کارشناس مسائل آمریکا گفت: کشورهای طرف قرارداد با آمریکا برای پذیرش منافقین متوجه باشند که اسکان یک گروهک تروریستی در خاک آن‌ها هرگز به صلاحشان نخواهد بود.

فؤاد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران پیرامون سیاست‌های دولت آمریکا در قبال منافقین رانده شده از عراق توضیحاتی داد که شرح این گفتگو را در زیر می خوانید:

* به نظر شما چرا سیاست مداران آمریکایی از منافقین حمایت می‌کنند؟

- بعد از سرنگونی رژیم صدام چند کشور متولی فعالیت های منافقین شدند که یکی از آنها کشور آمریکا است. مقامات آمریکایی با توجه به اینکه اعضای گروهک منافقین چهره ایرانی دارند و با زبان فارسی آشنا هستند، پس رفت و آمدشان به داخل کشور با واکنش کمتری روبرو می شود، خواستند که از این گروهک تروریستی برای پیشبرد اهدافشان که همان بحث سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران است استفاده کنند. لذا از همان ابتدای فروپاشی دولت صدام، افرادی که نفوذ زیادی در کنگره آمریکا داشتند را به حمایت از این گروهک تروریستی ترغیب کردند.

* این افراد شامل چه کسانی می شوند؟

-  اکثر این افراد از بانیان اصلی گروهک منافقین در داخل کنگره آمریکا هستند، به عنوان مثال فردی که الان  رئیس روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا است، در آن زمان هم یکی از بانیان اصلی گروهک منافقین در داخل کنگره آمریکا بود. یکی از اتهاماتی که دولت آمریکا به صدام وارد می کرد این بود که صدام از گروه های تروریستی حمایت می کند. قبل از حمله آمریکا به عراق، یکی از خبرنگاران آمریکایی از آقای دیک‌چنی که معاون رئیس جمهور وقت آمریکا بود، پرسید: "این گروهک تروریستی که صدام از آنها حمایت می کند، کدام هستند؟" البته دیک چنی نمی خواست پاسخ صریحی به خبرنگار بدهد؛ اما در پاسخ گفت: "این گروه MKO (گروهک منافقین) است." اما همین گروهی که در حقیقت به بهانه حضور آنها در عراق، آمریکایی ها به عراق حمله کردند، اولین حمایت ها را پس از صدام از سیاستمداران آمریکایی گرفتند.

* حمایت آمریکایی ها از منافقین به چه صورت بود؟

- با اینکه به صورت رسمی گروهک منافقین در لیست گروه های تروریستی وزارت خارجه آمریکا بود، این گروهک هم در واشنگتن دفتر داشت و هم به شدت در حوزه جذب منابع مالی در آمریکا فعال بود و حتی چندین کنفرانس بزرگ هم برگزار می کردند و بسیاری از اعضای خود را برای حضور در این کنفرانس از اروپا می آوردند و دولت آمریکا هم کاملا هماهنگ به اینها ویزا می داد. یعنی همان وزارت خارجه ای که این گروهک را در لیست تروریست ها قرار داده بود، تسهیلات ویژه ای را برای حضور اعضای این گروهک در آمریکا و در کنفرانس های متعدد فراهم می کرد؛ حتی با حمایت هایی که جمعیت قابل توجهی از کنگره آمریکا از اینها داشتند، برخی از مراسم خود را در داخل کنگره آمریکا برگزار می کردند. حتی منافقین آموزش های نظامی خود را در غرب آمریکا می دیدند.

* چرا نام سازمان منافقین را در لیست تروریستی قرار گرفت؟

- این لیستی است که آمریکایی ها ادعا می کنند لیست صحیحی است و با توجه به سابقه جنايتکارانه منافقین در حوزه فعالیت های تروریستی، امکان اینکه اسم اینها در لیست درج نشود، وجود نداشت. البته همان موقع هم که قرار بود نام گروهک منافقين در لیست تروریست ها قرار گیرد، در آمریکا بحث بود که شاید اینها بتوانند برای فعالیت های آمریکا مناسب باشند. لذا تروریست بودن اینها آنقدر واضح بود که عدم اضافه نام این گروه به لیست تروریست ها سوال های زیادی را ایجاد می کرد.

* چرا آمریکایی ها بعد از صدام هم از منافقین حمایت کردند؟
- منافقین کاملا با اهداف سیاسی آمریکا هماهنگ بودند. لذا بعد از جنگ آمریکا علیه عراق، این حمایت ها افزایش پیدا کرد و پادگان اشرف و جاهای دیگری که منافقین در عراق مستقر بودند تحت حمایت نیروهای آمریکایی قرار گرفت و به تدریج که حکومت عراق دست مردم افتاد و نفوذ سیاسی آمریکا در این کشور کمتر شد، حمایت آمریکا از منافقین بیشتر شد. چرا که منافقین نه تنها در کشور ما وجهه خرابی دارند، بلکه در عراق هم به خاطر جنایت هایی که کرده بودند، وجهه زشتی داشتند؛ لذا باید آمریکایی ها از اینها حمایت می کردند.

* در مورد توافق آمریکا با کشورهای اردن، عربستان، پاکستان، آذربایجان و قطر در مورد اسکان منافقین هم توضیح دهید؟

- بردن گروهک منافقین به کشور آمریکا در راستای منافع دولت آمریکا نیست. چرا که منافقین چهره های متعادل و متعارفی نبوده و افرادی هستند که سال ها در سیستم منافقین جنایت های زیادی را انجام داده اند و این امکان که دولت آمریکا بخواهد اینها را در جامعه خود رها کند وجود ندارد. از سوی دیگر آمریکا از نظر جغرافیایی فاصله زیادی با ایران دارد و دولتمردان آمريکايي منافقین را فقط برای اهداف ضد ایرانی می خواهند در غیر این صورت منفعت ویژه ای ندارند که دولت آمریکا از آنها حمایت کند. البته تعدادی را ممکن است ببرند و در حوزه های جاسوسی و رصدی که نسبت به ایران دارند، استفاده کنند؛ ولی همه آنها لزوما این قابلیت را ندارند. لذا آمريکا در برخی دولت های منطقه که نفوذ بیشتری دارد، می خواهد این برنامه را پیاده کند تا استفاده منافقين علیه ایران، راحت تر بوده و مشکلات حضورشان در آمریکا هم مرتفع شود.

* آیا این پنج کشور با حضور منافقین در کشورشان موافقت کرده اند؟

- البته این کشورها در روابطی که با جمهوری اسلامی ایران دارند، متوجه هستند که اسکان منافقین در خاک کشورشان هرگز به صلاحشان نخواهد بود. چرا که هیچ منفعتی برای آن ها ندارد. البته دولت عربستان یکی از بانیان گروهک تروریستی منافقین است که بخشی از منابع مالی این گروهک را نیز تأمین می کند.

 * در مورد پول هایی که گفته می شود برخی سیاستمداران آمریکایی گرفته‌اند تا نام گروهک منافقین را از لیست تروریست ها خارج کنند، توضیحی دارید؟

- یکی روش هایی که آمریکا نسبت به گروهک منافقین دارد این است که در دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، از سیاستمداران مشهور بازنشسته که الان سمتی در دولت آمریکا ندارند، اما نفوذ خوبی در کنگره آمريکا دارند، استفاده کرده و پول های کلانی را برای خارج کردن نام منافقین از لیست تروریست ها به اینها داده اند. افرادی مانند جولیانی که در 11 سپتامبر 2001، شهردار نیویورک بود یا هواردين که یکی از کاندیداهای مطرح ریاست جمهوری در سال 2004 بود و الان هم در حزب دموکرات فعالیت می کند. تام‌ریچ که وزیر امنیت داخلی دولت اول بوش پسر بود، جان بولتن که سفیر بوش در سازمان ملل بود و دیگر چهره های نسبتا مشهور سیاسی آمریکا که دنبال پول هستند و مبالغ هنگفتی را از منافقین گرفته اند.

* نظر مردم آمریکا نسبت به اینگونه اعمال سیاستمداران آمریکایی چگونه است؟

- این روزها بحثي که در رسانه های آمریکایی و در روزنامه های نسبتاً مستقل آمریکا پوشش خبری می شود این است که آیا قانونی وجود دارد که اجازه دهد گروهک تروریستی منافقین به این راحتی در داخل آمریکا فعالیت کرده و به سیاستمداران آمریکایی پول بدهند؟ و این نشان دهنده این است که مردم آمریکا نگاه خوبی نسبت به چنین اعمالی از سوی سیاستمداران غربی ندارند.

*  و حرف آخر؟

- از نگاه دولت آمریکا تروریست در دو طیف خوب و بد قرار می گیرد. لذا تروریستی که در راستای منافع آن ها حرکت کند، تروریست خوب، و از آن طرف، گروهی که بخواهد مستقل باشد و با فشار آمریکا مبارزه کند، به آن تروریست بد اطلاق می شود و اين نمونه اي از تناقض هایي است که در شعار مبارزه با تروریستی که آمریکایی ها از آن دم می زنند، دیده می شود. و این روش برخورد افرادی است که خود را قیم دنیا می دانند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار