در خلال 30 سال گذشته تالاب هورالعظیم دچار صدمات مختلفی به واسطه فعالیتهای گوناگون از جمله تأثیر طبیعی مانند خشکسالی، کاهش حق آب، تغییر کاربری، ایجاد زهکش در غرب تالاب شده است..

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،  80 درصد آب تالاب باید از طریق کشور عراق که 20 درصد از طریق بخش شرقی تأمین گردد که با توجه به سد سازی انجام شده در کشورهای ترکیه و سوریه این میزان حق آب کاهش یافته است که بزرگترین آسیب وارد شده به تالاب را زهکشهای احداث در تالاب ایجاد می کند.

تالابها شاهکار خلقت خداوند در زمین هستند. تالاب هورالعظیم از مجموعه تالابهای باقیمانده بین النهرین می باشد که بین ایران و عراق واقع شده و یک مجموعه زیستی در خاورمیانه تلقی می شود و جز 200 منطقه زیستی است که از سوی صندوق جهانی طبیعت مشخص شده است.

لاهیجان زاده مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اقدامات انجام شده جهت باز گرداندن شرایط تالاب به شرایط اولیه که تأمین حق آب تالاب از طریق یک برنامه بین المللی امکانپذیر است، گفت: در کشور ایران نیز به منظور احیاء این تالاب مطالعاتی انجام شده تحت عنوان ساماندهی هوراالعظیم که تمام زهاب هایی که در منطقه وجود دارد از طریق کانالهایی به بخش جنوبی تالاب هدایت می شوند و از این طریق 30 تا 50 متر مکعب می توان برای قسمت جنوبی تالاب تأمین آب نمود.

*رطوبت تالابها در گذشته مانع از تولید ریزگردها می شده است

وی یکی از پدیده هایی که تأثیر وجود تالاب را بخوبی نمایان می سازد وجود ریزگردها دانست افزود: مجموعه تالاب های منفج از بین النهرین در دهه 1350 شمسی در حدود یک میلیون و ششصدهزار هکتار بود که در حال حاضر سیصدهزار هکتار آن موجود است و رطوبت ایجاد شده ناشی از این بخش عظیم در گذشته باعث جلوگیری از تولید ریزگرد بود و امروز این مسیر حفاظتی نقش خود را به میزان زیادی از دست داده است.

وی با اشاره به اهمیت اقتصادی تالاب هورالعظیم، تصریح کرد: این تالاب با دارا بودن 12 گونه ماهی و 3 هزار نفر صیاد ماهی که زندگی خود را از طریق صید ماهی می گذرانند، از نظر اقتصادی برای مردم منطقه بسیار با اهمیت است.

لاهیجان زاده از وجود تعداد زیادی گاومیش در منطقه به عنوان یک دامداری طبیعی نام برد و گفت: این تعداد با تغذیه از طریق تالاب بدون داشتن هزینه تأمین علوفه، تأمین کننده لبنیات منطقه در استان است.

این مقام مسئول ارزش اقتصادی تالاب ها را براساس تحقیق محققین این رشته 200 برابر زمین زراعی و 40 برابر مناطق جنگی دانست و خاطر نشان کرد: تنها تالابی که نمره 100 گرفت، تالاب هورالعظیم در سال 82 بوده و با تأمین آب این تالاب قابلیت احیاء مجدد خواهد داشت./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار