همزمان با برگزاري هفتمین نمایشگاه فرش دستباف در مشهد مقدس، دومین هم انديشي هنر- صنعت فرش دستباف با سخنرانی تورج ژوله، شیرین صوراسرافیل و حمید کارگر برگزار شد

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي نمايشگاه بين المللي مشهد، در اين هم انديشي که در تالار فردوسی این نمایشگاه و در حضور جمعی از تولیدکنندگان، بازرگانان و فعالان هنر – صنعت فرش دستباف برگزار شد، تورج ژوله در سخنانی به تحلیل روشهای تولید فرش دستباف در ایران پرداخت.

این پژوهشگر فرش دستباف، مدیریت تولید را برگ برنده کشورهای رقیب ایران در تولید فرش دانست و گفت: وقوع بحران های اقتصادی در غرب، برخی کشورها در شرق را به سمت و سویی کشاند که به تدریج اثرات آن را در سبک و سیاق تولیداتشان شاهد بودیم و شیوه و فرایند تولید فرش دستباف در کشورهای شرقی ما نیز از همین گونه است.

ژوله ادامه داد: در کشورهایی مانند چین، هند و پاکستان ساختار تولید فرش بر کارگاه های متمرکز شکل گرفت است اما ساختار تولید در ایران بر پایه کارگاه های خانگی بوده و شناخت این اصول و فرایندها برای رسیدن به روش صحیح تولید ضروری است.

وی که مولف چند کتاب در حوزه فرش دستباف است افزود: ماحصل تولید فرش دستباف در کشورهای رقیب ما به لحاظ مدیریتی تحسین برانگیز و البته برای ما در ایران دردناک است.

ژوله همچنین گفت: اغلب در ایران به محض وقوع بحران اقتصادی، برای پایین آمدن قیمتها کیفیت را فدا می کنیم در حالیکه اصول مدیریت تولید و کیفیت حکم می کند که بدون کمترین لطمه به کیفیت، هزینه ها مدیریت شوند.

وی پیشنهاد داد در طول سال به جای همایش ها و سمینارهای مختلف برای تولیدکنندگان فرش دستباف کارگاه هایی آموزشی برای فراگیری اصول مدیریت تولید برگزار شود.

در ادامه این هم اندیشی شیرین صوراسرافیل از انسانی بودن و نیز طبیعی بودن فرش دستباف به عنوان مهمترین عنصر برای تبلیغ فرش دستباف ایرانی یاد کرد


وی با اشاره به پیدایش چندباره بحران های اقتصادی در تاریخ ایران و جهان و تاثیر آن بر فرایند تولید فرش دستباف گفت: سابقه تاریخی فرش ایران نشان می دهد که بحران های کنونی هم گذرا خواهد بود و فرش ایرانی ریشه دارتر از آن است که در این بحران آسیب ببیند اما به شرط احساس مسوولیت و تعهد فعالان این حوزه.

این پژوهشگر فرش دستباف ادامه داد: دنیا فرش ایرانی را می شناسد و ما نیز باید فرش خودمان و تنوع موجود در آن و داشته های قدیمی این هنر- صنعت را بشناسیم و با رعایت قواعد عرضه و تقاضا به بازار دنیا ورود کنیم.

صوراسرافیل همچنین گفت: باید فرشی به دنیا عرضه شود که شرافتمندانه و بدون تقلب باشد و از یاد نبریم که اقتصاد یکی از وجوه فرش است و وجوه دیگر آن هنر، فرهنگ، دانش و... است.

سخنران دیگر این هم اندیشی حمید کارگر بود که در سخنان خود از مناسب ترین ابزار و شیوه ها برای تبلیغات فرش دستباف سخن گفت.

این کارشناس فرش با اشاره ای به تاریخ تبلیغ و اطلاع رسانی برای فرش دستباف ایران، بافته شدن نام بافنده یا سفارش دهنده بر روی فرش را نمونه ای از اطلاع رسانی های قدیمی دانست و از کتاب "تجارت قالی رنگین به رنگهای جوهری" به عنوان نخستین کتاب چاپ شده در ایران درباره این هنر- صنعت یاد کرد.

کارگر ادامه داد: در گزارشی که مظفر فیروز به عنوان یکی از اعضای سفارت ایران در واشنگتن در زمان رضاشاه به دربار ایران نوشته است از نشریه "فرش شرقی" به عنوان نخستین نشریه اطلاع رسان در این زمینه یاد شده است.

این کارشناس ارشد ارتباطات به برشمردن ویژگی هایی از فرش دستباف ایرانی که قابل تاکید در فرایند تبلیغ هستند پرداخت و گفت: وجود پشتوانه تاریخی، فرهنگی و هنری برای فرش دستباف در ایران، تنوع در طرح، رنگ، اندازه و جنس الیاف فرش ایرانی، سازگاری با طبیعت و سلامت انسان، وجود شبکه توزیع در کشورهای مختلف، نام و برند معتبر فرش ایرانی در بازارهای جهانی و مواردی از این دست برگهای برنده این هنر- صنعت در برابر رقبا برای تبلیغ هستند.

کارگر در ادامه به چند نظریه در حوزه های تبلیغات، ارتباطات و روان شناسی اشاره داشت و چگونگی استفاده از این نظریات برای تبلیغ فرش ایرانی را توضیح داد.

مدیر روابط عمومی و مشاور اطلاع رسانی پیشین مرکز ملی فرش ایران درباره نظریه یادگیری گفت: ما هر چیزی را یاد می گیریم و همانطور که خواندن، نوشتن، راه رفتن و سخن گفتن را می آموزیم، علاقه مندی به یک کالا و خرید آن را نیز یاد می گیریم.

وی افزود: یادگیری به شیوه های آزمون و خطا، شرطی سازی، اکتشافی و استدلالی رخ می دهد و در تبلیغات نیز متناظر با این روشها می توان به شیوه های نفی و اثبات، شرطی سازی، طرح ناگهانی و استدلالی هر کالایی از جمله فرش دستباف را تبلیغ کرد

کارگر در پایان با ارایه مصادیق و نمونه هایی برای تبلیغ فرش دستباف با هر یک از شیوه های پیش گفته، به ارایه نتایج یک پژوهش درباره بهترین ابزار و شیوه تبلیغات فرش ایرانی از منظر متخصصان ارتباطات و تبلیغات پرداخت


برچسب ها: هنر ، صنعت ، فرش دستباف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار