دبيرکل اتحاديه بين‌المللي امت واحده، گفت: سياست هاي کلان حاکمان عربستان از سوي غربي‌ها تنظيم مي شود که مقابله با شيعيان عربستان نيز در راستای همين سياست‌ها است.

سليم غفوري دبير کل اتحاديه بين المللي امت واحده در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، در مورد برخورد سرکوب شيعيان عربستان توسط دولت اين کشور، اظهارداشت: آل سعود از زمان حاکم شدن بر اين کشور، سياست هاي بسيار سخت گيرانه و غيرانساني را عليه شيعيان در پيش گرفتند.

وي افزود: بسياري از اماکن مقدس شيعيان، از جمله خانه حضرت زهرا(س) و کوچه بني هاشم تا قبل از حکومت آل سعود در مدينه موجود بود، که حکومت سعودي به تدريج همه آنها را تخريب کرد.

 دبير کل اتحاديه بين المللي امت واحده با بيان اينکه بعد از اعتراضات مردمي که در کشورهاي عربي شمال آفريقا، به خصوص يمن، مصر و بحرين صورت گرفت، دولت عربستان به شدت احساس خطر کرد، اضافه کرد: برخی مناطق عربستان هم دستخوش ناآرامي هايي شد که دولت به شدت با آن برخورد کرد.

غفوري اضافه کرد: احساس خطر عربستان، از استقلال طلبي مردم در کشورهاي همسايه موجب شد تا پادشاهان عربستان همواره با نشان دادن مشت آهنين، تجمعات را سرکوب کند.

وي به نقش مراجع، روحانيون و رهبران مذهبي و نفوذ آنان در ميان مردم اشاره کرد و گفت: وجود اين رهبران همواره به عنوان زنگ خطري براي سران سعودي مطرح بوده، لذا دستگیری آیت الله شیخ "نمر باقر النمر" هم در همين راستا انجام شد.

دبيرکل اتحاديه بين المللي امت واحده با تاکيد بر اينکه اين اقدامدو هدف را دنبال مي کرد، بيان داشت: هدف اصلي محروم کردن شيعيان از داشتن يک رهبر تاثيرگذار بود و دوم هشداری باشد براي کساني که بخواهند عليه سياست هاي آل سعود دست به اقدامي بزنند.

غفوري گفت: البته آل سعود بايد بداند تجربه نشان داده که روش ترور و ارعاب شايد در کوتاه مدت تاثير گذار بوده و خللي در مبارزات مردم به وجود آورد، اما قطعا در دراز مدت اين گونه اعمال تاثير خود را گذاشته و سکوت مردم را مي شکند.

وي نقش آمريکا و ايادي غرب در پيشگيري اينگونه سياست ها از سوي آل سعود را انکار ناپذير خواند و تصريح کرد: سياست هاي کلي حکام منطقه خليج فارس، به خصوص حاکم عربستان و بحرين، براساس منافع آمريکا و دولت هاي غربي تنظيم مي شود، چرا که حضور ارتش عربستان در بحرين بدون چراغ سبز آمريکا و دول غربي ممکن نبود.

دبيرکل اتحاديه بين المللي امت واحده با بيان اينکه دولت عربستان چنين صلاحيت و اختياري ندارد که به يکي ديگر از کشورهاي منطقه خليج فارس لشکر کشي کند، اظهارداشت: اعتراضات مردمي در کشور بحرين مي رفت که نتيجه بخش شود و حکومت نامشروع بحرين را ساقط کند؛ اما ارتش عربستان با حمايت آمريکا با تمام قوا وارد بحرين شد و با کشتار مردم، مانع از پيروي انقلاب بحرين شد.

غفوري در پايان خاطرنشان کرد: اينکه غربي ها در مقابل لشکر کشي عربستان به بحرين واکنشي نشان ندادند، نشان مي دهد که سياست هاي کلان برخي دولت هاي عرب منطقه جاي ديگر تنظيم مي شود که مقابله با شيعيان عربستان نيز در راستای همین سياست ها است./پ2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار