برنامه "پرسش آزاد" روز یکشنبه18تیرماه به این سوال که چرا در آیه 23سوره انسان از ضمایر متصل و منفصل برای دلالت بر متکلم مع الغیر استفاده شده است پاسخ می دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن؛برنامه پرسش آزاد با توجه به طرح تابستانی رادیو قرآن با عنوان"قرآن کتاب زندگی" که به سوره انسان توجه دارد به ترکیب آیات این سوره و بیان نکات صرفی و نحوی آیات سوره انسان می پردازد.
در برنامه "پرسش آزاد" یکشنبه 18 تیرماه نیز دلایل استفاده اط ضمیر متصل و هم ضمیر منفصل برای  دلالت به متکلم  مع الغیر بیان می شود.
"فاطمه خلیلی" که کارشناسی این برنامه را برعهده دارد در پاسخ به سوال مطرح شده  بیان می کند که این سخن تاکید لفظی است.
البته این آیه به شکل دیگری نیز ترکیب می شود،یعنی عبارت" نحن نزلنا" را خبر "انّ" در نظر می گیریم اما در خصوص "نحن" بیان شده است که جایز است ضمیر منفصل باشد که نقدی برآن است  چون ضمیر فصل باید بین مبتدا و خبر معرفه قرارگیرد .
درجای دیگر بیان شده است که"نحن" می تواند یک فاصله باشد که محلی از اعراب ندارد،اما پاسخ اول که گفته شد؛استفاده از دو ضمیر برای تاکید لفظی است بهتر و صحیح تر است.
لازم به ذکر است؛برنامه پرسش آزاد که کاري از گروه انديشه و علوم قرآني راديو قرآن است هر روز غير از جمعه ها،رأس ساعت 11:20 به سردبيري سميرا قنبري و تهيه کنندگي فاطمه کاشانی وحیداز اين شبکه راديويي پخش مي شود./ه

برچسب ها: بیان ، نکات ، ترکیبی ، سوره ، انسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار