معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طرح پزشک خانواده در 43 شهر استان اجرایی شده است و امید می رود تا پایان تابستان شهرهای باقیمانده نیز تحت پوشش قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، رضا سعیدی در نشست خبری پزشک خانواده با بیان این مطلب افزود: تاکنون در مشهد 816 پزشک برای طرح پزشک خانواده ثبت نام کرده اند که نیاز شهر، هزارو 189 پزشک است.

وی اضافه کرد: هر پزشک خانواده می تواند جمعیتی  بین 500 تا هزار و 500 نفر را تحت پوشش خود قرار دهد که به ازای هر نفر سرانه ای در حدود هزار و 750 تومان برای پزشک در نظر گرفته شده است.

سعیدی با تشبیه کردن این طرح به جراحی بزرگ بدون بیهوشی ادامه داد: خدمات رسانی در این طرح در سه سطح به مردم ارائه می شود، که سطح یک آن همان پزشک خانواده است که با انتخاب فرد صورت می پذیرد، یعنی هر خانواده می تواند تا شعاع یک و نیم کیلومتری از محل سکونت یا محل کار خود پزشکی را به عنوان پزشک خانواده خود تعیین کند و کلیه خدمات در این سطح به صورت رایگان ارائه می شود.

وی اذعان کرد: در این طرح تلاش می شود با ایجاد پرونده ی الکترونیکی برای هر فرد کلیه سوابق پزشکی او ثبت و قابل پیگیری و دسترسی در مناطق دیگر خدمات درمانی باشد.

رییس مرکز بهداشت خراسان رضوی تصریح کرد: طرح پزشک خانوده مختص افراد بیمار نیست بلکه در این طرح تلاش می شود تا افراد سالم، سالم بمانند، افرادی که زمینه ی بعضی از ریسک فاکتورها مانند فشار خون و دیابت را دارند با دادن مشاوره و آموزش از ابتلا آنان  جلوگیری شود. 

سعیدی خاطر نشان کرد: در این طرح کلیه ی افراد جامعه  تحت پوشش بیمه قرارمی گیرند، افرادی که بیمه نیستند با مراجعه به بیمه ی ایرانیان از بیمه ی خویش فرمای این بیمه استفاده می کنند که 50 درصد هزینه ی آن را دولت و 50 درصد آن را بیمه شده تقبل می کند و اگر افرادی توان پرداخت آن 50 درصد را نیز نداشتند با هماهنگی های انجام شده با کمیته ی امداد 35 درصد آن را کمیته ی امداد و 15 درصد را بیمه شده می پردازد.

وی با اشاره به خدمات درمانی سطح دو و سه ادامه داد: خدمات سطح دو شامل پزشک متخصص و سطح سه شامل پزشک فوق تخصص می شود که حتما باید با ارجاع پزشک خانواده باشد و اگر در غیر این صورت باشد کلیه هزینه ها به صورت آزاد از فرد دریافت می شود.

سعیدی عنوان کرد: پزشکان متخصص بیماری های عفونی، اطفال، داخلی و پزشک اجتماعی نیز می توانند در سطح یک ثبت نام نمایند./س


 

برچسب ها: پزشک ، خانواده ، اجرایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.