با توجه به این که بیش از نیمی از هزینه های درمان بر عهده بیماران می باشد جهت رفع این مشکل اعضای انجمن علمی گروه پزشکی ایران اعلام آمادگی کردند تا در بیمارستان های دولتی خدمات رایگان ارائه کنند.

دکتر علی نوبخت حقیقی دبیر مجمع علمی پزشکان ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در سال های گذشته با وجود این که درآمد حاصل از فروش نفت در مقایسه با درآمد فعلی پایین تر بود اما بیمارستان های دولتی خدمات رایگان به بیماران ارائه می دادند.
 
وی افزود: در حال حاضر متاسفانه بیماران در بیمارستان های دولتی که با سرمایه ملت شکل گرفته ناچار به پرداخت هزینه های بالایی برای درمان بیماری خود هستند.
 
وی خاطر نشان کرد: با ارائه خدمات رایگان در بیمارستان های دولتی می توان بخش خصوصی را هم  کنترل کرد  و از این طریق بخش خصوصی نظم بیشتری پیدا می کند.
 
وی اذعان داشت: وقتی خدمات رایگان در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی به بیماران ارائه شود بخش خصوصی مهار می شود و مشکل تعیین تعرفه ها در این بخش حل خواهد شد.
 
وی به این نکته اشاره کرد: با توجه به این که مردم در پرداخت هزینه های درمانی و پزشکی ایران طی اطلاعیه ای اعلام آمادگی کرده که در بیمارستان های دولتی خدمات رایگان به بیماران ارائه کنند.
 
** مسائل اقتصادی اعتماد متقابل پزشک و بیمار را از بین می برد
 
 دبیر انجمن علمی پزشکان ایران در خصوص نکات مطرح شده در اطلاعیه انجمن گفت: در گذشته تناسب معقولی بین دخل و خرج جامعه پزشکی وجود داشت که متاسفانه در حال حاضر مسائل اقتصادی بر این روند تاثیر منفی گذاشته و باعث شده اعتماد متقابل بیمار و پزشک از بین برود و اخلاق پزشکی تا حدودی زیر پا گذاشته شود.
 
وی خاطر نشان کرد: با توجه به این که حق تامین سلامت به عنوان یکی از اساسی ترین حقوق ملت است لذا ارائه خدمات رایگان در بیمارستان های دولتی از سوی مسئولان مورد تاکید قرار گرفته که امیدواریم با اجرای این طرح مشکلات جدی این حوزه از بین برود .
 
وی به نکات دیگر مندرج در این اطلاعیه اشاره کرد که از آن جمله پرداخت حدود 80-90 درصد هزینه های درمان توسط دولت و بیمه ها در کشورهای دیگر بود در صورتی که در کشور ما با توجه به آماری که وزیر بهداشت و درمان در گزارش 91.3.21 در صحن مجلس اعلام کرد 54 درصد از هزینه ها توسط خود بیمار در بیمارستان های دولتی که با سرمایه خود ملت شکل گرفته پرداخت می شود.
 
** روند بیماری های کشنده در ایران تغییر اساسی داشته است
 
دکتر علی نوبخت گفت: روند بیماری های کشنده در ایران در چند دهه اخیر تغییر اساسی داشته و از بیماری های عفونی و واگیر به سوی بیماری های قلبی، سرطانی، دیابت و حوادث جاده ای و اختلالات روانی ایجاد شده است.
 
وی افزود: مسئولین محترم کشور در مورد سیاست گذاری و برنامه ریزی در خصوص تامین سلامت ملت ایران توجه بیشتری داشته باشند.
 
وی خاطر نشان کرد: در تعیین صحیح و عادلانه تعرفه های نظام سلامت نظر تخصصی انجمن های علمی و بخش خصوصی بسیار کارگشا خواهد بود و تعیین تعرفه  غیر واقعی بدون هماهنگی با کانون صنفی و نمایندگان انجمن های پزشکی راه به جایی نخواهد برد.
 
وی در پایان به این نکته اشاره کرد که پرداخت دیه در مورد بیماران با در نظر گرفتن بیمار بودن آن ها از نظر علمی و حقوقی باید مورد بازبینی قرار بگیرد که اجرای آن به شکل موجود با مشکلاتی مواجه است که در اطلاعیه های بعدی به این موضوع نیز خواهیم پرداخت./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.