افتتاح اولین حکمت سرای طب ایرانی و قرار گرفتن طب سنتی در کنار طب جدید باعث ارتقا سطح کمی و کیفی طب ایرانی و ارائه خدمات درمانی بهتر می شود.

دکتر شمس اردکانی رئیس دانشکده طب سنتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در سال 86 با حمایت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اولین دانشکده طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران تاسیس شد. وظیفه اصلی این دانشگاه آموزش، پژوهش و ارائه خدمات بود که این کار را به خوبی انجام داد.
وی افزود: علاوه بر توسعه کمی طب سنتی که مسئولان ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به جد از آن حمایت کردند ارتقا سطح کیفی طب سنتی نیز باید توسعه یابد تا بتوانیم در کنار طب جدید به کار درمان و سلامت نیز وارد شویم و برای مردم ارائه خدمات داشته باشیم.
رئیس دانشگاه طب سنتی تصريح كرد: اکتفا به منابع قدیم ضمن اینکه بسیار غنی و منطقی هستند به تنهایی کار ساز نخواهد بود و برای اینکه مطالب به زبان پزشکی و علمی روز در اختیار متقاضیان قرار بگیرد نیاز به تاسیس مرکزی بود تا جستجو و تحقیقات لازم را انجام دهد.
وی افزود: علی رغم پتانسیل بالای طب سنتی در طول سالیان سال در مورد طب سنتی کارهای تحقیقاتی زیادی انجام نشده و این حکمت سرا می تواند زمینه را برای تولید گزینش علم درعرصه طب سنتی یا ایرانی فراهم کند.

• در ایران 200 دانشجو در رشته طب سنتی تحصیل می کنند
شمس اردکانی گفت: ما در حال حاضر 200 دانشجوی طب سنتی داریم که در دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول تحصیل هستند و حدود نصف آنها متعلق به دیگر دانشگاه هاست که بصورت مهمان در دانشگاه علوم پزشکی تهران تحصیل می کنند.
 از سال گذشته فارغ التحصیلان به بازار آموزش پژوهش و ارائه خدمات درمانی وارد شدند و در طول امسال 30 فارغ التحصیل دیگر نیز خواهیم داشت.
وی در ادامه افزود: اصلی ترین وظیفه این حکمت سرا تولید علم در زمینه طب ایرانی است که با استفاده از منابع غنی علمی گذشته و همین طور علم امروزی این رشته را گسترش خواهد داد.
شمس اردکانی در رابطه با فضای فیزیکی این حکمت سرا تصريح كرد: ساختمانی که در اختیار این حکمت سراست دارای 2000 متر زمین است و دارای ساختمانها و اتاق های مجهز به پیشرفته ترین امکانات برای حضور دانشمندان خارجی و داخلی است.
وی در خاتمه خاطر نشان کرد: کتابخانه حکمت سرا یکی از مجهزترین کتابخانه های طب ایرانی را دارد.
16 هزار جلد کتاب کاغذی و متجاوز از به هزار کتاب دیجیتال وجود دارد و به زودی وبگاهی که همه می توانند از آن استفاده کنند نیز آماده خواهد شد.
همچنین یک سلامتکده به عنوان پشتیبان تعریف شده که برخی از کار آزمایی ها در آن انجام خواهد شد و در کنار آن داروخانه طب ایرانی نیز آماده شده در صورت نیاز مورد استفاده قرار می گیرد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار