"ابراهيم اصغري" به محصور بودن فيلم‌هاي سينماي دفاع مقدس اشاره كرد و گفت:"شور و شيرين" فيلمي ارزشي است كه متاسفانه اينگونه فيلم‌ها در اكران حامي ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران؛شب گذشته برنامه "دو نيم ساعت" با حضور "ابراهيم اصغري"،"حميدرضا عمارلو" با اجراي حميدرضا مدقق به بحث و گفتگو پيرامون سينماي دفاع مقدس پرداختند.
در ابتداي اين گفتگو "مدقق" سينماي دفاع مقدس را ايراني ترين و بومي ترين ژانر سينماي ايران ناميد و از تهيه‌كننده فيلم سينمايي "شور شيرين" دلايل دشواري فيلمسازي در حوزه دفاع مقدس را جويا شد كه "ابراهيم اصغري" تهيه‌كننده فيلم سينمايي "شور شيرين" گفت:بي‌شك توليد فيلم‌هاي دفاع مقدس طي اين سالها بسيار دشوار شده است كه از دلايل دشواري اين گونه مي‌توان به كمبود امكانات و تجهيزات جنگي و هزينه بسيار ساخت فيلم‌هاي دفاع مقدس اشاره كرد.
وي افزود:بخش ديگري از اين دشواري‌ها به موضوعات سرصحنه باز مي‌گردد،انرژي كه گروه سازنده براي تهيه يك اثر جنگي مي‌گذر اند بسيار،بسيار بيشتر از ساخت ديگر فيلم‌هاي سينمايي است.
در ادامه گفتگو "حميدرضا عمارلو" بازيگر نقش "شهيد كاوه" درخصوص انتخاب خود براي اين نقش همچنين آشنايي و شناخت او با "شهيد كاوه "گفت:اصغري تهيه‌كننده اين پروژه به همراه گروهشان براي انتخاب نقش شهيد كاوه در شهرستان‌هاي مختلف تست بازيگري مي‌گرفتند كه من نيز در اين تست شركت كردم و به دليل شباهتي كه به ايشان داشتم براي اين نقش انتخاب شدم.
وي افزود:من نيز از قبل "شهيد كاوه" را مي‌شناختم و بعد كه براي اين نقش انتخاب شدم سعي كردم تحقيقات گسترده‌اي در خصوص اين شخصيت انجام دهم.
عمارلو تصريح كرد:با كمك كارگردان اين پروژه و همچنين دراختيار داشتن فيلمنامه كامل از شخصيت اين بزرگوار توانستم ارتباط بسيار خوبي با اين نقش برقرار كنم.
در ادامه تهيه‌كننده "شور شيرين" در پاسخ به اينكه چرا در آثارش زندگي شهيدان را روايت مي‌كند كه در فيلم "به كبودي ياس" نيز چنين چيزي را از او ديديم،اظهار داشت:در فيلم سينمايي "به كبودي ياس" دوراني از زندگي "شهيد برونسي" را به تصوير كشيديم كه جرقه ساخت "شور شيرين" و زندگي شهيد كاوه از آنجا آغاز شد.
وي افزود:‌در مرحله و اكران "به كبودي ياس" بازخورد بسيار خوبي از مخاطبان ديديم و در نهايت تصميم گرفتم زندگي "شهيد كاوه" را كه خراساني نيز بود به تصوير بكشم.
تهيه‌كننده "به كبودي ياس" تصريح كرد:داستان زندگي "شهيد كاوه" بسيار جذاب است خصوصاً حضور او در كردستان بسيار منحصر به فرد است كه ويژگي‌هايي كه اين شهيد دارد براي نسل جديد بسيار جذاب است.
اصغري افزود: مايك پروسه يكساله را براي تحقيقات اين اثر داشتيم و نهايتاً با 4 ماه فيلمبرداري اين فيلم ساخته شد.
اصغري همچنين به اكران اين فيلم در سينما‌هاي كشور اشاره كرد و گفت:حدود 2 هفته است كه اين فيلم در سينماها اكران شده است گرچه اين فيلم در روزهاي اول و حتي قبل از اكران نيز حاشيه‌هاي بسياري برايش پيش آمد كه به آن لطمه زد اما د رنهايت اكران شد و توانست مخاطبان خود را بدست آورد.
در ادامه عمارلو بازيگر نقش شهيد كاوه در پاسخ به اينكه كدام دوران از زندگي شهيد كاوه برايش جالب بودگفت:من بيشتر تمركزم به همان قسمتي بود كه در فيلم به آن پرداخته شد و جذابيت بسياري برايم دارد.
وي با بار دراماتيكي اين برهه از زندگي "شهيد كاوه" كه به تصوير كشيده شده ،اشاره كرد و گفت:اين مقطع از زندگي شهيد كاوه كه به تصوير كشيده شد؛بار دراماتيكي بسيار دارد كه قابليت تبديل به فيلم راداشت،شهامت "شهيد كاوه" نظر من را به خود جلب كرد و به لطف اين فيلم توانست ارتباط بسيار بيشتري با آن شهيد برقرار كنيم.
اصغري در پاسخ به اين كه در فيلم‌هايي كه به زندگي نامه‌ ي بزرگان مي‌پردازد تا چه اندازه با حقايق تاريخي مطابقت دارد،گفت:‌اولين استراتژي ما اين بود كه به واقعيت‌هاي زندگي شهيد كاوه و فادار بمانيم.
وي ادامه داد:در فيلم شهيد كاوه برنامه‌مان اين بود كه ما در خدمت اين شهيد بزرگوار باشيم؛سعي كرديم شخصيت‌هاي زندگي او را به درستي به تصوير بكشيم.
وي ادامه داد:خوشبختانه در اين پروژه يكي همزمان شهيد كاوه از  ابتداي ساخت اين فيلم كنار ما حضور داشت؛"مجيد عيافت" كه آشنايي خوبي نيز با سينما دارد،مهمترين سند تاريخي ما براي ساخت اين پروژه بود.
وي افزود:گاهي موضوعاتي را كه براي هرچه بهتر شدن اين پروژه نياز بود،او به ما مي‌گفت و در مجموع توانستيم اثري رضايت بخش از زندگي اين شهيد بزرگوار را به تصوير بكشيم.
بازيگر نقش "شهيد كاوه" در پاسخ به اينكه آيا تمايل دارد صحنه هايي از فيلم را دوباره بازي كند، اظهارداشت:بله يكبار اين اتفاق براي من افتاد و حسرت بعضي سكانس ها را خوردم و دوست داشتم كه وقت بيشتري مي گذاشتم و بار ديگر آن صحنه تكرار مي شد.
وي افزود:سكانس هايي كه حسي است و ديالوگ ندارد را خيلي بيشتر دوست دارم؛اما در مجموع كليت و ساختار فيلم را مي پسندم.
اصغري نيز در ادامه در پاسخ به اينكه چه سكانس هايي از اين پروژه را دوست دارد،گفت:در مجموع كليت فيلم برايم حائز اهميت است؛اما سكانس هايي كه مربوط به دكل بنفشه مي شود به دليل زحمت هاي بسياري كه براي ساخت آن قسمت ها شد را بسيار دوست دارم.

*دلم مي خواست پشتيباني بيشتري از اين فيلم مي كردم
اصغري،همچنين در پاسخ به اينكه اگر شرايطي فراهم مي شد و مي خواستيد قسمت هايي از اين پروژه را تغيير دهيد كدام بخش است،افزود:اگر بخش هايي كه مربوط به من مي شود،تكرار شود دلم مي خواست پشتيباني بيشتري داشته باشم؛من سراسر فيلم را همانند پازلي مي بينم كه قطعات به درستي در كنار هم چيده شده است.

* سه پلان آخر فيلم برايم بسيار جذاب است
اصغري تهيه كننده فيلم سينمايي "شور شيرين" به چند پلان آخر اين فيلم اشاره كرد و گفت:سه پلان آخر اين فيلم برايم بسيار جذاب است،ضمن اينكه اوج معرفي شهيد كاوه به چند پلان آخر باز مي گردد.
عمارلو،در ادامه گفت:در افتتاحيه فيلم در مشهد مقدس خانواده شهيد كاوه نيز حضور داشتند كه رضايت خاطر بسيار داشتند.
اصغري،نيز در پاسخ به اينكه چه واكنش هايي را هنگام اكران فيلم ديده است،بيان كرد:من "شهيد كاوه" را مي شناختم،هنگام افتتاحيه فيلم؛خواهر شهيد كاوه به همراه دختر شهيد كاوه حضور داشتند و با ويژگي هاي شهيد كاوه به خوبي آشنا بودند،خاطرم مي آيد هنگامي كه قرار بود شخصي به پشت تريبون بيايد و قرآن بخواند تا مراسم شروع شود از برگزار كنندگان مراسم خواستم تا عمارلو بازيگر نقش شهيد كاوه را گريم كنند تا او قرآن بخواند به دليل اينكه "عمارلو" حافظ كل قرآن نيز هست،به راحتي مي توانست از پس اين موضوع برآيد.
وي تصريح كرد:وقتي او قرآن خواند،خواهر شهيد كاوه گفت:احساس كردم محمود را بار ديگر ديدم زيرا زماني كه براي آخرين بار او را ديدم در همين سن و سال بود و ديگر هيچوقت او را نديديم.

*سينماي ايران به مقام بلند بالاي شهيدان اداي دين نكرده است

اصغري،با توجه به اهميت سينماي دفاع مقدس گفت:با توجه به اهميت سينماي دفاع مقدس متأسفانه ما بسيار محدود عمل كرده ايم؛چرا كه اگر اين اتفاق افتاده بود، امروز سينماي دفاع مقدس بي رقم نمي شد.
وي گفت:متأسفانه يكسري فاكتورها بعد از پايان جنگ مطرح شد كه باعث شد سازندگان از فيلم فيلم هاي دفاع مقدس غافل شوند.

* فرصت زيادي براي ساخت آثار تاريخي نداريم
تهيه كننده فيلم سينمايي "شورشيرين" به اهميت سينماي دفاع مقدس و همچنين محدود بودن زمان ممكن اشاره كرد و اظهارداشت:به اعتقاد من يك غفلت تاريخي در زمينه ساخت آثار دفاع مقدس صورت گرفته است كه ما روز به روز از اين سينما دورتر مي شويم،من احساس مي كنم ما بايد برگرديم به آن سال ها و دوران دفاع مقدس را همينطور كه بوده است به تصوير بكشيم.

اصغري،بيان كرد: شايد 15 الي 20 سال ديگر بيشتر فرصت نداشته باشيم تا به ساخت آثار دفاع مقدس بپردازيم؛زيرا به مرور زمان ديگر كسي از همرزمان دفاع مقدس نيست و اگر بعد از گذشت ايام بسيار بخواهيم فيلم بسازيم آن فيلم تخيلي مي شود.
عمارلو،در پاسخ به اينكه واكنش دوستان چگونه است،گفت:تاحد زيادي مخاطب اين فيلم جوانان و نوجوانان هستند و اين فيلم خوشبختانه توانسته با مخاطب ارتباط برقرار كند؛گرچه معتقدم فيلم بايد در يك موقعيت بهتر اكران مي شد.
بازيگر نقش "شهيد كاوه" در پاسخ به اينكه اگر بخواهد "شهيد كاوه" را در يك جمله بيان كند، گفت:نمي توان اين شهيد بزرگوار را درچند جمله تعريف كرد؛ولي ايمان و اعتقاد را راسخي كه او داشت را نمي توانم فراموش كنم.
در پايان اصغري،نيز در پاسخ به اينكه تقاضاي شما از مسئولان درخصوص فيلمهاي دفاع مقدس چيست،گفت:مسئولان در زمينه ساخت فيلمهاي دفاع مقدس بيشتر از اينكه شعار بدهند،عمل كنند و در مرحله اكران نيز حامي اين فيلم ها باشند./ه

برچسب ها: فیلمهای ، دفاع ، مقدس ، حامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار