تفاهم‌نامه‌اي بين ايران با كشورهاي مالزي، هند و لبنان به منظور انتقال دانش و تجربه‌ اين كشورها به ايران در زمينه اعتباربخشي امروز در نخستين كنگره بين‌المللي اعتباربخشي امضا شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران دكتر جعفر اصلاني‌ رييس دانشگاه علوم پزشكي بقيةالله در نخستين كنگره بين‌المللي اعتباربخشي كه امروز 19 تیرماه در مركز همايش‌هاي بين‌المللي رازي برگزار شد، اظهار كرد: براي عمق‌بخشي و گسترش اعتباربخشي لازم است تمام عناصر فعال در بهداشت و درمان با اين مقوله آشنا شوند و اعتباربخشي به گفتمان رايج آنان و مطالبه اين گروه‌ها از رده‌هاي بالاتر تبديل شوند. لازم است الزامات اجرايي اعتباربخشي در صور مختلف محقق شود.
 
وی با اشاره به اینکه طی 30 سال گذشته علی‌رغم جنگ و تحریم‌ها در زمینه زیربنایی و سخت‌افزاری حوزه بهداشت و درمان کارهای خوبی صورت گرفته و در حال حاضر 120 هزار تخت بیمارستانی داریم و تقریباً تجهیزات پزشکی مورد نیاز در حوزه سلامت به وفور در دسترس است؛تصریح کرد:  در حال حاضر سالانه 5 هزار پزشک،‌بیش از 1500 متخصص و 300 فوق تخصص بالینی فارغ‌التحصیل می‌شوند.
 
اصلانی ادامه داد: با وجود بیش از 800 بیمارستان در کشور و زیربنایی که وجود دارد باید پرسید چرا اثربخشی کیفیت درمان در کشور دچار چالش است و رضایتمندی بهره‌گیران از خدمات درمانی به حد کافی نیست. پاسخی که کشورهای پیشرفته چند دهه گذشته به آن رسیده‌اند
 
رييس دانشگاه علوم پزشكي بقيةالله تاكيد كرد: كشورهاي پيشرفته 30 تا 40 سال پيش به جواب اين پرسش رسيدند و يكي از پاسخ‌هاي آن اجراي اعتباربخشي در حيطه سلامت و مراكز درماني است و در شرايطي كه در كشوري مانند ايران اعتبارات محدود است، لازم است به اعتباربخشي توجه شود. در اين شرايط متوليان بهداشت و درمان كشور حدود پنج - شش سال پيش به اين فكر افتادند كه اعتباربخشي را در مراكز درماني پايه‌گذاري كنند و آن را گسترش دهند.
 
اصلاني با بيان اينكه اعتباربخشي بايد از چند خصوصيت برخوردار باشد، اظهار كرد: در درجه اول اعتباربخشي بايد منطبق با علم روز باشد و از روش‌ها و مدل‌هاي روز دنيا در زمينه اعتباربخشي الگو بگيريم که البته لازم است در مرحله بعد اين الگوها را بومي‌سازي كنيم، چرا كه نمي‌توانيم تجربه‌هاي كشورهاي ديگر را عينا در ايران به اجرا درآوريم، بلكه بايد بر مبناي شرايط فرهنگي و امكانات خود اين الگوها را بومي‌سازي كنيم، در غير اين صورت شكست مي‌خوريم.
 
وي با اشاره به سومين خصلت اعتباربخشي اظهار كرد: اعتباربخشي در سلامت ضروري و يك امر تحولي است، اما براي ايجاد تحول نمي‌توان با تحكم كردن به نتيجه رسيد.
رييس دانشگاه علوم پزشكي بقيةالله افزود: انجمن‌هاي علمي پزشكي، مراكز تحقيقاتي و مسئولان وظيفه دارند بدنه بهداشت و درمان از پايين‌ترين جزء و بالاترين رده را با فرهنگ اعتباربخشي آشنا كنند تا آنان اعتباربخشي را به عنوان يك امر لازم بپذيرند. در صورت تحقق اين امر مي‌توانيم سريع‌تر خود را با استانداردهاي اعتباربخشي وفق دهيم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار