مردم از عملكرد اصلاح‌طلبان در جريان فتنه چه خاطره‌اي دارند؟

"پاي لنگ" اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري

برخي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب به شدن طي ماه‌هاي اخير خود را آماده حضور در عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي كرده‌اند اما تعدد مدعيان کانديداتوري جريان اصلاحات و تشتت شديد موجود بين چهره‌هاي اين جريان از سويي و عدم اقبال حداقلي توده‌هاي مختلف مردم به دليل عملكرد و نقش‌آفريني مستقيم آنها در خلق فتنه 88 باعث سردرگمي شديد اين جريان براي طرح‌هاي انتخاباتي آتي اين جريان شده است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، اصلاح‌طلبان از ماه‌ها پيش حتي قبل از اينکه تکليف انتخابات مجلس روشن شود رايزني‌هاي خود را براي ورود به انتخابات رياست جمهوري يازدهم آغاز کرده بودند؛ برخي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب به شدن طي ماه‌هاي اخير خود را آماده حضور در عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي كرده‌اند اما تعدد مدعيان کانديداتوري جريان اصلاحات و تشتت شديد موجود بين چهره‌هاي اين جريان از سويي و عدم اقبال حداقلي توده‌هاي مختلف مردم به دليل عملكرد و نقش‌آفريني مستقيم آنها در خلق فتنه 88 باعث سردرگمي شديد اين جريان براي طرح‌هاي انتخاباتي آتي اين جريان شده است.

بر اساس يك برآورد كلي، عبدالله نوری، محمدرضا عارف، کمال خرازی، اسحاق جهانگيري، نجفي، حسين کمالي، حبيب‌الله بي طرف، کاندیداهای اصلاح‌طلبي هستند که تاکنون مطرح شده‌اند.

اسحاق جهانگيري  وزیر صنایع و معادن دولت خاتمی و داوطلب نمایندگی دوره هشتم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران بود که نخستين بار حجت‌الاسلام قدرت‌الله علیخانی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم که در مجالس ششم و هفتم نيز حضور داشت از جهانگيري به عنوان يکي از کانديداهاي اصلاح طلبان نام برد.

 در همين حال اسحاق جهانگيري درباره کانديداتوري خود در انتخابات رياست جمهوري آتي گفته که هيچ كس درباره كانديدا شدن من در انتخابات رياست جمهوري با من صحبتي نكرده است.

البته گفته مي شد که حزب کارگزاران سازندگي از جهانگيري حمايت کرده اما کرباسچي دبير کل کارگزاران سازندگی اين خبر را  تکذيب کرد.

حسين کمالي هشت سال وزیر کار و امور اجتماعی در کابینه اول و دوم رفسنجانی و چهار سال در کابینه اول محمد خاتمی بوده و درحال حاضر دبیر کل حزب اسلامی کار است از کمالي به عنوان کانديداي ديگر اصلاحات نام برده مي شودکه عليرضا محجوب دبير کل خانه کارگر از کانديداتوري وي حمايت کرده بود.

**تکذیب کاندیداتوری حسین کمالی در انتخابات ریاست جمهوری

اعلام حمايت محجوب از کمالي برخي واکنش ها را در پي داشت و سخنگوي حزب اسلامي کار در اين باره خطاب به محجوب گفت: محجوب نظر شخصی اش را در مورد کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار اعلام كرده، چراکه در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری اصلاح طلبان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باید تصمیم گیری کند و حزب اسلامی کار هیچ تصمیمی در مورد کاندیداتوری حسین کمالی دبیر کل این حزب نگرفته است .

** اظهارات ضد و نقيض اعضاي خانه کارگر درباره کانديداتوري کمالي

يکي از اعضاي خانه کارگر گفت: بعيد است حسين کمالي کانديداي انتخابات رياست جمهوري شود، بدين خاطر که حسين کمالي مدت زيادي است که در عرصه فعاليت ها حضور نداشته و احتمال شرکت وي در انتخابات کم است.

** عبدالله نوري به شدت مخالف محوريت خاتمي است

عبدالله نوری وزیر کشور پیشین در دور اول ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و دور اول ریاست جمهوری محمد خاتمی بود. يکي ديگر از مدعيان کانديدايي از سوي اصلاحات است، وي به شدت مخالف محوریت یافتن خاتمی به عنوان لیدر جریان اصلاحات است.

عبدالله نوری که اخیرا در صحنه سیاسی فعال شده، در جمع گروهی از اصلاح طلبان گفته است:" اصلاحات یک اندیشه است و نیاز به رهبر و پرچمدار ندارد. طرف مقابل می خواهد فردی کنترل پذیر و ترسو را رهبر این جریان کند. هیچ فردی نباید محور اصلاحات قرار بگیرد. افراد نمی توانند برای جبهه عریض اصلاحات رهبر باشند. باید از شخص محوری پرهیز کرد. اصلاحات باید به جای فرد محوری به سمت تشکیل اتاق فکر برود که برای ما از نان شب هم واجب تر است."

در همین حال محمد خاتمی از فعال شدن عبدالله نوری در صحنه سیاسی کشور ابراز نگرانی کرده است.

** خاتمی: باید بین اصلاحات و جریان سبز دیوار کشید

همچنین گفته مي شود که هاشمی رفسنجانی نیز با ورود عبدالله نوری به عرصه سیاست مخالفت کرده است. و به نظر مي رسد عدم حضور هیچ یک از اعضای حزب کارگزاران سازندگی در فراخوان عبدالله نوری برای تشکیل جبهه فراگیر اصلاحات، به دلیل موضع گیری های هاشمی و خاتمی علیه عبدالله نوری بوده است

** محمد رضا عارف گزينه ديگر

محمدرضا عارف که بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ معاون اول خاتمی بود و در حال حاضر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و  مجمع تشخیص مصلحت نظام است در  قامت يكي از كانديداها براي اين دور از انتخابات ظاهر شد و مانيفست فكري خود را در اين كسوت، بيان كرد.

عارف در مراسم نکو داشت نماينده سابق مردم يزد گفت:يک انقلابي متعهد مي تواند در مقاطع مختلف سنگرش را عوض کند اما قهر کردن و رها کردن معنا ندارد و بايد در راستاي اهداف انقلاب قدم برداريم و حضوري جدي ومعنا دار در جاي جايکشور داشته باشيم.

عارف با تاکید بر این‌که ما اکنون به یک خیزش جدی برای بقای آرمان‌های انقلاب نیاز داریم گفت: باید به نیازهای مردم پاسخگویی کنیم.

** کمال خرازي در کنار ساير گزينه ها

خرازي وزير امور خارجه ریاست جمهوری خاتمی بود  که وي نيز يکي ديگر از مدعيان کانديداتوري  از سوي اصلاحات است  البته يکي از اصلاح طلبان در گفتکو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران از آغاز فعاليت هاي خرازي براي انتخابات آتي خبر داده بود اما وي نخواست  نامش فاش شود.

** جديدترين گزينه اصلاحات

جديدترين گزينه اصلاح طلبان حبيب الله بي طرف است. او وزير نيرو در دولت اصلاحات بوده است.
البته تاکنون اظهار نظر رسمي از وي منتشر نشده اما به عنوان يکي ديگر از کانديداهاي اصلاحات مطرح است

البته در اين ميان اظهار نظرهاي برخي از اصلاح طلبان نيز قابل توجه است چرا که آنان به گونه اي موضع مي گيرند که هيچ کدام از اين افراد را قبول ندارند.

** عارف و خرازي را قبول نداريم / حمايت مشروط از خاتمي

محمد حائري عضو شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي گفت: کانديداهايي را که اسامي آنان مطرح است را اصلا قبول نداريم و حمايت از خاتمي به شرايطي بستگي دارد که در آينده پيش مي‌آيد.

وي ادامه داد: اصلاح‌طلبان بايد در عرصه انتخابات حضور پيدا کنند و معتقديم که بايد کانديدا هم داشته باشيم و رسيدن به کانديداي واحد، مستلزم برگزاري نشست‌هايي است اما جداي از اظهار‌نظرهايي که برخي از شخصيت‌هاي اصلاحات داشته‌اند، تاکنون از سوي اصلاح ‌طلبان جلساتي برگزار نشده است.

** توافقي درباره كانديداتوري عارف صورت نگرفته است

حق‌شناس عضو ديگر  حزب اعتماد ملي است که درباره کانديداتوري عارف به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: اصلاح‌طلبان برنامه‌هاي زيادي براي انتخابات رياست جمهوري دارند اما در حال حاضر توافق نظري درباره كانديداتوري محمدرضا عارف صورت نگرفته است.

عضو شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي با اشاره به برخي اخبار مبني بر حضور احتمالي عبدالله نوري و سيد محمد خاتمي در انتخابات رياست جمهوري يازدهم خاطر نشان کرد: اصلاح‌طلبان به دنبال گزينه اصلح براي انتخابات رياست جمهوري سال 92 هستند وگرنه خاتمي و نوري در محوريت اصلاح‌طلبان قرار ندارند.

**اصلاحات دست به دامان اصولگرايان

خباز عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران گفت: اصلاح طلبان در صورت به اجماع نرسيدن براي انتخابات آتي بايد به شرايط حداقلي بسنده كنند و با يكي از كانديداهاي اصولگراي نزديك به تفكر اصلاح طلبان به توافق برسند.

اما اظهار نظرهاي اصلاح طلبان درباره انتخاب محور براي  اصلاحات اختلاف آشکار آنان را نشان مي دهد برخي ازاصلاح طلبان خاتمي را محور مي دانند برخي ديگر هاشمي ودر اين ميان اصلاح طلباني همچون محمد علي نجفي از محوريت موسوي خوئيني ها در کنار هاشمي و خاتمي مي گويد البته اين اولين باري نيست که اصلاح طلبان به صورت آشکار اظهاراتي پراکنده و بدون پشتوانه ارائه مي کنند./پ3

گزارش از: سحر بخشي روشن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار