نخستین جشنواره ورزشی شالیزار با حضور 50 ورزشکار از دیروز در استان آغاز به کار کرد .


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان فارس گفت : نخستین جشنواره ورزشی شالیزار با حضور بیش از 200 ورزشکار از فارس و استان های هم جوار در 4 رشته فوتبال ، کشتی ، دو و طناب کشی در شالیزار های بخش کامفیروز استان فارس برگزار می شود .

به گفته هاشمی نژاد ، این نخستین جشنواره ورزشی است که در 4 رشته و با استقبال زیاد ورزشکاران در شالیزار های فارس ، قطب تولید برنج در جنوب کشور برگزار می شود .

استان فارس با 38 هزار هکتار سطح زیر کشت برنج و تولید سالانه 200 هزار تن شلتوک ، قطب تولید برنج جنوب کشور محسوب می شود .

کشت برنج به 2 صورت مکانیزه و سنتی انجام می شود و برای نشاء سنتی برنج درهرهکتار 30 شالیکار مشغول به کارند که در مجموع سبب اشتغال بیش از 1 میلیون و 200 هزار نفر در کل استان می شود .

کاشت برنج درفارس از اوایل تیر ماه در کامفیروز مرودشت آغاز و اواخر تیر ماه درشهرستان فیروزآباد پایان می یابد .

عمده ارقام برنج استان چمپای قصردشتی ، شفق ، کادوس ، سجر و ارقام اصلاح شده سازندگی و درودزن است.

برنج چمپای قصردشتی یکی از بهترین انواع برنج بومی استان فارس و کشور است که به سبب کشت آن در کامفیروز مرودشت به برنج کامفیروزی معروف است و 80 درصد سطح زیر کشت برنج استان را به خود اختصاص داده است .

شهرستان های مرودشت ، سپیدان ، رستم ، ممسنی ، قیروکارزین ، جهرم ، فیروزآباد و پاسارگاد از جمله مراکز مهم کشت برنج در فارس است./س
برچسب ها: ورزش ، شالی ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۲
برادران مسول ورزشی استان سلام لطفاجهت اطلاع این مسابقات فوتبال شالیزار درمنطقه کامفیروز زیر نظر بسیج برگزار میگرددومتولی اصلی وبرگزاری و اجرای مسابقات بسیجیان می باشد