چند پيشنهاد براي رژيم غذايي کارمندان

در حال حاضر شيوه زندگي پرمشغله باعث شده است که محل کار به خانه دوم بيشتر کارمندان تبديل شود. بيشتر کارمندان به علت کمبود وقت بدون صرف صبحانه به محل کار مي روند و در طول روز با خوردن چاي و تنقلات سعي مي کنند خود را سير نگه دارند؛

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  در حال حاضر شيوه زندگي پرمشغله باعث شده است که محل کار به خانه دوم بيشتر کارمندان تبديل شود. بيشتر کارمندان به علت کمبود وقت بدون صرف صبحانه به محل کار مي روند و در طول روز با خوردن چاي و تنقلات سعي مي کنند خود را سير نگه دارند؛ غافل از اين که اين عادت اشتباه، استرس، خستگي مفرط و مشکل جسمي به همراه خواهد داشت. در اين زمينه با برنامه ريزي مناسب مي توان رژيم غذايي سالمي را در پيش گرفت. براي کسب اطلاعات بيشتر درباره يک برنامه غذايي سالم به ويژه براي کارمندان با خديجه رحماني متخصص تغذيه و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران گفت وگو کرديم.
 
 

وي با اشاره به اين که تغذيه يکي از نکات کليدي براي حفظ سلامت تمام افراد است، مي افزايد: نتايج مطالعات سازمان WHO نشان مي دهد که بيماري هاي غيرواگير مانند چاقي، ديابت، بيماري هاي قلبي عروقي، سکته هاي قلبي، مغزي و انواع سرطان ها با تغذيه نامناسب، نداشتن تحرک و استرس ارتباط مستقيمي دارد. کارمندان معمولا يک سوم روز خود را در محل کار سپري مي کنند از اين رو به دليل نداشتن تحرک، وجود استرس و برنامه غذايي نامناسب در معرض خطر بروز اين بيماري ها قرار دارند. طبق آمار سازمان WHO، پيش بيني مي شود که در سال ۲۰۲۰، شيوع اين بيماري ها ۵۷درصد افزايش پيدا مي کند؛ ۷۹درصد از مرگ و ميرها در کشورهاي در حال توسعه ناشي از همين عوامل است.

از اين آمار مرگ و ميرها، ۷۰درصد بر اثر ديابت، ۷۱درصد بر اثر سکته هاي قلبي، ۷۵درصد نيز بر اثر سکته هاي مغزي است و ناتواني و علايم ناشي از اين بيماري ها به مرگ بيمار منجر مي شود. علاوه بر اين درمان اين بيماري ها هزينه اقتصادي سنگيني بر فرد و جامعه تحميل مي کند. البته کمبود ريزمغذي ها هم در بروز اين بيماري ها نقش دارد. وي ادامه داد: بر اساس آخرين آمارها کمبود ريزمغذي ها در جامعه ايراني ۸۱درصد پيش بيني شده است که رو به افزايش است. به همين دليل است که تغذيه مناسب، تحرک و نداشتن استرس ۳نکته کليدي و بااهميت است. اين متخصص تغذيه گفت: براي رفع مشکل تغذيه کارمندان پيشنهادهاي زيادي شده که يکي از آن ها داشتن مشاوره تغذيه در محل کار است که هم نظارت روي برنامه تغذيه و اجراي مناسب آن داشته باشد و هم اين که بتواند مشاوره فردي بدهد. توصيه جدي که متخصصان تغذيه به کارمندان مي کنند اين است که صبحانه را چه در محل کار چه در منزل کامل ميل کنند. صبحانه حتما بايد حاوي يک منبع عمده غلات شامل نان سبوس دار باشد.

همچنين يک منبع تامين پروتئين در کنار آن مفيد است. چون افراد گرسنگي طولاني مدت شب را داشته اند، از پروتئين زود هضم از جمله لبنيات شامل شير، پنير يا تخم مرغ يا کوکوي تهيه شده با سبزي و تخم مرغ استفاده کنند. مي توان از پنير، تخم مرغ و انواع سبزي ها در وعده صبحانه استفاده کرد.

اين متخصص تغذيه تاکيد کرد: تخم مرغ منبع عالي و مفيد پروتئين است. مصرف زرده تخم مرغ به افرادي که کلسترول بالا دارند چندان توصيه نمي شود با اين حال آن ها هم مي توانند هفته اي ۲تا۳ زرده مصرف کنند.

براي جلوگيري از گرسنگي بعدي، ميان وعده بايد در نظر گرفت که مناسب ترين آن، ميوه است. همچنين نوشيدن چاي، ترجيحا سبز يا گياهي مفيد است و به حفظ هوشياري فرد کمک مي کند.

چاي را همراه با خشکبار از جمله خرما، کشمش يا توت بنوشيد البته با هر يک ليوان چاي يک عدد خرما يا نيم قاشق غذاخوري خشکبار مصرف شود. مصرف مغزها از جمله گردو، بادام، فندوق، تخمه آفتابگردان يا کدو فقط بايد به اندازه يک مشت باشد. در صورت لزوم حدود ۲عدد بيسکويت سبوس دار استفاده شود. در مورد ناهار نيز بايد گفت؛ بخشي از ناهار بايد شامل غلات از جمله نان، برنج يا ماکاروني باشد. از جو مي توان در انواع سوپ، آش يا حليم استفاده کرد.

همراه با غلات لازم است پروتئين از جمله گوشت نيز مصرف شود. گوشت را مي توان به صورت خورشت با برنج مخلوط کرد و يا در صورت استفاده نکردن از گوشت، حبوبات را جايگزين آن کرد. به جاي گوشت و حبوبات، مصرف پنير به عنوان منبع پروتئين نيز مناسب است. وي تاکيد کرد: سبزي بايد به ۲صورت در برنامه غذايي باشد. يکي به صورت پخته که صيفي جاتي مانند کدو، کلم، هويج، پياز، لوبيا سبز و نخودسبز شامل آن مي شود. کافي است به صورت پخته حداقل نيم ليوان چه در خورشت يا پلو گنجانده شود يا اين که کنار غذا قرار گيرد. فلفل هاي دلمه اي رنگي به خصوص پخته، بهتر جذب بدن مي شود.

سبزي ديگري که بايد در برنامه غذايي وجود داشته باشد سبزي خام است که چه به صورت سبزي خوردن چه به صورت سالاد به اندازه يک ليوان بايد در کنار غذا مصرف کرد. در صورت نبود سبزي يا سالاد، حداقل هنگام ناهار يک خيار و گوجه فرنگي مصرف کنيد. درباره مصرف لبنيات از جمله ماست يا دوغ هم بايد گفت که مصرف آن به اندازه يک پياله يا يک فنجان کافي است. يکي از مهم ترين نوشيدني ها که مايه حيات است و نبايد ناديده گرفت، آب است. کارمندان بايد هميشه يک ليوان آب کنار خود قرار دهند و هر ساعت مقداري از آن را مصرف کنند. تحرک نيز فراموش نشود. نبايد بيش از ۱۰دقيقه در يک حالت ساکن قرار گرفت.
 
 
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: طب سنتی ، بیماران ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار