احمد داود اوغلو' وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه گفت: با گشوده شدن فصل جدیدی در روابط آنکارا و پاریس همه تحریمهای ترکیه علیه فرانسه از امروز لغو می شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایرنا از تلویزیون دولتی ترکیه ، وزیر امور خارجه ترکیه که در فرانسه بسر می برد این مطلب را در پایان دیدار امروز خود در پاریس با همتای فرانسوی خود عنوان کرد.

وی افزود: در فصل جدید ، مناسبات ترکیه با فرانسه وارد دوران پر تحرکی خواهد شد.

با برکناری 'نیکلا سارکوزی' از ریاست جمهوری فرانسه و با آغاز دوران ریاست جمهوری ' فرانسو اولاند' در این کشور، مناسبات آنکارا با پاریس رو به توسعه نهاد.

اردوغان و اولاند در خلال نشست اخیر ریو 20 در ریودوژانیرو - برزیل با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند و دو طرف در پایان این دیدار موافقت خود را با باز کردن صفحه جدیدی در روابط دو جانبه، کمک به ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا و گسترش روابط اقتصادی اعلام کردند.

آذرماه گذشته در پی تایید لایحه مجازات انکارکنندگان نسل کشی ارامنه در مجلس ملی فرانسه ، اردوغان اعلام کرد که این اقدام پاریس مغرضانه بوده است و آن را به شدت محکوم می کنیم.

وی گفت: سفیر خود را از پاریس فرا خواندیم و در مراحل اولیه هرگونه برنامه دیدار، برگزاری سمینار و برنامه فرهنگی را با فرانسه لغو می کنیم .

نخست وزیر ترکیه افزود: هر گونه رایزنی سیاسی با فرانسه را متوقف می کنیم .

اردوغان با بیان اینکه ، رزمایش های مشترک ترکیه با فرانسه نیز لغو شده است ، تاکیدکرد: درخواستهای پهلوگرفتن کشتی های نظامی فرانسه در بنادر ترکیه را رد خواهیم کرد.

لایحه یاد شده در دوران ریاست جمهوری 'نیکلای سارکوزی' رییس جمهوری سابق فرانسه به تصویب رسیده بود که با شکست وی در انتخابات اخیر مناسبات ترکیه با فرانسه رو به بهبود گذاشت
برچسب ها: ترکیه ، فرانسه ، هدیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.