استاندار خراسان رضوي گفت: فرهنگ روستاها حداقل آسيب ممكن از تهاجم فرهنگي را ديده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد و به نقل از روابط عمومي استانداري خراسان رضوي، محمود صلاحي در همايش دهياران استان در مورد دليل پايداري فرهنگي در روستاها افزود: قوت و غناي فرهنگ كار و تلاش و كسب روزي حلال در روستاها ميزان آسيب پذيري روستاييان در برابر هجمه هاي فرهنگي و عقيدتي را كاهش داده است.

وي تلاش براي كاهش حجم دولت را امري پسنديده دانست و اظهار داشت: با اين وجود، وجود نهادي براي خدمت رساني متمركز به روستاها ضروري به نظر مي رسد.

استاندار خراسان رضوي با اشاره به مشترك بودن اكثر نيازهاي ساكنان روستاها و شهرها ادامه داد: با وجود رشد چشمگير خدمات ارائه شده به روستاييان ميزان نياز روستاها بيش از خدمات ارائه شده است.

وي از روستاها به عنوان قلب تپنده توليد در كشور ياد و اضافه كرد: افزايش خدمت رساني به روستاييان، افزايش ماندگاري، مهاجرت معكوس و رشد ميزان توليدات كشاورزي و دامي را به همراه خواهد داشت.

صلاحي تلاش براي حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني را وظيفه شرعي و قانوني متوليان دستگاه هاي اجرايي عنوان كرد و گفت: فرمانداران به همراه روساي ادارات شهرستان ها موظفند ضمن برگزاري منظم جلسات دهگردشي در حل مشكلات روستاها به عنوان مراكز اصلي توليد و نيز خنثي كردن جنگ اقتصادي دشمنان ايفاي نقش نمايند.

استاندار خراسان رضوي با استناد به نتايج سرشماري نفوس و مسكن سال 90 يادآور شد: افزايش يك درصدي جمعيت روستايي صرف نظر از رشد طبيعي منطقه اي آن نشان از مثمر ثمر بودن خدمات ارائه شده به روستاها دارد.

حميدرضا ارشادمنش معاون امور عمراني وزارت كشور نيز در اين مراسم از تصويب لايحه جامع دهياري ها خبر داد و گفت: طي هفته هاي آتي اين لايحه در مجلس شوراي اسلامي مطرح خواهد شد.

وي همچنين با اشاره به موافقت دولت با استخدام دهياران افزود: تامين رديف هاي اعتباري لازم براي اجراي اين مصوبه در دستور كار قرار دارد.

وي تشكيل هزار و 609 دهياري ظرف يكسال اخير را نشان از توجه ويژه دولت براي ساماندهي مديريت روستاها عنوان كرد و اظهار داشت: اعطاي كد شناسايي به 204 دهياري به عنوان دستگاه اجرايي كشور، استفاده از توان 888 زن به عنوان دهيار، درجه بندي 15 هزار دهياري، برگزاري 660 نشست مشورتي دهياران با فرمانداران و بخشداران و برگزاري 50 نشست كشوري را از ديگر تلاش هاي دولت در راستاي تبيين و تعريف جايگاه حقيقي دهياري ها است.

ارشادمنش اضافه كرد: اعتبارات تخصيص داده شده به دهياري ها از 105 ميليون ريال براي هر روستا در سال 89 به 240 ميليون ريال در سال 90 افزايش يافته است.

سعيد حسين پور معاون امور عمراني استانداري خراسان رضوي نيز در ادامه اين همايش با اشاره به رشد 2.7 برابري اعتبارات تخصيص يافته به دهياري هاي استان در سال 90 نسبت به سال 89 اظهار داشت: با وجود اين رشد قابل توجه، هنوز اين اعتبار به سرانه كشور نرسيده است.

وي تعداد دهياري هاي فعال استان را دو هزار و 127 مورد ذكر كرد و گفت: ميزان برخورداري جمعيت روستايي از خدمات دهياران 92 درصد است كه 9 درصد بيش از متوسط كشوري مي باشد.

حسين پور درباره برخي خدمات در حال ارائه از سوي دهياران به روستاها به مواردي چون مديريت پسماند، فضاي سبز، راه اندازي مراكز فرهنگي و خدمات ايمني مانند آتش نشاني اشاره كرد.

وي از واگذاري 800 دفتر خدماتICTروستايي در آينده اي نزديك خبر داد و گفت: ارائه حدود 300 خدمت در قالب اين دفاتر به روستاييان نقش مهمي در ارتقاي سطح دسترسي مردم و توسعه روستاها خواهد داشت.

معاون امور عمراني استانداري خراسان رضوي از سالروز تاسيس دهياري ها به عنوان فرصتي مغتنم براي توجه به مقوله مديريت روستاها ياد و اضافه كرد: امروزه نقش دهياران در نظام برنامه ريزي كشور و عمران روستاها امري پذيرفته شده و محرز است.

وي ابراز اميدواري كرد: دهياران به عنوان مديران ارشد روستاها ضمن درك اهميت جايگاه خود، تعامل با شوراهاي اسلامي و بهره گيري از ظرفيت هاي گردشگري، صنايع دستي، كشاورزي و دامي زمينه عمران بيش از پيش روستاها را فراهم آورند./س 


برچسب ها: روستا ، حداقل ، آسیب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.