آغاز به كار نخستين دوره مجلس خبرگان رهبري، كودتاي "اشرف افغان" عليه "محمود افغان"، تولد عارف نامي "نورالدين عبدالرحمن جامي"، امضاي قرارداد اتحاد بين شوروي و انگلستان در جريان جنگ جهاني دوم و شكيل قديمي‏ ترين ارتش جهان در سوئيس از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز جمعه 23تير 1391 خورشیدی، 23شعبان 1433 هجری و 13 جولاي 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

آغاز به كار نخستين دوره مجلس خبرگان رهبري (1362 ش)

ركن اساسي و محور اصلي نظام جمهوري اسلامي ايران، رهبري است که در قانون اساسي به عنوانِ ضامن عدم انحرافِ سازمان‏هاي مختلف از وظايف اصيل اسلامي خود شناخته شده است. حوزه وسيع و سنگين مسؤوليت‏هاي رهبري و نقش بنيادين آن در سلامت نظام سياسي ايجاب مي‏كند كه شايسته‏ترين فرد، عهده دار آن شده و شخص رهبر، داراي بالاترين صلاحيت‏هاي علمي، اخلاقي، سياسي و از برترين توانايي‏ها برخوردار باشد. از اين رو، براي آن كه انتخاب اين مقام بر طبق معيارهاي لازم صورت گيرد، انتخاب رهبر از سوي مردم، به وسيله نمايندگان خبره آنان صورت مي‏پذيرد. رهبرِ منتخب خبرگان، ولايت امر و همه مسؤوليت‏هاي ناشي از آن را برعهده خواهد داشت.

همچنين در صورتي كه رهبري از انجام وظايف قانوني خود كه در قانون اساسي مذكور است، ناتوان شود، از مقام خود بركنار خواهد شد كه تشخيص اين امر نيز برعهده خبرگان رهبري است. بر اين اساس اولين مجلس خبرگان رهبري در کوران نبردي نابرابر با حكومت عراق و دنياي استكبار تشكيل شد. در اولين دوره مجلس خبرگان رهبري، 75 نفر از نمايندگان این مجلس تعيين شدند. در نهايت اولين نشست مجلس خبرگان رهبري كه در واقع نخستين مجلس خبرگان جامعه اسلامي پس از خبرگان قانون اساسي بود، در 23 تيرماه 1362 تشكيل گرديد و با پيام حضرت امام، افتتاح شد. مهم‏ترين اقدام در كارنامه مجلسِ اول خبرگان رهبري، تلاشِ به موقعِ آن، پس از ارتحال حضرت امام خميني(ره) در تعيين رهبر معظم انقلاب اسلامي، حضرت آيت اللَّه خامنه‏اي مي‏باشد. مدت هر دوره مجلس خبرگان، هشت سال است.

درگذشت دكتر "عبدالهادي حائري" نويسنده، پژوهشگر و مورخ معاصر (1372 ش)

دكتر عبدالهادي حائري، نواده آيت اللَّه شيخ عبدالكريم حائري يزدي، مؤسس حوزه علميه قم، يك و نيم سال پيش از رحلت جد بزرگوار خود، در سال 1314 ش در قم به دنيا آمد. وي فراگيري علم را از مكتب آغاز كرد و در سال 1336 وارد دانشگاه شد. دكتر حائري پس از اخذ ليسانس راهي كانادا شد و در آنجا به اخذ دكتراي تاريخ نائل آمد. تقابل انديشه اسلامي و ديني با فرهنگ و تمدن غرب، بيشترين مشغله ذهني دكتر عبدالهادي حائري بود. سال‏ها به تدريس رشته تاريخ در دانشگاه‏هاي كانادا و آمريكا پرداخت و كتاب‏ها و مقالات متعددي به زبان‏هاي گوناگون به رشته تحرير درآورد كه «تشيع و مشروطيت»، «ايران و جهان اسلام و آن‏چه گذشت» و «پس از نيم قرن تكاپو»، از آن جمله‏اند. اين نويسنده و مورخ بزرگ در تيرماه 1372ش در 58 سالگي در مشهد درگذشت.

درگذشت "سيد ابومحمد اطرواش" معروف به "ناصر كبير" (304ق)

حسن بن علي بن حسن از نوادگان امام سجاد(ع)، ملقب به ناصرالحق، ناصرالدين و ناصر كبير و موصوف به اطرواش ازفضلا و زُهّاد زمان خود بوده است. وي جد مادري سيد مرتضي و سيدرضي است. گويند كه مدتي بر طبرستان حكومت داشت ولي در پايان عمر، از آن كناره‏ گيري كرد و به تدريس و تاليف و عبادت پرداخت. اصول الدين، اَمالي، تَفسير القُرآن، ايمان و النُّذور از جمله كتب اوست. روز وفات ايشان را، 25 شعبان نيز گفته‏اند. ناصر كبير در طبرستان مدفون است.

كودتاي "اشرف افغان" عليه "محمود افغان" در اصفهان(1137 ق)


ضعف آخرين شاهان صفوي و اضمحلال امپراتوري آنان منجر به روي كار آمدن افغان‏ها گرديد. محمود افغان بسياري از دودمان سلطنتي سلسله صفويه را به قتل رساند. اما پس از 2 سال، محمود نيز طي كودتايى به نفع پسر عمويش اشرف سرنگون شد و اشرف در 23 شعبان سال 1137 ق خود را شاه خواند. اشرف پسر عموي محمود كه پدرش ميرعبداللَّه به دست او كشته شده بود از تنفر مردم نسبت به محمود استفاده كرده، او را به انتقام پدرِ خود كشت و به جاي وي پادشاه ايران شد. محمود به هنگام مرگ، 27 سال داشت.

تولد اديب و عارف نامي "نورالدين عبدالرحمن جامي" (817 ق)

نورالدين عبدالرحمن بن احمد جامي در خراسان به دنيا آمد. تحصيلات او در هرات و سمرقند در علوم ادبي و ديني و عرفاني، با سير و سلوك در مراحل تصوف صورت گرفت تا به مرتبه ارشاد رسيد. بعدها در سلك رؤساي طريقه نقشبنديه درآمد و بعد از وفات سعدالدين كاشغري، خلافت نقشبنديان به او تعلق گرفت. جامي مشهورترين شاعرآخر عهد تيموري است كه بايد او را بزرگ‏ترين شاعر آن عهد و گوينده نامدار ايران بعد از حافظ شمرد. جامي را خاتم شعراي بزرگ ايران گفته‏اند. در اشعار جامي، افكار صوفيانه، داستان‏ها، حكمت، اندرز و تصورات غزلي به وفور ديده مي‏شود. او هم‏چنين در ابتكار مضامينِ تازه و قدرت و بيان و لطفِ معاني در اشعارش، استاد بود. هفت اورنگ، سلامان و آبسال، يوسف و زليخا و ديوان جامي از جمله مصنفات اوست. وفات جامي در سال 898 ق در هشتاد و يك سالگي روي داد.

آتش‏سوزي بزرگ شهر رُم پايتخت امپراتوري روم (64م)


نرون امپراتور خون‏ريز و سفاك روم به مدت 14 سال بر مسند امپراتوري تكيه زد. حكومت وي با وعده‏هاي طلايى آغاز شد اما از آنجا كه مردي ضعيف‏النفس و تحت تاثير اطرافيان بود به ديكتاتوري روي آورد. از حوادث مهم تاريخ حكومت نرون، وقوع آتش‏سوزي در شهر رم بود كه به دستور وي در تاريخ 13 ژوئيه سال 64م انجام گرفت. از آن جا كه بسياري از بناها در آن زمان از چوب بود، در مدت كوتاهي، قسمت اعظم شهر باستاني رُم، در كام آتش فرو رفت و عده زيادي از اهالي اين شهر بزرگ كشته شدند.

اين آتش‏سوزي همه شهر را فرا گرفت و مدت 6 روز ادامه داشت به طوري كه از 14 محله شهر فقط 4 محله باقي ماند. اين آتش سوزي بهانه مناسبي به نرون امپراتور خون‏ريز روم داد تا با متهم كردن مسيحيان به دست داشتن در ايجاد حريق رُم، بيش از يك‏صد هزارتن از آن‏ها را قتل عام كند. ديكتاتور روم سپس طرح شهر جديدي بر خاكسترهاي شهر سوخته، ريخت اما چهار سال بعد از آن در 8 اوت سال 68م در پي قيام مردمي مجبور به خودكشي گرديد.

تشكيل قديمي‏ ترين ارتش جهان در سوئيس در دوره جديد (1400م)

در سيزدهم ژوئيه 1400م قديمي‏ترين ارتش جهان كه از بدو تأسيس تاكنون به همان صورتْ باقي مانده و حتي لباس‏هاي افراد آن نيز عوض نشده است، تأسيس شد. تعداد افراد اين ارتش كوچك و منظم، 83 نفر و از مردم سوئيس بود. اين ارتش كه هميشه نفرات آن سوئيسي هستند در اين روز براي حفاظت رهبر كاتوليك‏هايِ آن روز شكل گرفت و هنوز هم پس از گذشت بيش از شش‏صد سال، وظيفه حفاظت از پاپ را در واتيكان برعهده دارند.

امضاي قرارداد اتحاد بين شوروي و انگلستان در جريان جنگ جهاني دوم (1941م)

هيتلر تصور اینكه حمله به شوروي حركتي بر ضد كمونيسم است و واكنش مخالفان غربي كمونيسم را بر نخواهد انگيخت. او فكر مي‏كرد مخالفت انگليس و امريكا با كمونيسم، امكان سازشي بين استالينِ كمونيست و چرچيل و فرانكلين روزولتِ ضد كمونيست عليه او وجود نخواهد داشت. اما برخلاف تصورش، چرچيل و روزولت فرداي حمله آلمان به روسيه در 24 ژوئن 1941م آمادگي خود را براي همكاري با استالين در برابر هيتلر اعلام داشتند، زيرا آنها هيتلر را خطر بزرگ‏تر و نزديك‏تري مي‏دانستند و معتقد بودند كه اگر هيتلر بتواند روسيه را شكست دهد و بر منابع عظيم ثروت آن كشور دست يابد ديگرهيچ قدرتي قادر به جلوگيري از تسلط وي بر جهان نخواهد شد.

استالين از پيام‏هاي كمك و همدردي چرچيل و روزولت استقبال كرد و به دنبال آن، نماينده‏اي از طرف دولت انگلستان براي عقد يك قرارداد دوستي و اتحاد عازم مسكو شد. بر اساس اين قرارداد كه در روز 13 ژوئيه 1941م در مسكو به امضا رسيد، انگليس و شوروي در برابر خطر آلمان متحد شدند و متعهد گرديدند كه هيچ يك به عقد قرارداد جداگانه با آلمان مبادرت نكنند. در ادامه انعقاد قرارداد دوستي انگليس با شوروي، امريكا آمادگي خود را براي ارسال تجهيزات نظامي به شوروي اعلام كرد و زمينه‏هاي اشغال ايران از جانب انگليس، امريكا و شوروي فراهم گرديد.

23 تیر در هشت سال دفاع مقدس

بمباران باختران با 12 شهید و 145 مجروح در سال 61.

اجرای مرحله دوم عملیات پاكسازی پیرانشهر و سردشت.

هجوم مجدد نیروهای عراق به ضلع میانی جزیره مجنون و سركوبی آنها به دست نیروهای تیپ10 سیدالشهدا كه 97 شهید و مجروح از نیروهای خودی و 400 كشته و مجروح از دشمن در پی داشت. 65

دو تهاجم سنگین حزب دمكرات در غرب اشنویه و شهادت 36 تن و اسارت 18 تن از رزمندگان اسلام.

گرفتاری و هلاكت یك تیم مجاهدین خلق در كمین معارضان كردعراقی.

انتصاب سرهنگ صیاد شیرازی و وزیر سپاه به عضویت در شورای عالی دفاع به دستور امام.

وقوع یك كودتای ناموفق در عراق و دستگیری و اعدام 157 تن از نظامیان عراقی.

حمله دو ناوچه ناشناس به یک كشتی فرانسوی66

اشغال مناطق عین خوش، زبیدات، شرهانی و دهلران توسط نیروهای متجاوز بعثی 67

برخي از رويدادهاي 13 جولای

1822: استقلال طلبان يونان در تنگه ترموپيل نيروهاي عثماني را شكست دادند.

1854: جورج ايستمن George Eastman موسس کارخانه کداک در رچستر ايالت نيويورک به دنيا آمد. وي مخترع حلقه فيلم ( فيلم انعطاف پذير)، پليت خشک، دوربين کداک( دوربين کوچک و قابل حمل)، و عکس متحرک (فيلم) است.

1878: دولتهاي بزرگ اروپايي بر نقشه تازه بالكان كه خود ترسيم كرده بودند صحه گذاردند و به اين ترتيب، براي عثماني در بالكان جايي جز آلباني باقي نماند. بلغارستان نير استقلال داخلي يافت و قرار شد كه در آنجا از جانب عثماني، فقط يك فرماندار كل باقي بماند.

1878: روز استقلال'رومانی'(كشوری در مركز اروپا) از امپراتوری عثمانی اعلام شد.

1911: انگلستان و ژاپن پيمان اتحاد خود را براي چهار سال ديگر تمديد كردند.

1963: جمهوري خلق چين دولت آمريكا را متهم كرد كه مي كوشد روابط چين و شوروي را زهرآگين كند.

1971: ده تن از افسران ارتش مغرب (مراكش) از جمله يک ژنرال معروف كه بر ضد پادشاه اين كشور توطئه كرده بودند تير باران شدند.

1976: نمايندگان 12 دولت كه در پاريس اجتماع كرده بودند به توافق رسيدند كه از سال 1989 در منطقه قطب جنوب به اكتشاف و استخراج مواد معدني بپردازند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار