مسجد حریم امن الهی، پناهگاه بندگان و نیایشگاه پرقداست مسلمانان است كه تصور نامش بندگی و كرنش در پیشگاه خداوند متعال را یادآور است و سجدگی درگاهش اوج عبادت است و بندگی.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن در فرهنگ دینی نام مسجد یادآور بندگی و كرنش در پیشگاه خداوند متعال است، مسجد، جایگاه سجده و سجده اوج عبادت و بندگی انسان است هر چند بر اساس فرمایش نبی مكرم اسلام (ص) همه گستره زمین، مسجد است ولی در این میان برای همه ادیان و اقوام و ملل مختلف مكانهایی وجود دارد كه از قداست و اهمیت ویژه‌ای برخوردار و محل عبادت است و در فرهنگ اسلام برترین و اصیل‌ترین محفل برای عبادت و تقرب جستن به خداوند متعال مسجد است.

آنچنان كه باری تعالی در قرآن كریم می فرمایند' و مساجد یذكر فیها اسم الله كثیراً' ،مسجد جایگاه ذكر و یاد خداوند و پایگاه عروج انسان از خاك به افلاك است كه این مكان مقدس در طول تاریخ علاوه بر كاركرد عبادی در زمینه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی نیز نقش آفرین بوده است زیرا آدمی با گام نهادن در این مكان مقدس، ناخودآگاه به فطرت انسانی خویش باز می گردد و وسعت دیدش از خود به جهانی كشیده می شود كه غرق در ایثار و از خودگذشتگی است اینجاست كه حاضر می شود، از جان خود نیز برای حراست از دین و ارزش ها و میهن و هم نوعش بگذرد.

همانگونه نبی مكرم اسلام (ص) بلافاصله پس از هجرت به مدینه مسجدی بنا می كند تا محوریت مسجد را در فرهنگ دینی و حكومت اسلامی نهادینه نماید، خوشبختانه با نگاهی اجمالی به تاریخ اسلام در می‌یابیم كه به رغم گذشت چندین قرن از ساخت اولین مسجد، همچنان شأن و قداست معنوی مساجد حفظ شده است و به عنوان مقدس‌ترین و مهمترین و عظیم‌ترین پایگاه دینی و مهمترین سنگر اسلام محسوب و بزرگترین نقش را در تقویت و تثبیت و توسعه زیرساختهای فرهنگ اسلامی داشته و دارد.

رئیس ادراه تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن با اشاره به اینكه دهه آخر ماه شعبان دهه تكریم و غبارروبی مساجد نامیده شده است، اظهار داشت: برای استقبال از ماه مبارك رمضان تكریم مساجد و غبارروبی مساجد در دستور كار قرار گرفته است.

حجت الاسلام ' محسن كرمانی' افزود: این دهه، امسال با رویكردی نوین از غبارروبی مساجد به تكریم مساجد تغییر یافته است بطوریكه با تشكیل ستاد و با همكاری دستگاههای ذیربط و برگزاری جلسه توجیهی امام جمعه و جماعات مساجد در صددیم تا با آمادگی كامل انشاالله در این دهه همراه و همگام با مردم شهرستان وارد ماه مبارك رمضان و ضیافت الهی شویم.

وی نمایاندن و نهادینه كردن جایگاه رفیع مسجد را برای مسجدیان در این دهه كه هر روز آن با عنوان خاصی با هدف محوریت برنامه ها مزین شده است، ضروری دانست و گفت: ائمه جماعات و سخنران ها در مساجد با تشریح و توضیح عناوینی همچون 'مسجد، پایگاه نشر معارف قرآن و اهل بیت (ع)'، 'مسجد، مركز تعمیق اخوت ایمانی و رشد فضایل اخلاقی'، 'مسجد، مأمن نوجوانان و جوانان'، 'مسجد، میعادگاه منتظران انقلابی'، 'مسجد، كانون حیات طیبه خانواده' ، 'مسجد، بستر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت'، 'مسجد، محور خدمات فرهنگی، اجتماعی محله'، 'مسجد، خاستگاه و پشتیبان بیداری اسلامی'، 'مسجد، پیشتاز در تربیت روحیه خودباوری ملی'، و 'مسجد، جلوه گاه اراده مردم در عمران خانه خدا' نقش مهم مسجد را در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی بررسی می نمایند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند، با تاكید بر اهمیت و نقش رسانه در اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در جامعه، تصریح كرد: قطعا در این دهه از رسانه های مختلف اعم از نوشتاری، مجازی، شنیداری و دیداری نیز دعوت می شود تا همچون همیشه در این عرصه فرهنگی نقش آفرینی نمایند.

حجت الاسلام كرمانی، از برگزاری همایش سراسری در تهران برای ائمه جماعات در پایان دهه تكریم خبر داد و گفت: در این همایش نیز سران قوا در فضایی رسانه ای مقام و جایگاه مسجد را در جامعه و زندگی ارزیابی می نمایند.

وی غبارروبی مساجد برای ضیافت ماه مبارك رمضان و آماده سازی مساجد را برای نمازگزاران در این ایام از دیگر برنامه های این اداره عنوان كرد.

اینك در دهه تكریم غبار مساجد كه غبار دلهایمان را می زداییم تا در این مكان مقدس در ماه ضیافت الهی با دلهایی آراسته گردهم آییم، باید سعی كنیم كه در این محیط امن و با طراوت با هدف به اكمال رساندن انسان و فراهم ساختن فضایی برای خدایی شدن است، در زمره بندگان مقرب خداوند سكنی گزینیم./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.