دارند و رشد جنین به خوبی انجام نمی شود و به علت مصرف مواد مخدر عوارض جنینی بسیار بالاست و مصرف خودسرانه داروها به سلامت مادر و جنین لطمه می زند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سقط جنین از جمله خطرهای مهمی است که این دسته از مادران را تهدید می کند و ترک مواد هم به تنهایی امکان پذیر نیست. این افراد حتما باید تحت نظر درمانگر اعتیاد اقدام به ترک کنند و گر نه سلامت خود و جنین را به خطر می اندازند.

استادیار گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه خاطر نشان کرد: دسته ای از بارداری ها، بارداری های پرخطر محسوب می شود که شرایط را برای مادر و کودک دشوار می کند اما با استفاده از علم پزشکی می توان بیماری های مختلف را کنترل کرد تا مادر دوره بارداری را با سلامت کامل پشت سر بگذارد.

حسن زاده در خصوص دیگر عواملی که امکان بارداری پرخطر را افزایش می دهد اظهار داشت :‌شایع ترین بیماری هایی که زنان در حین بارداری با آن مواجه می شوند آسم، بیماری های قلبی، دیابت، صرع، پرفشاری خون، آمبولی ریه و ترومبوز است. و پزشک متخصص در مواجهه با افرادی که دچار این بیماری ها هستند، روش های درمانی متفاوتی را در پیش می گیرد.
عضو مرکز تحقیقات سلامت زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد :‌دیگر عواملی که در بروز بارداری پرخطر نقش دارد، شامل بارداری در سنین بالای 35 سالگی، اختلال کروموزومی در جنین قبلی، مرگ نوزاد در رحم، زایمان زودرس، پارگی کیسه آب در بارداری قبلی، سابقه سقط در 3 ماهه دوم و سابقه ناهنجاری رحمی است که در مورد هر یک از این موارد بیمار باید کاملا تحت نظر پزشک باشد.

وی افزود :‌پزشک با توجه به عوارض احتمالی که جان مادر و نوزاد را در هر یک از این موارد تهدید می کند درباره شروع بارداری، ادامه آن یا قطع آن تصمیم گیری می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: لازم است زنان ابتدا در صورت داشتن بیماری زمینه ای تحت نظر پزشک خود باشند و وی را از تصمیم خود برای بارداری مطلع کنند. پس از بارداری نیز باید همچنان تحت نظر پزشک خود و متخصص زنان باشند تا به محض وقوع اتفاقی، مداخله صورت بگیرد.
حسن زاده خاطر نشان کرد :‌معمولا یک مادر طبیعی باید هر 4 هفته یک بار تا هفته بیست و هشتم به متخصص زنان مراجعه کند و از هفته 28 تا 36 هر 2 هفته یک بار و پس از آن هفته ای یک بار ویزیت شود. اما در بارداری های پرخطر هر 2 هفته یک بار بیمار باید مراجعه کند و سلامت مادر و جنین توسط پزشک کنترل شود تا نتیجه بارداری مثبت باشد.

وی در خصوص نحوه زایمان اظهار داشت :‌ زایمان طبیعی به دلایل متعددی از جمله خونریزی کمتر و کاهش عوارض زایمان بر سزارین ارجحیت دارد اما گاهی ممکن است شرایط جنین و مادر این طور اقتضا کند که باید سزارین انجام شود.نکته این جاست که حتی گذراندن یک بارداری پرخطر به معنای کنار گذاشتن زایمان طبیعی نیست و در موارد بسیاری مادر می تواند با وجود بارداری پرخطر، زایمان طبیعی داشته باشد./س 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
ایابامصرف تریاک سایتوتک سقط جنین تاثیردارد