لحظه تولد اين گونه سينمايي به سال 1903 ميلادي برمي‌گردد، وقتي که 109 سال پيش يک سينماگر آمريکايي به‌نام «ادوين اس پورتر» فيلم کوتاه 11 دقيقه‌اي «سرقت بزرگ قطار» را تهيه کرد و با ساخت صحنه‌هاي پر هيجان هفت تيرکشي در غرب وحشي، گونه وسترن را در سينما بنيان نهاد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، در ميان صدها فهرستي که از برترين‌هاي تاريخ سينما منتشر مي‌شود، دو فهرست درجهان رسانه‌ها موجود است که از بقيه جامع‌تر هستند، اولي متعلق به پايگاه اينترنتي «IMDB» و دومي مربوط به انجمن منتقدان آمريکا (AFI) که بيشتر از هر فهرست ديگري در عالم رسانه‌ها به آن تکيه مي‌شود و فهرست IMDB چون متکي به متغيرهاي بسياري است (مهم‌تر از اين‌که فقط کاربران اينترنت در آن شرکت مي‌کنند) کمتر مورد قبول اهالي سينما است.

از همين رو ما هم براي انتخاب برترين وسترن‌هاي تاريخ سينما به سراغ فهرست «AFI» رفتيم که به شرح زير ارائه مي‌شود.

جويندگان THE SEARCHERS

تاريخ نمايش: 1956

کارگردان: جان فورد

بازيگر اصلي: جان وين

جويندگان يک نمايش اسطوره‌اي و اديسه‌وار از قهرمانان وسترن است. فيلمي که بر محور انتقام مي‌چرخد. داستان هفت تيرکش آواره‌اي (جاون وين) که به جست‌وجوي دختر برادرش که توسط سرخپوست‌ها ربوده شده، تمام آمريکا را در سفري چندساله زير پا مي‌گذارد.

ماجراي نيمروز HIGH NOON

تاريخ نمايش: 1952

کارگردان: فرد زينه‌مان

بازيگر اصلي: گري کوپر

شايد اين فيلم سياسي‌ترين وسترن تاريخ سينما باشد. روايت فرد زينه‌مان از يک شهر کوچک که مورد تهديد گروهي تبهکار قرار مي‌گيرد و اهالي ترسويي که در جنگ با تبهکاران، کلانتر شجاع (گري کوپر) را تنها مي‌گذارند.

شين SHANE

تاريخ نمايش: 1953

کارگردان: جرج استيونس

بازيگر اصلي: آلن لد

اين فيلم روايتگر يکي از کلاسيک‌ترين داستان‌هاي وسترن است، يک هفت تيرکش تنها و آواره (آلن لد) به شهر کوچکي مي‌آيد که تحت نظر يک ملاک زورگو اداره مي‌شود. شين به کمک اهالي دهکده مي‌آيد و درمقابل افراد شرور قد علم مي‌کند.

نابخشوده UNFORGIVEN

تاريخ نمايش: 1992

کارگردان: کلينت ايستوود

بازيگران: کلينت ايستوود، مرگان فريمن و جين هکمن

وسترن اسکاري کلينت ايستوود درنقش ناجي وسترن در دهه 90، هنوز هم به کليشه‌هاي قديمي پايبند است. هفت تيرکش پير و بي‌کس (کلينت ايستوود)، در سوداي جايزه به شهري قدم مي‌گذارد که از تعدادي تبهکاري کينه به دل دارد اما داستانش با انتقام پايان مي‌گيرد.

رودخانه سرخ RED RIVER

تاريخ نمايش: 1948

کارگردان: هاوارد هاکس

بازيگران: جان وين و مونتگومري کليفت

وسترن تحسين شده هاوارد هاکس شباهت بسياري به آثار جان فورد دارد اما براي هميشه در تاريخ باقي مانده است. فيلم داستان گله دار ثروتمندي (جان وين) است که با سرخپوست‌ها دشمني ديرينه دارد اما پسرخوانده‌اش (مونتگومري کليفت) به ادامه راه او علاقه‌اي ندارد.



اين گروه خشن THE WILD BUNCH

تاريخ نمايش: 1969

کارگردان: سام پکين پا

بازيگران: ويليام هولدن

اين بار قهرمانان داستان وسترن، گروهي تبهکار به رهبري پايک بيشاب (ويليام هولدن) هستند که دست به سرقتي مي‌زنند که حاصلش کشتاري بي‌رحمانه است. فيلم پر از صحنه‌هاي نبرد و خونريزي است و از شاعر خشونت (سام پکين پا) کمتر از اين هم انتظار نمي‌رود.

بوچ‌کاسيدي و ساندنس‌کيد BUTCH CASSIDY AND THE SUNDANCE KID

تاريخ نمايش: 1969

کارگردان: جورج روي هيل

بازيگران: رابرت ردفورد و پل نيومن

به گزارش خراسان، بوچ کسيدي و ساندنس کيد در يک اتاق خرابه پناه گرفته‌اند و تا شايد بتوانند از محاصره ده‌ها تيرانداز فرار کنند و در همين زمان شروع به صحبت از آينده مي‌کنند. اين سکانس شگفت‌انگيز که با بازي ردفورد و نيومن همراه شده تنها گوشه‌اي از يک وسترن بسيار متفاوت است.

مک‌کيب و خانم‌ميلر MCCABE & MRS. MILLER

تاريخ نمايش: 1971

کارگردان: رابرت آلتمن

بازيگران: وارن بيتي و جولي کريستي

يک وسترن دهه هفتادي که شباهت زيادي به سينماي وسترن ندارد اما به هرحال درهمان حال و هوا روي مي‌دهد. داستان يک قمارباز ولگرد که در شهري کوچک صاحب کسب و کاري مي‌شود و در پايان کارش به مبارزه و هفت تيرکشي مي‌رسد. به‌طور طبيعي نمي‌توان از آلتمن انتظار يک وسترن متعارف داشت.

دليجان STAGECOACH

تاريخ نمايش: 1939

کارگردان: جان فورد

بازيگر اصلي: جان وين

نه از خودم و نه از هيچ کس ديگري انتظار ندارم که دليجان را در سه خط توضيح بدهد؛ فقط مي‌توان گفت که در طول تاريخ سينما، نه‌تنها فيلم‌سازاني که قصد وسترن سازي داشتند بلکه بسياري از کارگردانان براي آموختن دانش فيلم‌سازي و به قصد يادگيري اين فيلم را تماشا کرده‌اند. يک روايت کلاسيک از هيجان و تعقيب و گريز و بدلکاري، بدون هيچ همتايي در تاريخ سينما.

کت بالو CAT BALLOU

تاريخ نمايش: 1965

کارگردان: اليوت سيلورستاين

بازيگران: جين فاندا و لي ماروين

يک وسترن کمدي با داستاني جذاب. کاترين بالو (جين فاندا) معلم جواني است که براي ديدن پدرش به وايومينگ مي‌آيد و درمي‌يابد که تبهکاري به نام تيم استراون (لي ماروين) پدر گله دارش را کشته است. کاترين با کمک کيد شلين (لي ماروين) که هفت تيرکش پير و دائم الخمري است به انتقام جويي بر مي‌آيد.
برچسب ها: فیلم ، وسترن ، برترین ، قرن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار