رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت:‌ حركت جامعه اسلامي بايد يك حركت رو به رشد و اميدوار كننده باشد و اگر بخواهيم زمينه ظهور را آماده كنيم بايد استعدادهاي بالقوه تبديل به استعدادهاي بالفعل شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران هشتمين همايش بين‌المللي  دكترين مهدويت امروز (پنج شنبه 15 تيرماه) در مكان سالن همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما با حضور سيد حسن فيروزآبادي رئيس ستاد مشترك كل نيروهاي مسلح، حجت‌الاسلام غلامحسين محسني اژه‌اي دادستان كل كشور، سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، عباس شيباني، لاله افتخاري، فرج الله سلحشوري و همچنين علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.
لاريجاني در اين نشست با بيان اينكه بايد هنر در خدمت تجلي حقيقت و انكشاف حقايق باشد تا بتواند زمينه ظهور را آماده كند گفت:‌ در خيلي از رسانه‌ها شاهد رويكرد سرگرم‌كنندگي و بهره‌جويي از زمان براي شاد كردن و سرگرم كردن مردم هستيم و اين در حاليست كه هيچگونه هدفي بالاتر از اين كه همان حقيقت است دنبال نمي‌شود به طوري كه  اكثر فيلم‌هاي جهان از اين نوع بوده و بيشتر در راستاي  متاثر كردن مردم گام بر مي‌دارند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي بر رويكرد ديگر هنر اشاره كرد و گفت:‌رويكرد ديگر هنر كه رويكرد حقيقي است سوق دادن انسان به سمت تعالي است نه صرفا ايجاد سرگرمي و برهم انگيختن احساسات به طوري كه در هنر اسلامي شاهد اين موضوع هستيم؛ به طور مثال در ديوان حضرت حافظ اين موضوع تجلي دارد چرا كه هنر است ولي به دنبال هدف نيز مي‌رود و ساير آثار ايراني و عربي كه منشاء آن اسلام است اين رويكرد وجود دارد.
وي افزود:‌هنر و هنرمند وقتي به دنبال ايجاد يك اثر است بايد يك ماموريت را دنبال كند و آن ماموريت كشف حقيقت است چرا كه هنر بي هدف نيست و هنر ماموريت انكشاف حقيقت را دارد به طوري كه اين حقيقت بايد مخاطب را جذب كند تا بتواند بيداري در او حاصل كند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه اظهار داشت: ما يك عالم ديگري داريم كه از عقلانيت برخوردار است و آن اسلام است و ما معتقديم انسان خليفةالله است يعني در حوزه وسيعي از دريافت‌‌ها بايد چنگ بزند.
لاريجاني گفت: نبايد از اين مهم غافل بود كه ساختارها ظرفيت حمل برخي مضامين را ندارند بلكه ظرفيت‌ها صرفا حمل برخي از مضامين را دارد بنابراين بايد براي بيان گوشه‌هاي حقيقت ساختارشكني كرد كه اين موضوع در قالب هنر قابليت اجرايي دارد.
منتخب مردم قم در خانه ملت در ادامه خاطرنشان كرد: امامت بالاترين مقام در عالم تكوين است كه سرپرستي را بر عهده دارد كه البته به تفسير كشاندن اين مهم و ايجاد آن در قالب هنر كار بسيار مشكلي است ولي بايد تا جايي كه جا دارد اين كار انجام شود.
وي اظهار داشت: اگر به روايت به احاديثي كه در مورد امام زمان(عج) كه يك اقيانوس مواجي است توجه كنيم چند نكته قابل توجه است نخست آنكه امام مهدي (عج)كه ولي خداست امروز سرپرست تمام امت است به طوري كه ايشان در نامه خود به شيخ مفيد با اين مضمون مي‌فرمايند؛ درست است كه در حال فعلي كه فاسقين جامعه را گرفته‌اند ما از دسترس آنها خارجيم اما سرپرستي شما را بر عهده داريم كه اگر سرپرستي ما نبود شما نابود مي‌شديد.
رئيس مجلس در ادامه تصريح كرد: اگر بتوانيم اين مهم را القا كنيد كه هر لحظه تحت امر صاحب الزمان(عج) هستيد كار مهمي صورت خواهد گرفت چرا كه به نوعي مراقبه شده و باعث بيداري خواهد شد بنابراين اين يكي از مسائلي است كه منجر به بيداري خواهد شد و پيامد اين القا اين خواهد بود كه اي بشر تو يك موجود آويزان نيستي بلكه هر لحظه نيازمند ولي خدا هستي و تحت امر ايشان قرار داري، كه اين موضوع انسان را متكي مي‌كند و مهمترين چيزي است كه مبناي هنر مي‌تواند قرار بگيرد.
لاريجاني تاكيد كرد: نكته دوم مسئله جهاد است، عنصر  جهاد يك امري است كه بايد مورد توجه قرار گيرد و بايد گفت موضوع جهاد حاشيه نيست بلكه متن زندگي انسان را تشكيل مي‌دهد و انساني كه خواهان اهل بصيرت شدن است بايد به اين مهم توجه كندو وقتي قيام كنيم بر ضد ستمگران اين يعني مجاهدت و البته مجاهدت در  ادبيات ديني ما ارزش والايي دارد و هنر مي‌تواند تجلي اين باشد تا باعث تراز امت اسلامي گردد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود به منشاء اصلي ظلم و ستم در عالم فعلي اشاره كرد و گفت:‌ امروزه منشاء اصلي ظلم و ستم آمريكا و رژيم صهيونيستي هستند ولي برخي متهجرين به دنبال ايجاد اختلاف در دل مسلمانان با انگشت گذاشتن بر روي جزئي ترين اختلافات هستند ولي بايد تاكيد كرد نقش آمريكا و هم‌پيمانانش برجسته ترين نماد ظلم و فساد در جامعه بشري كنوني است كه بسيار مخرب نيز است.
وي تصريح كرد: شاهد بوديم كه آمريكا در طول انقلاب مصر تا آخرين لحظه به دنبال گماشتن مهره خود بود؛ در بحرين هم همين طور به دنبال ايجاد تفرقه و مانع از پيروزي عدالت طلبان است در ايران نيز بيش از 50 سال توسط رضاخان و محمدرضا شاه استعمار به دنبال پيگيري اهداف خود بود يا به عبارتي ايران را 50 سال معطل كرد.
رئيس قوه قانون گذاري كشور تصريح كرد: امروزه هر كشوري با حكومت ديكتاتوري تقلبي آمريكا وصل است مورد حمايت او قرار مي‌گيرد ولي با آنها كه سبقه مقاومت دارند برخورد مي‌شود؛ بايد پرسيد چرا با سوريه اينگونه برخورد مي‌شود چون سوريه يك عقبه مقاومت در مقابل اسرائيل را دارد.
لاريجاني خاطرنشان كرد: آمريكا و صهيونيست‌ها دو سمبل ظلمت در عصر حاضر هستند و البته وهابيت نيز لكه ننگ ديگري بر جامعه اسلامي است چرا كه به جاي ايجاد وحدت به دنبال ايجاد تفرقه هستند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به موضوع مجاهدت افزود: مجاهدت هماني است كه حزب الله لبنان در طول جنگ 33 روزه خود مقابل رژيم صهيونيستي انجام داد؛‌ مقاومت آن است كه جمهوري اسلامي ايران انجام مي‌دهد نه آنكه مسلمان كشتن مجاهدت باشد.
وي خطاب به مجاهدين دروغي گفت:‌شما اگر مجاهد واقعي هستيد با ستون اصلي ظلم كه همان آمريكا و رژيم صهيونيستي است بجنگيد نه با مسلمانان چرا كه اين كار ايجاد كينه مي‌كند.
لاريجاني خاطرنشان كرد:‌اگر به دنبال اين هستيد كه زمينه ظهور در هنر ايجاد شود بايد نمادهاي استكبار را بشناسيم و آنرا متجلي كنيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: حركت جامعه اسلامي بايد يك حركت رو به رشد و اميدوار كننده باشد و اگر بخواهيم زمينه ظهور را آماده كنيم بايد استعدادهاي بالقوه تبديل به استعدادهاي بالفعل شود.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: اگر در لسان هنر توانستيم قلب‌ها را نزديك كنيم و  جامعه را پيوند دهيم موفق خواهيم بود چرا كه به تعبير استاد مطهري جامعه فقط تركيب آدم‌ها نيست بلكه روح جمعي است بنابراين اگر بتوانيم اين روح جمعي را تقويت كنيم موفق خواهيم شد.
نماينده مردم قم در خانه ملت خاطرنشان كرد:‌ظهور يك امر واقعي بوده و در اصل آن اختلاف نيست و اگر مي‌خواهيم از زبان هنر استفاده كنيم بايد به اين مهم توجه شود./ب2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار