بازداشت شيخ النمر روحاني برجسته شيعه و شهادت دو جوان به نام هاي "اکبر شاخوري و محمد فلفل" در شهر العواميه در شرق عربستان، موج بيداري اسلامي را بر اين کشور حاکم کرده است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با شروع موج بيداري اسلامي در کشورهاي شمال آفريقا و آسياي غربي در اوايل سال 2011 ميلادي و سرنگوني ديکتاتورهاي عرب وابسته به آمريکا، شمارش معکوس براي سقوط رژيم آل سعود در عربستان آغاز شده است.

حکام محافظه کار آل سعود که با تسلط بر ذخاير عظيم نفتي و تسليحات آمريکايي، همواره در پي جنگ افروزي در منطقه بوده اند، اکنون با اوج گيري تظاهرات مردمي در منطقه و سقوط ديکتاتورهاي وابسته، بقاي خود را در خطر مي‌بينند.

**کمک آمريکا به عربستان براي سرکوب قيام هاي مردمي

آل سعود از ترس گسترش اعتراضات و موج بيداري اسلامي به آمريکا پناه برده و  گواه اين امر سفر ديويد پترائوس رئيس سازمان سيا به جده و ديدار وي با ملک عبدالله پادشاه عربستان پس از اوج گيري تظاهرات مردمي در شرق عربستان است.

آمريکايي ها که سعي مي کنند حوادث منطقه را به نفع خود مصادره کنند، از بي ثباتي در عربستان و تزلزل در دربار آل سعود هراس دارند؛ چرا که اين امر قيمت هر بشکه نفت خام را در اين شرايط نامطلوب اقتصاد غرب به 300 دلار مي‌‌ساند.

 از سويي ديگر، آل سعود از رفتار آمريکا در قبال تحولات منطقه دلخور است؛ پس از 11 فوريه 2011 و سقوط حسني مبارک در مصر بود که رژيم سعودي، آمريکا را متهم به عدم حمايت از مبارک کرد.

نكته ديگر اين كه سعود الفيصل وزير خارجه عربستان در اين رابطه عنوان کرده بود آمريکايي ها با هزينه اي معادل 1.97 تريليون دلار عراق را تصرف کرده و آن را در کادو پيچيدند و تقديم ايران  کردند!!

** شرق عربستان، نقطه شروع بيداري اسلامي

استان الشرقيه را بايد نقطه شروع اعتراضات  مردمي در عربستان دانست حدود 2 ميليون نفراز جمعيت 3 ميليوني اين استان را شيعيان تشکيل مي دهند که حتي از کمترين امکانات رفاهي و شهروندي هم برخوردار نيستند؛ با اين وجود اکثر ذخاير نفتي عربستان در شرق اين کشور قرار دارد. بر همين اساس است که جوانان عربستاني در مراسم تشييع جنازه هاي شهيدان شاخوري و فلفل در شهر العواميه، حکام آل سعود را تهديد مي کنند که در صورت ادامه بازداشت شيخ النمر چاه هاي نفتي را به آتش مي‌کشيم.


**بازداشت شيخ النمر و تداوم اعتراضات مردمي

استان الشرقيه با شهرهايي چون القطيف،‌ دمام،‌العواميه،‌عرعر، الاحساء، عسير و الربيعيه در سال 1913 ميلادي در پي عقد قرار داد "دارين" که ميان "عبدالعزيز بن سعود" بنيانگذار عربستان معاصر و امپراتوري بريتانيا منعقد شد، به سلطه آل سعود درآمد و در اين چندين دهه پادشاهان سعودي از هيچ ظلمي بر عليه مردم اين منطقه دريغ نکرده اند.

 تشکيل هيئت امر به معروف و نهي از منکر يا حسبه توسط مقامات سعودي و برخورد با آيين هاي مذهبي شيعيان و ترويج وهابيت در راستاي اقدامات آل سعود براي تگنا قرار دادن شيعيان شرق عربستان است؛ اما به نظر مي رسد بازداشت آيت  الله نمر روحاني شيعه مذهب شرق عربستان، طليعه اي است براي شعله ور شدن آتش خشم مردم اين منطقه و سرايت آن به ساير مناطق عربستان و در نهايت سقوط آل سعود.

*عربستان و بيداري اسلامي در ساير کشورها

پس از شکل گيري تظاهرات مردمي در بحرين عليه حکومت آل خليفه، عربستان سعودي از ترس سرايت اين اعتراضات به مناطق شيعه نشين شرق عربستان،‌ با روانه کردن تجهيزات و نيروهاي سپر جزيره به بحرين، به سرکوب مردم اين کشور پرداخت.

در واقع مي توان گفت،‌ آغاز بيداري ا سلامي در بحرين، کاخ 14 ميليون دلاري ملک عبدالله در جده را به لرزه در آورد در همين راستا حکام آل سعود براي منحرف کردن بيداري اسلامي به راهکار ديکته شده از سوي آمريکا و رژيم صهيونيستي يعني فشار به حکومت بشار اسد در سوريه که يکي از محورهاي مقاومت اسلامي در منطقه است، پرداختند.

درواقع، آل سعود با دلارهاي نفتي خود و حمايت از تروريست ها درصدد براندازي حکومت سوريه است تا به نوعي به اقدامات رياکارانه و جنايتکارانه خود سرپوش بگذارد بر همين اساس است که روزنامه واشنگتن پست مي نويسد: در همان روزي که ملک عبدالله پادشاه عربستان از گذار دموکراتيک در سوريه خبر داد و خواهان پايان حکومت بشار اسد شد، نيروهاي امنيتي سعودي در شهر القطيف در شرق عربستان به روي معترضان آتش گشودند.

در پايان بايد خاطر نشان کرد: حکام آل سعود که با تمسک به فتنه هاي مذهبي و حمايت از تشکيلات سلفي و تروريستي مانند القاعده، طالبان و سپاه صحابه به دخالت در کشور اسلامي مي پردازند و با سياست مثبت آهنين و با چراغ سبز آمريکا در سرزمين مقدس وحي حکومت مي کنند، ديگر به روزهاي آخر خود نزديك شده  و گواه اين ادعا تظاهرات ده ها هزار نفري مردم شرق عربستان است که با شعار "مرگ بر آل سعود" در حال سرايت به تمامي نقاط شبه جزيره است.

** گزارش//حسين سلماني
انتهاي پيام/پ3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۳۳ ۲۹ تير ۱۳۹۱
خوب بود ممنون
آخرین اخبار