با رونق سفرهای تابستانی ، منطقه نمونه گردشگری روستای تاریخی دشتک به بهره برداری رسید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران فارس

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: اقامتگاه منطقه نمونه گردشگری روستای دشتک در فضایی به وسعت 2 هزار متر مربع با 300 میلیون ریال هزینه در ورودی روستای دشتک ساخته شد.
آقای فعالی به ظرفیت های گردشگری این روستا اشاره کرد و افزود: روستای دشتک یکی از قدیمی‌ترین روستاهای استان فارس است که بقایایی از دوران هخامنشیان نیز در آن یافت شده و شکل‌گیری این روستا بر اساس یافته‌های تاریخی به قرن هفتم هجری قمری برمی گردد.
روستای نمونه گردشگری دشتک دارای آب و هوای معتدل در بهار و تابستان و هوای سرد در پاییز و زمستان است.
این روستا در تنگه کوه دشتک از توابع بخش درود زن مرودشت واقع در استان فارس ‌در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و بافت کالبدی آن به تبعیت از منطقه کوهستانی دارای شیب و به صورت پلکانی‌است از این رو بسیار مورد توجه گردشگران است.
خانه‌های قدیمی این روستا ازخشت و گل ساخته شده و با چینش پلکانی جلوه‌ای زیبا به این روستا داده است.
روستای دشتک همچنین دارای اقلیم معتدل در فصل تابستان ، پوشش جنگلی ، باغ‌های وسیع ، چشمه ساران فراوان ، آبشارهای زیبا و مناظر طبیعی دلنواز است.
راه پله قدیمی این روستا که هزار و 200 پله دارد نیز از دیگر موارد دیدنی در این روستا است.
در روستای دشتک همچنین 6 ‌آسیاب تاریخی وجود دارد که در گذشته مورد استفاده مردم قرار می‌گرفت و نشانگر بافت تاریخی این روستا است.
چشمه‌های معدنی خنار ، نهروم ، مرشدی ، آبگری ، ده گاه ، دره و آبگرمی که آب های معدنی و شفا بخش دارد از دیگر جاذبه های این روستاست.
همچنین در این روستا چشمه‌های سی چاه ، بابا جمال ، آب چغور ، بید چنگ ، پای بیدی ، دم تنگ ، بیدک ، عابدو ، گردوک ، تدک ، باغک ، سیبکی و چشمه گل به عنوان بخشی از جاذبه‌های طبیعی خودنمایی می‌کند.
گیوه بافی ، گلیم بافی و قالی بافی نیز از جمله صنایع دستی در این روستا است که مورد توجه گردشگران قرار دارد.
موسیقی محلی مردم‌این روستا که مورد توجه گردشگران است نیز با نـی نواخته می شود و نغمه‌های محلی و شوشتری ، در بین این مردم رواج دارد.
این روستا در فاصله 80 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.
درخت کهنسال چنار این روستاکه‌ هسته اولیه شکل‌گیری این روستاست پیشینه‌ای چهار هزار ساله دارد و یکی از قدیمی‌ترین درختان ایران به شمار می‌آید./ع
برچسب ها: روستا ، گردشگری ، دشتک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.