رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: تحريم كنندگان قصد دارند وحدت و انسجام داخلي را از بين ببرند اما ملت با صرفه جويي مقابل تحريم ها ايستادگي خواهد كرد.

 به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام پورمحمدي در نشست هفتگي با مديران و كاركنان اين سازمان به ضرورت توجه به توكل در شرايط كنوني كشور اشاره كرد و اظهار داشت: جامعه الهي، ايماني و اسلامي بايد مسئله توكل را در صدر مطالبات، نگاه، توجه و باورهاي خود قرار دهد. ما چه دشمن داشته باشيم و چه نداشته باشيم؛‌چه هدف ما مادي باشد و چه معنوي، چه موانع بر سر راه ما باشد و چه نباشد؛‌اگر مي‌خواهيم زندگي مطلوب و مناسب و رو به جلو داشته باشيم بايد با سلاح توكل حركت كنيم.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به آيه «و من يتوكل علي‌الله فهو حسبه» ادامه داد: توجه به توكل از جمله تربيت‌هاي ديني ما است. هر كس به خدا توكل كند خدا او را كفايت خواهد كرد.

وي با اشاره به تحريم ها و تهديد‌هاي دشمن،‌گفت: در برابر اين تحريم ها و تهديد كه هميشه به صورت كم و زياد مطرح بوده بايد گفت: دشمن در دشمني خود نسبت به ملت ايران كم نگذاشته است. قرآن در اين رابطه در آيه 217 سوره مباركه بقره مي‌فرمايد«وَلاَ يزَالُونَ يقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىَ يرُدُّوكُمْ عَن دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُواْ». آنان پيوسته با ما در جنگ بودند تا ما را از مسير خود منحرف كنند.
 
** راه مقابله با تهديد و تحريم دشمن مقاومت است

حجت الاسلام پورمحمدي گفت: راه مقابله با تهديد و تحريم دشمن مقاومت است؛«وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُكَ إِلَّا بِاللَّهِ». بايد صبور بود و ايستاد. چرا كه تنها راه ما براي مقابله با تهديدات و تحريم‌هاي دشمن مقاومت است. صبر هم با لطف و كمك خدا حاصل مي‌شود. انسان هم بايد مقاومت كرده و از خدا كمك بخواهد. «و ان‌الله مع الصابرين» خدا هم از انسان‌هاي صابر حمايت و دفاع مي‌كند. آيات زيادي در اين زمينه داريم. به هر حال خدا از ما خواسته بر مواضع حق مان بايستيم. در اين‌كه دشمن بر باطل و انحراف است ترديد نداريم. كسي در اين موضوع شك ندارد. دشمنان امروز جمهوري اسلامي و انقلاب اسلامي ايران جبهه كفر و نفاق،‌دنيا طلبي،‌ماده پرستي، ظلم و زور است. بنابراين راهكار، ايستادن است. خد از ما خواسته است كه بايستيم.
 
** نبايد اجازه داد كسي بذر ترديد در جامعه ايجاد كند

وي با اشاره به تفاوت سلايق در تاكتيك ها گفت: اظهاراتي مانند اين‌كه چه چيز عامل تشديد اين فشارها شده و امثالهم، وجود دارد. اما نبايد در اصل موضوع و اين‌كه دشمن جبهه كفر و موضع ما حق است ترديد كنيم. گاهي اوقات در اصل هم به شك و ترديد افتاده و مجالي براي القاء مطالب تضعيف كننده و منحرف كننده فراهم مي‌شود. بنابراين نبايد اجازه داد كسي بذر ترديد در جامعه ما ايجاد كند. بايد روحيه مقاومت و ايستادگي را در خود ترويج و تقويت كنيم.
 
** بايد به مقابله رواني عليه دشمن مسلح شويم

بنا بر اعلام روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور، حجت الاسلام پورمحمدي با اشاره به مباحث رواني تحريم ها گفت: اين موضوع حائز اهميت است و دشمن نيز از اين مسير فشار زيادي مي‌آورد. در همه موضوعات يك رقم واقعي داريم و يك رقم مجازي و رواني، مثلا تحريم و آثار تحريم يك عدد واقعي دارد و يك عدد رواني و مجازي دارد. گراني ها و تأثير در زندگي يك اثر واقعي دارد و يك اثر مجازي و رواني دارد. نسبت به آينده آثار حركت ها يك واقعيتي دارد و يك اثر مجازي و رواني. دشمن سعي مي‌كند از آن فضاي رواني و مجازي استفاده كرده و ما را مرعوب و در تنگناي رواني قرار داده و زمين گير كند. پس ما بايد به مقابله رواني عليه دشمن مسلح شويم.
 
** بايد تقواي رسانه اي، ابزار توطئه و جنگ رواني دشمن را كُند كند

وي افزود: مقابله رواني يعني ايجاد اميد،‌اعتماد،‌خوش بيني و... اين ها پادزهر عمليات رواني دشمن در جامعه است. به جامعه اميد و انگيزه دادن، اعتماد دادن، القاء خوش بيني در جامعه پادزهر جنگ رواني دشمن است. ما بايد از اين سلاح نهايت استفاده را ببريم. اين جا رسانه‌ها نقش زيادي دارند. بايد به اين موضوع توجه داشته باشيم. بايد از رسانه‌ها،‌ افكار سازان و آنان كه ذهنيت عمومي را شكل مي‌دهند بخواهيم به اين رسالت تاريخي و رسالت مهم امروزي و اجتماعي شان توجه كنند. رسانه‌ها نبايد ابزار توطئه و جنگ رواني دشمن شوند. حتي اگر كارگزاران، فعالآن و بازيگراني درون جامعه ما هستند كه خواسته يا نخواسته،‌ تعمدي و غيرتعمدي، اصلاح گرانه يا خدايي نكرده مخربانه و افسادي ايجاد بي‌انگيزگي، نااميدي و بدبيني مي‌كنند رسانه به آنان دامن نزده و برجسته سازي نكند؛ تيتر نزند. امروز ما به تقواي رسانه‌اي و تقواي افكارسازان نياز داريم.
 
** براي عبور از چالش ها به انسجام و وحدت نياز داريم

حجت الاسلام پورمحمدي با تأكيد بر مديريت و كنترل جنگ رواني دشمن گفت: جنگ رواني دشمن براي اين است كه انسجام و وحدت ملي را از بين ببرد. اگر جامعه بهم پيوسته،‌منسجم و هم راي و همراه باشد مي‌تواند سختي را از سر بگذراند. اگر مي‌خواهيم فشل نشده و نشاط جامعه از بين نرود نبايد اختلاف كنيم. اگر اختلاف كرديم فشل شده و نشاط مان از بين مي‌رود. بنابراين براي اين‌كه روحيه ما حفظ شده و از اين چالش ها عبور كنيم به انسجام و وحدت نياز داريم.

وي با بيان اين‌كه وحدت با حرف درست نمي‌شود، گفت: وحدت با گذشت يك طرفه تسهيل نمي‌شود؛ همه بايد بگذرند. عده‌اي معتقدند براي ايجاد وحدت در جامعه تنها بايد طرف مقابل كوتاه بيايد؛ در حالي كه بايد ما كوتاه بياييم تا طرف مقابل هم كوتاه بيايد. فرمول وحدت همين است. اگر كسي غير از اين، فرمولي دارد بيان كند. خداوند هم به پيامبرش مي‌گفت ببخش، عفو وعبور كن. راه رسيدن به انسجام اين است كه جامعه از همديگر بگذرد و عفو كند. اگر بنا است اصلاح كنيم همه بايد اصلاح كنيم. اگر بنا است ببخشيم همه بايد اين روحيه را در خود تقويت كنند. بايد همه مدارا كنيم. اگر اين كار را كرديم مي‌توانيم به همبستگي و پيوستگي برسيم. وحدت راهي غير از اين هم ندارد.
 
** بايد هم عملا و هم قولا به وحدت معتقد باشيم

رئيس سازمان بازرسي كل كشور تصريح كرد: البته وحدت واقعي و ماندگار حول دستورات الهي است. اگر حبل الهي ايجاد شود و آن ملاك ديني و ايماني در جامعه مظهر و متكي وحدت قرار بگيرد مي‌تواند ماندگار و پايدار شود. اين هم نكته اساسي و مهمي است كه هم عملا و هم قولا و هم از جهت فضاسازي به وحدت معتقد باشيم. باز اين مسئله به تقواي رسانه‌اي نياز دارد. رسانه در ايجاد هم بستگي و پيوستگي و ايجاد انسجام اجتماعي نقش زيادي دارد و بايد بتواند نقش خود را به خوبي ايفا كند. تاريخ ورق نخورد و بعد ببينيم يك گروه رسالت تاريخي خود را در مقاطع حساس انجام نداده است.
 
** براي حل مشكلات بايد برنامه ريزي و تدبير كرد

وي با بيان اين‌كه براي عبور از چالش‌هاي دشمن بايد اولويت ها را شناسايي كنيم، گفت: بايد اين اولويت ها را به هم توصيه و تذكر دهيم. يكي از اين مباحث،‌ برنامه ريزي و تدبير است، اين‌كه باري به هر جهت باشيم و ببينيم چه مي‌شود نتيجه نمي‌دهد و حتما با ناكامي روبرو خواهد شد. كشور به برنامه ريزي، تدبير و اراده نياز دارد و بايد اراده كنيم تا اين برنامه‌ها را اجرا كنيم. گاهي اوقات مي‌بينيم كه اراده جازم وجود ندارد. حتي اگر تدبيري باشد چنانچه اراده قوي وجود نداشته باشد به نتيجه نمي‌رسيم و اين دو مقوله هم بايد هماهنگ باشد.

حجت الاسلام پورمحمدي گفت: حركت‌هاي انفرادي، مستقل و تكروي و راهكارهايي كه مورد حمايت و اتفاق جمعي نيست و اراده جمعي بر آن تعلق نگرفته كارساز نخواهد بود. بايد به سمتي برويم كه اين نوع اراده‌ها را ايجاد و تقويت كنيم.
 
** تحريم ها به خاطر پيچ‌هاي اقتصاد مان تحميل مي‌شوند

وي با اشاره به تحريم ها گفت: مقابله با تحريم چند راهكار دارد، اول اين‌كه ما مسيرهاي ديگري را تعقيب كنيم تا تحريم ها را خنثي كنيم. انشاء‌الله مديران و كارگزاران بخش دولتي و خصوصي تلاش خود را خواهند كرد تا بتوانند تحريم را خنثي كرده و ابزارهاي تحريم را كُند كنند. مسئله ديگر اين است كه بدانيم چرا اين تحريم ها به ما تحميل مي‌شود. اين تحريم ها اولاً به خاطر پيچ‌هايي كه ما در مباحث اقتصادي خود داريم به ما تحميل مي‌شود. همچنين در نوع رفتار زندگي و اقتصادي خود با ضعف ها و چالش‌هايي روبرو هستيم. بنابراين با حفظ اين ضعف‌ها، چالش ها و نقايص به راحتي نمي‌توان از پس تحريم ها برآمد. بايد روي اين مسئله فكر كنيم.
 
** اتكاء به اقتصاد نفتي به دشمن انگيزه مي‌دهد كه به ما فشار بياورد

رئيس سازمان بازرسي كل كشور خاطرنشان كرد: اگر ما اعلام مي‌كنيم تمام قد مقابل دشمن مي‌ايستيم و اگر قرار باشد منافع ما در خطر بيافتد منافع آنان را در خطر مي‌اندازيم كه حرف كاملاً درستي است و بايد پاي آن بايستيم، معناي آن اين نيست كه اگر توانستيم دوباره نفت خود را راحت بفروشيم بتوانيم مانند گذشته از نفت استفاده كنيم. جامعه ما سوخت را بد مصرف كرده و مي‌كند. بايد مصرف سوخت اصلاح شود. چرا زمينه و فرصت فشار و تحميل را به دشمن مي‌دهيم؟ اتكاي به نفت و اقتصاد نفتي و بد مصرف كردن به دشمن انگيزه مي‌دهد كه به ما فشار بياورد. اين موضوع دست ما است و بايد آن را اصلاح كنيم تا انگيزه دشمن را بگيريم.
وي تصريح كرد: بنابراين خوب مصرف كردن، اسراف نكردن،‌به اولويت ها پرداختن، حاشيه‌ها و ظواهر و زرق و برق ها را تنظيم كردن و... نقش تعيين كننده‌اي در شرايط فعلي كشور دارد. اگر ما در زندگي خود حداكثر 20 درصد هزينه‌ها و مصرف خود را مديريت كنيم از اين چالش ها و عقبه‌هاي آن عبور مي‌كنيم. اين يك واقعيت است كه بسياري از صاحب نظران و تئوريسين‌هاي اقتصادي بر اين مسئله اذعان دارند. بخش بزرگي از منابع ما در توليد،‌ استحصال، فرآوري و مصرف هدر مي‌رود و بايد جلوي آن را بگيريم. اگر بتوانيم كنترل كنيم اين 20 درصد مازاد كه هدر مي‌رود كنترل مي‌شود. اگر اين موضوع كنترل شود تحريم ها مي‌شكند.
 
** دولت جلوي اسراف و هدر رفتن هزينه‌ها را بگيرد

حجت الاسلام پورمحمدي با بيان اين‌كه دولت جلوي اسراف و هدر رفتن هزينه‌ها را بگيرد، گفت: دولت بايد جلوي پروژه‌هاي غيراولويتي و طرح‌هاي كم بازده را بگيرد. بايد بودجه صرف اولويت ها شود. نبايد اين طور باشد كه پول در هزاران پروژه توزيع شود و آخر كار هيچ كدام به نتيجه نرسد و از نظر بودجه با كسري مواجه شويم. بايد جلوي هزينه‌ها گرفته شود.
 
درست استفاده كردن منابع، بسياري از مشكلات كشور را كم مي‌كند
وي با تأكيد بر مصرف صحيح گفت: درست استفاده كردن از منابع بسياري از مشكلات كشور را كم مي‌كند و مي‌توانيم راحت‌تر از موانع اقتصادي دشمن عبور كنيم. صرفه جويي يك اصل است و بايد هم در رفتار عمومي خود و هم در رفتار شخصي خود آن را جدي بگيريم.

 رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به افزايش روند ساخت باغ ويلاها، گفت: اين باغ ويلاها كه آمار ساخت آنان زياد است صرفا براي چند روز استراحت افراد است. انسان واقعاً افسوس مي‌خورد كه منابع ملي براي استراحت مثلاً سه روز، 20 روز يا يك ماه افراد در اين مكان ها صرف شود. اين منابع مي‌توانست صرف رونق اقتصاد و توليد شود. اين رفتار است كه كشور را به چالش كشانده و دشمنان را تحريك مي‌كند كه فشار بياورد. اگر رفاه زده شويم با فرمول‌هاي ساده نمي‌توان مسأله را حل كرد. به طور طبيعي فشار اقتصادي و تحريم تشديد خواهد شد.
وي ادامه داد: بخشي از تحريم‌ها، مربوط به معادله اقتصادي و خنثي سازي تحريم ها مي‌شود و بخش ديگر، درباره مراعات هزينه‌ها و صرفه جويي در زندگي است. بايد از اين طريق، فشار اقتصادي و تحريم را تدبير و مديريت كرد.
 
** شناسايي پروژه‌هاي غير ضروري و توجه به طرح‌هاي اولويت دار

وي با طرح اين سؤال كه سازمان بازرسي در شرايط اقتصادي فعلي كشور چه كار كند،‌گفت: الآن وظيفه داريم پروژه و طرح‌هايي كه غير ضروري است را شناسايي و آن را يادآوري و اعلام كنيم كه اين طرح، مثلاً در طي يك، دو سال اجرايي نمي‌شود و اولويت هم ندارد. اگر پول هست به طرح‌هاي اولويت دار اختصاص داده شود و جلوي بريز و بپاش ها گرفته شود.
پورمحمدي با ذكر مثالي در اين زمينه ادامه داد: مؤسسه‌اي كه حدود يك سال در كشور ايجاد شده و تقريبا بيست، سي كارمند دارد و مي‌تواند در يك ساختمان اجاره‌اي باشد طي روزهاي گذشته اقدام به خريد يك ساختمان به ارزش 43 ميليارد تومان مي‌كند. اين در حالي است كه هم اكنون كلي ادارات ادغامي در كشور داريم و مي‌توان از همين امكانات و فضاي موجود استفاده بهتري كرد. وي افزود: مي‌توان براي اين بيست، سي پرسنل بهترين مكان را اجاره كنند و جلوي اين اسراف را بگيرند. چرا امروز در شرايط اقتصادي ويژه، 43 ميليارد تومان براي خريد يك مكان هزينه مي‌كنند. از اين نمونه‌ها زياد داريم.
 
** سازمان بازرسي به تقويت توليد ملي كمك مي‌كند

وي گفت: مقام معظم رهبري سال گذشته جهاد اقتصادي را مطرح كردند. امسال نيز توليد ملي را توصيه فرمودند. قطعا ضرورتي بود كه مقام معظم رهبري بر اساس تحليل مديريت جامع نظام اين موضوع را مطرح كردند. آيا اين چند ماه چرخ توليد را تقويت كرده‌ايم. سازمان بازرسي با شناسايي موانع و مشكلات توليد و سرمايه‌گذاري به تقويت توليد ملي كمك مي‌كند.
 
** نبايد فعاليت‌هاي حمايتي از توليد متوقف شود

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اين‌كه فعالآن اقتصادي و تحليل گران اين حوزه بر مسئله خود تحريمي تأكيد مي‌كنند، گفت: بايد از خود تحريمي عبور كنيم. درست است كه چند تخلف صورت پذيرفت و چند پرونده تشكيل شد، اما نبايد كار و تلاش را تعطيل كرد. بايد درصدد جبران برآمد. مثل آدمي كه مريض شده و پس از درمان، به حركت و زندگي عادي برمي گردد. اشتباه بزرگتر آن است كه امروز به كمك توليد نياييم و فعاليت‌هاي حمايتي خود را متوقف نماييم و زمين گير شويم. دشمن مي‌خواست ما زمين گير شده و تحرك نداشته باشيم. حال كه يك تخلفي شد نبايد اشتباه دوم و سوم را تكرار كرد.

انتهاي پيام/پ3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار