اولی های اقتصادی ایران در اینجا هستند .

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران ، در این فهرست با اولین ها در اقتصاد ایران بیشتر آشنا می شوید ،

 

  • اولین بانک ایرانی

بانک سپه اولین بانک ایرانی می باشد

در عصری که بانک های بیگانه هر لحظه فشار بیشتری بر اقتصادی کشور اعمال می‌کردند، قدمی در راه تحکیم اساس اقتصاد کشور برداشته و شالوده محکم اولین بانک ایرانی ریخته شد. بانک سپه اولین بانک ایرانی می باشد که در سال 1304 شمسی  تاسیس شد.  اولین شعبه بانک در 24 اسفند ماه همان سال در شهر رشت افتتاح گردید.

 

  • با ارزش ترین معدن طلا ‏

معدن موته در تهران‏ ، با ارزش ترین معدن طلای کشور است .

‏معدن طلای موته ، در 270 کیلومتری جنوب غرب تهران در رشته کوههای نسبتا پست واقع در جنوب دلیجان ، شمال غربی ‏میمه و شمال شرقی گلپایگان قرار دارد .

فاصله مجتمع معدنی موته از روستای موته که در کنار جاده آسفالته گلپایگان قرار دارد ‏‏8 تا 10 کیلومتر می باشد . این معدن به صورت روباز است و دارای 9 کانسار طلادار است  که در حال حاضر سالانه نزدیک به ۲۰۰ کیلو طلا از معدن طلای موته استخراج می‌شود.

 

  • نخستین کارخانه چای

نخستین کارخانه چای کشور درسال 1309 شمسی بنیاد شد .

نخستین کارخانه چای در ایران در سال 1309 شمسی توسط سازمان چای بنیاد شد . هم اکنون صدها کارخانه چای در ایران ‏مشغول به کار هستند . شایان یادآوری است که چای در ردیف رایج ترین و مهم ترین نوشیدنی های مورد مصرف  در ایران و ‏جهان می باشد و سهم ایران 4 تا 5/4 درصد از مصرف کل چای جهان می باشد . ‏

 

  • تنها بندر مشرف به اقیانوس ‏

بندر چابهار ‏تنها بندر مشرف به اقیانوس و شرقی ترین بندر کشورمی باشد.

‏بندر چابهار متشکل از دو بندر موسوم به بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی است. بندر شهید بهشتی با 5 پست اسکله و ‏تجهیزات مناسب تخلیه و بارگیری کالا، فعالیت بندری ودریایی دارد و حداکثر آبخور این بندر 5/9 متر است و قابلیت پذیرش ‏کشتی های 25هزار تنی را دارد . از سوی دیگر، بندر شهید کلانتری هم با 5 پست اسکله و بیش از ده ها دستگاه تجهیزات ‏مناسب تخلیه و بارگیری در استان سیستان و بلوچستان است که آبخور مجاز در این بندر حداکثر 5/12 متر است.

بندر چابهار ‏تنها بندر مشرف به اقیانوس و شرقی ترین بندر ایران می باشد. این بندر به عنوان اصلی ترین قطب شیلاتی ایران در حاشیه ‏دریای عمان شناخته می شود.

این شهر بندری با مرز آبی به طول 300متر کیلومتر سالیانه در صد بالایی از محصولات شیلاتی ‏را به خود اختصاص داده است. بندر چابهار با وسعتی بالغ بر 11 کیلومتر مربع در ارتفاع 7متر از سطح دریا قرار گرفته است.‏

 

  • بزرگترین تایر ‏

تایر 25 – 5/23 بزرگترین تایر تولیدی در ایران می باشد

این تایر که در اردیبهشت ماه سال 1384 ساخته شده در خودروهای ‏راه سازی و عمرانی کاربرد دارد .

 

  • بزرگترین بندر ‏

بندر امام خمینی با داشتن 36 بارانداز بزرگترین بندر ایران می باشد . ‏

بندر امام خمینی (ره) در انتهای شمال غربی خلیج فارس ، در 90 کیلومتری شرق آبادان و خرمشهر و در جنوب شرقی اهواز ‏قرار دارد و از نظر طبیعی بهترین موقعیت را برای توسعه دارد . بندر امام خمینی با داشتن 36 بارانداز بزرگترین بندر ایران می باشد . بندر امام خمینی به عنوان بزرگترین پایانه ‏صادراتی کشور می باشد و به طور متوسط سالانه 35 میلیون تن کالاهای نفتی و غیر نفتی در این بندر تخلیه و بارگیری می شود ‏‏.

 

  • اولین فرودگاه

فرودگاه قلعه مرغی اولین فرودگاه کشور است .

آشیانه قدیمی فرودگاه قلعه مرغی مربوط به دوره معاصر است و در تهران، غرب جوادیه راه آهن ـ خیابان قلعه مرغی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۷۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

  • اولین پالایشگاه نفت ‏

طراحی اولین پالایشگاه در سال 1288 شمسی انجام شد .

پالایشگاه آبادان قدیمی ترین و بزرگترین پالایشگاه نفت ایران است . طراحی این پالایشگاه در سال 1288 شمسی انجام شد . در ‏سال 1291 شمسی  پالایشگاه آبادان با ظرفیت 2400 بشکه در روز به عنوان اولین پالایشگاه نفت خاورمیانه کار خود را آغاز کرد ‏با ایجاد واحدهای بعدی در سال 1334 این پالایشگاه به عنوان بزرگترین پالایشگاه جهان در آن زمان شناخته شد .

 

  • بزرگترین پایانه مسافربری دریایی ‏

‏ بندر خرمشهر‏ بزرگترین پایانه مسافربری دریایی ‏ کشور است .

بزرگترین پایانه مسافربری دریایی کشور با نام  خلیج فارس در خرداد 1385 به بهره برداری رسید . این پایانه مسافربری ‏دریایی در خرمشهر در کنار ساحل اروند رود و در وسعتی معادل 5500 مترمربع زیر بنا ساخته شده است . پایانه مسافربری ‏دریایی خلیج فارس در یک روز کاری قادر است به 1200 مسافر خدمات عرضه کند .

 

  • بزرگترین میدان نفتی

‏ در سال 1999 بزرگترین اکتشاف نفت انجام گرفت .

در سال 1999 ایران بزرگترین اکتشاف نفت خود در طول 30 سال گذشته را انجام داد . در این اکتشاف یک حوزه بزرگ ‏نفتی آزادگان در جنوب غربی خوزستان کشف شد . ظرفیت حوزه نفتی آزادگان حدود 30 میلیارد بشکه تخمین زده شده ‏ولی پیش بینی می شود پیچیده بودن این حوزه از لحاظ زمین شناختی باعث افزایش میزان نفت استخراج شده خواهد شد .

 

  • اولین مجتمع پتروشیمی ‏

اولین مجتمع پتروشیمی‏ در سال 1342 احداث شد .

‏مجتمع پتروشیمی شیراز که اولین مجتمع پتروشیمی در ایران است در سال 1342 جهت تولید کودهای شیمیایی ازته احداث شد.‏ این مجتمع در 45 کیلومتری شهر شیراز در مجاورت رودخانه کر و در نزدیکی مرودشت واقع گردیده است . وسعت مجتمع 300 ‏هکتار است که از این مقدار 72 هکتار آن را محوطه صنعتی تشکیل می دهد . ارتفاع این مجتمع از سطح دریا حدود 1600 متر می ‏باشد .

 

  • بزرگترین کارخانه قند

بزرگترین کارخانه قند در سال1383 به بهره برداری رسید .

بزرگترین و مدرن ترین کارخانه قند چغندری کشور به همت متخصصان و کارشناسان داخلی و با بکارگیری تکنولوژی روز ‏صنعت قند دنیا سال 1383 در شهرستان (نقده) به بهره برداری رسید . ظرفیت تولید این کارخانه روزانه 3 هزار تن چغندر (قابل افزایش به ‏‏5 هزار تن) و تصفیه روزانه 420 تن شکر خام (قابل افزایش به 700 تن) اعلام شده است.  

  • قدیمی ترین شرکت کشتی سازی

اولین شرکت کشتی سازی در سال 1347 تاسیس شد .

شرکت صدرا قدیمی ترین شرکت کشتی سازی ایران است که در سال 1347 در بوشهر تاسیس شد . شرکت صدرا برای اولین بار در تاریخ ‏ایران موفق به تولید نفتکش 4800 تنی در دریای خزر شده و این در حالی است که پیش از این ایران مجبور بود کشتی های ‏خریداری شده  را از کانال ولگا- دن وارد این دریا کند .


برچسب ها: بازار ، اولین ، ایران ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار