وزيران امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و تركمنستان بر افزايش مبادلات 5 ميليارد دلاري بين دو كشور تأكيد كردند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنکاران، به نقل از اداره اطلاعات مطبوعات وزارت امور خارجه، علي‌اكبر صالحي و رشيد مردوف روز دوشنبه در ديداري در تهران در حاشيه دوازدهمين اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي، اراده رييسان‌جمهور دو كشور و ظرفيت‌هاي موجود را بهترين پشتوانه براي تحقق اين امر دانستند.

صالحي در اين مذاكرات با اشاره به روابط ويژه دو كشور همسايه در ابعاد تاريخي، فرهنگي، آداب و سنن، اظهار كرد: خوشحاليم حجم روابط اقتصادي و تجاري دو كشور به 5 ميليارد دلار رسيده، اما با توجه به اراده و تأكيدهاي رييسان‌جمهور دو كشور و ظرفيت‌هاي متقابل موجود، افزايش اين حجم مبادلات به رقم‌هاي بالاتر قابل دسترسي است.

وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران همواره همسايه و دوست مطمئن و قابل اتكا تركمنستان بوده و خواهد بود، تأكيد كرد كه دو طرف بايد براي تحقق اهداف ترسيم شده در همكاري‌هاي جامع و دراز مدت دو كشور اهتمام نمايند و آشنايي بيش‌تر دو طرف با امكانات و ظرفيت‌هاي يكديگر در اين راستا يك ضرورت است.

وي بر آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي توسعه همكاري‌ها در كليه زمينه‌هاي دوجانبه، چند جانبه و منطقه‌يي تأكيد كرد.

وزير امور خارجه تركمنستان نيز در اين ملاقات با ابلاغ سلام‌هاي گرم و آرزوهاي صميمانه رييس‌جمهور كشورش اظهار كرد كه رييس‌جمهور تركمنستان همواره تأكيد دارد كه ايران كشور برادر ماست و طي قرون متمادي همسايه خوبي براي ما بوده است و لازم است مهم‌ترين و راهبردي‌ترين مسائل مربوط به ارتقا روابط دو كشور همواره مورد توجه باشد.

وي با اشاره به اين كه سطح همكاري‌هاي تهران ـ عشق‌آباد در همه حوزه‌ها به‌صورت پويايي در حال رشد و گسترش است، افزود: در مسائل مهم بين‌المللي از جمله در زمينه تقويت صلح، ثبات، امنيت و توسعه پايدار در جهان نيز دو كشور مواضع نزديكي دارند.

مردف تأكيد كرد كه از ديدگاه ما امنيت تركمنستان، امنيت ايران و امنيت ايران، امنيت تركمنستان است .

وزيران امور خارجه ترکمنستان با اشاره به اين كه روابط دو كشور ريشه‌دار و محكم شده است، سطح همكاري‌ها و مبادلات تجاري و اقتصادي بين دو طرف را بالا توصيف كرد و گفت: ما آمادگي و تمايل داريم كه سطح همكاري‌ها را در چارچوب كميسيون مشترك اقتصادي بررسي و ارتقا دهيم.

مردف در اين ارتباط به همكاري‌هاي دو كشور در حوزه‌هاي انرژي، كشاورزي، مديريت آب، حمل و نقل زميني، ريلي و دريايي و ارتباطات، ساخت جاده، تجارت، امور فرهنگي، علمي، آموزشي و فن‌آوري اشاره كرد و گفت: حدود يك‌صد و پنجاه شركت و موسسه ايراني در تركمنستان فعال هستند و با توجه به توانمندي‌ها و تجربيات بالاي ايران و تجربه خوب قبلي ما از همكاري با شركت‌هاي صنعتي و عمراني ايران، آماده افزايش همكاري‌هاي مشترك و پذيرش شركت‌هاي بيش‌تري از ايران هستيم.

در اين ديدار هم‌چنين افزايش همكاري‌هاي كنسولي، مرزي و گمركي جهت تسهيل و تقويت مناسبات بين دو كشور مورد بررسي قرار گرفت.
انتهاي پيام/س3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار